
Schoolweging
De schoolweging van Startpunt International is 36,75 , met een spreiding van 6,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
87,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Desondanks ligt dit 5,5 procentpunt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (92,7%), wat wijst op verbeterpotentieel in de basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
29,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de door de inspectie verwachte 31,7% ligt. Dit reflecteert de uitdagingen die samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 44,7%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een opvallende spreiding: 6,25% praktijkonderwijs (vs 1,01% regio) en 12,5% havo/vwo-advies (vs 34,7% regio). De focus ligt op vmbo-niveaus, met 62,5% van de adviezen in het vmbo-spectrum (beroepsgericht tot theoretisch). Deze verdeling sluit aan bij de schoolweging en leerlingpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Startpunt International | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.96 | 175.23 | 165.89 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het volgen van de leerlingen is zeer belangrijk om goed beeld te kunnen houden op hun algehele ontwikkeling op school. Door middel van observaties binnen en buiten de klas houden leerkrachten zicht op deze ontwikkeling. Ook door toetsen wordt deze ontwikkeling zichtbaar gemaakt. Vanuit de overheid is het verplicht om onafhankelijke toetsen te gebruiken om de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen te volgen. Op Startpunt International wordt er gebruik gemaakt van de toetsen van Cito. De toetsen worden in afgenomen voor ieder rapport, namelijk: - M-toetsen eind januari/begin februari - E-toetsen eind mei/begin juni Naast deze toetsen maken de leerkrachten ook gebruik van andere, tussentijdse toetsen om het lesaanbod binnen de verschillende units en vakgebieden. In groep 6 en 7 worden er ook andere toetsen afgenomen die helpend zijn bij het bepalen van het schooladvies voor de middelbare school, namelijk de NSCCT en ADIT-toetsen. In groep 8 volgt er halverwege het jaar de Doorstroomtoets (voorheen Eindtoets); deze wordt ook bij Cito afgenomen. De resultaten worden met ouders besproken tijdens voortgangs- rapport- en/of adviesgesprekken met de leerkracht (en indien nodig de intern begeleider). Een volledige beschrijving van het beoordelingsbeleid van Startpunt International is op te vragen bij de directie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
13,3% van de leerlingen presteert onder advies - hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Slechts 6,7% stroomt door boven advies (vs 25,3% landelijk). Deze cijfers onderstrepen het belang van de geplande 'intensivering doorstroombegeleiding' zoals vermeld in het schoolplan 2024.
Sociale ontwikkeling
Kinderen komen naar school om relaties aan te gaan met leeftijdsgenoten en voor hun plezier. Om op te groeien in een veilige omgeving waar ze alle ruimte hebben om zichzelf te zijn en zich te kunnen ontplooien. We geven ze de gelegenheid om duurzame relaties te ontwikkelen die inclusief en divers zijn. We streven ernaar om ze deze relaties optimaal te laten ontwikkelen ten bate van henzelf, hun familie, vrienden en de wereld waarin zij leven. Kinderen staan actief in de wereld, vol verwondering en ideeën. Wij kijken naar een kind als een jong, uniek en capabel individu met vaardigheden, voorkeuren, nieuwsgierigheid en kennis. We geloven dat een kind de wereld wil leren begrijpen door ideeën, gevoelens, kennis, vaardigheden en theorieën met anderen te delen. Op deze manier verbinden ze nieuwe ervaringen aan bestaande kennis. LEES MINDER
Relatie
Competentie
Autonomie
Wat is de aanpak van Startpunt International voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Startpunt International besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, wat is verweven in het lesprogramma, mede door gebruik te maken van het leerlingprofiel. Ze gebruiken 'De Vreedzame School' als methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast is er een leerlingvolgsysteem voor sociaal-emotionele ontwikkeling, bestaande uit de Cito Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Cito Executieve Functies, die één keer per jaar worden afgenomen of ingevuld. Voor kleuters wordt een eigen observatiesysteem gebruikt. De school beschikt over de expertise van een schoolmaatschappelijk werkster, en de hoeveelheid zorg wordt gedocumenteerd, gemonitord en geanalyseerd.
Welke registratievormen gebruikt Startpunt International om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Startpunt International gebruikt de CITO (sociaal emotioneel functioneren) en observaties in de groepen met behulp van het leerlingprofiel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.