Basisschool Speciaal Basisonderwijs Merlijn in Den Haag

Het team van Speciaal Basisonderwijs Merlijn in Den Haag

Current section: team
Paets Van Troostwijkstr 87
2522 Den Haag

Zie hier hoe het team van Speciaal Basisonderwijs Merlijn is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Speciaal Basisonderwijs Merlijn. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Speciaal Basisonderwijs Merlijn bij jullie?

Ontdek hoe goed Speciaal Basisonderwijs Merlijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Speciaal Basisonderwijs Merlijn zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.8%)
Man (22.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.2%)
Man (14.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Speciaal Basisonderwijs Merlijn. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.7%)
25-35 jaar (15.4%)
35-45 jaar (34.6%)
45-55 jaar (19.2%)
55-65 jaar (19.2%)
&ge;65 jaar (3.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (21.4%)
55-65 jaar (19.4%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Speciaal Basisonderwijs Merlijn werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (38.5%)
Direct ondersteunend personeel (53.8%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Speciaal Basisonderwijs Merlijn gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Drama
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Vervangingsstrategieën op SBO Merlijn

Bij Speciaal Basisonderwijs Merlijn zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde teamleden. We hanteren een proactieve aanpak om de impact op onze leerlingen te minimaliseren en een stabiele leeromgeving te garanderen. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van de kwaliteit van de lessen. Daarom zetten we flexibele oplossingen in. Parttime werkende collega's worden benaderd om extra uren te draaien en zo de continuïteit van de lesopvang te verzekeren. Dit helpt ons om de dagelijkse gang van zaken zo normaal mogelijk te laten verlopen. We streven ernaar om ondersteuning door onderwijsassistenten en leraarondersteuners, evenals vakuren, zoveel mogelijk door te laten gaan. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat deze specialisten tijdelijk worden ingezet voor directe klassenondersteuning. Hoewel zeldzaam, kan het in zeer specifieke situaties leiden tot het tijdelijk naar huis sturen van een lesgroep. Op SBO Merlijn hechten we veel waarde aan herkenbaarheid en stabiliteit voor onze leerlingen. Daarom doen we ons uiterste best om het aantal wisselende gezichten per groep te beperken. Vaste gezichten bieden geborgenheid en bevorderen een positieve leerervaring, wat essentieel is voor de ontwikkeling van elk kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De organisatie van de school

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Speciaal Basisonderwijs Merlijn

5

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en schrijfvaardigheid
Intern Begeleider voor onderwijsadvisering
Orthopedagoog voor leerstrategieën
Taalspecialist voor communicatieve vaardigheden
Logopedist voor spraak- en taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Ons toegewijde zorgteam, bestaande uit vijf gespecialiseerde professionals, werkt nauw samen binnen de lesunits. Zij bieden gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben bij taal en rekenen. Deze experts zijn integraal onderdeel van onze schoolbrede aanpak om elke leerling optimaal te laten presteren.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor sociaal gedrag
Intern Begeleider voor pedagogische ondersteuning
Orthopedagoog voor emotionele ontwikkeling
Remedial Teacher voor persoonlijke groei

Toelichting van de school:

Vier deskundigen zetten zich in voor de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen. Zij bieden begeleiding bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het omgaan met emoties. Deze specialisten maken deel uit van ons zorgteam en zijn actief in de units om een veilige leeromgeving te waarborgen.

4

Gedrag, Werk- en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor positief gedrag
Intern Begeleider voor studievaardigheden
Orthopedagoog voor leerhouding
Remedial Teacher voor effectieve taakuitvoering

Toelichting van de school:

Ons team van vier specialisten richt zich op het verbeteren van werkhouding en taakaanpak. Zij helpen leerlingen met gedragsuitdagingen en het ontwikkelen van effectieve studievaardigheden. Deze experts zijn actief binnen de units en ondersteunen het zorgteam bij het creëren van een gestructureerde leeromgeving.

3

Motorische en Lichamelijke Vooruitgang Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog voor motorische ontwikkeling
Fysiotherapeut voor lichamelijke training
Logopedist voor fijne motoriek en spraak

Toelichting van de school:

Drie gespecialiseerde professionals bevorderen de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Zij werken in de units om praktische ondersteuning te bieden op dit gebied. Deze therapeuten en specialisten zijn essentieel voor de algehele ontwikkeling en maken deel uit van ons toegewijde zorgteam.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen en persoonlijke verzorging werken wij samen met externe partners en gespecialiseerde leerkrachten. Ons interne zorgteam kan adviseren en ondersteunen bij het coördineren van deze zorg. De focus ligt op het bieden van een veilige en verzorgde omgeving voor alle leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Sporthal
Talentenlokaal

Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuning voor Elke Leerling

Gedetailleerde Uitleg van SBO Merlijn's Ondersteuningsprofiel

Speciaal Basisonderwijs Merlijn biedt meer dan standaard onderwijs; wij bieden een op maat gemaakt ondersteuningsprofiel. In dit profiel beschrijven we de specifieke hulp die uw kind kan ontvangen, naast de reguliere basiszorg. Het document schetst ook onze ambitieuze doelen en visie voor de toekomst van ons onderwijs. Daarnaast lichten we de communicatie met u als ouders toe, essentieel voor een succesvolle ontwikkeling. Het Schoolondersteuningsprofiel wordt gezamenlijk opgesteld door ons toegewijde team van leraren, schoolleiding en het bestuur, met uw kind centraal. Elk kind verdient een plek waar het kan floreren. Sinds 1 augustus 2014 garandeert de Wet Passend Onderwijs dat elk kind een passende onderwijsplek krijgt. Ons Samenwerkingsverband SPPOH ondersteunt ons hierin, onder andere met een deskundige Begeleider Passend Onderwijs. Deze begeleider is een waardevolle sparringpartner voor onze intern begeleider en kan klassen observeren, waardoor gerichte adviezen aan leraren mogelijk zijn. Kinderen met specifieke onderwijs- of ondersteuningsbehoeften worden eerst binnen onze schoolomgeving geholpen. Onze groepsleraren volgen nauwlettend de voortgang van elk kind. Indien de ontwikkeling vertraging oploopt of er uitdagingen zijn, analyseren we de benodigde ondersteuning en wie deze het beste kan bieden. Het kind wordt besproken met de intern begeleider en mogelijk tijdens onze multidisciplinaire overleggen (MDO). Het MDO, bestaande uit de intern begeleider, directeur, schoolarts/verpleegkundige en maatschappelijk werk, adviseert over de optimale ondersteuning. Voor alle stappen is altijd schriftelijke toestemming van beide ouders/verzorgers vereist. Ouders en het kind worden uitgenodigd en betrokken bij de MDO-besprekingen. In specifieke gevallen vragen school en ouders gezamenlijk extra ondersteuning aan bij het Samenwerkingsverband, altijd in goed overleg. SBO Merlijn verwelkomt leerlingen met een toelaatbaarheidsverklaring SBO en kinderen die instromen met een aanvullende ondersteuningsvraag. Toekomstplannen: Versterking van Onze Ondersteuningscapaciteiten Volgend schooljaar investieren we in onze expertise door een collega op te leiden tot PBS specialist. Dit versterkt ons vermogen om positief gedrag te stimuleren en te ondersteunen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: Ontdek Ons Onderwijsbeleid

Welke concrete doelen zijn vastgelegd in ons schoolplan?

Onze school streeft naar voortdurende verbetering van onderwijskwaliteit door middel van een gedetailleerd schoolplan. Dit plan is de leidraad voor het realiseren van onze ambities en zorgt ervoor dat we onderwijs bieden waar leerlingen, ouders en medewerkers tevreden mee zijn. kennemerken voor kwaliteitszorg Bij Speciaal Basisonderwijs Merlijn hanteren we een tweeledige benadering van kwaliteitszorg. Enerzijds streven we actief naar de hoogst mogelijke onderwijskwaliteit, zoals beschreven in onze beleidsambities. Anderzijds waarborgen we deze kwaliteit door een systematische en cyclische beoordeling van onze doelen. Verbeteringen en borging vinden plaats op basis van concrete bevindingen. Externe audits en personeelsbeleid Jaarlijks ondergaan we externe audits, waarbij de richtlijnen van de Inspectie van het Onderwijs centraal staan. Een belangrijk aspect van onze kwaliteitszorg is de koppeling met ons integraal personeelsbeleid. We investeren in de professionele ontwikkeling van onze medewerkers, zodat hun competenties parallel lopen met de schoolontwikkeling en onze belangrijkste beleidsterreinen. Meervoudige publieke verantwoording Wij informeren onze stakeholders op diverse manieren: leerlingen via de leerlingenraad en leerkrachten, ouders via nieuwsbrieven, de schoolwebsite en de schoolgids. De Medezeggenschapsraad (MR) wordt zeswekelijks geïnformeerd, het bestuur maandelijks via kwartaalrapportages, en de Inspectie ontvangt ons jaarplan, schoolplan en de schoolgids. Sinds schooljaar 2022-2023 maken we gebruik van het Schoolvenster 'Scholen op de kaart', een initiatief van Vensters voor Verantwoording. Beoordeling en wetgeving De directie en het team beoordelen onze ambities eens per vier jaar. We voldoen strikt aan de eisen van de Inspectie van het Onderwijs betreffende wet- en regelgeving, inclusief tijdige aanlevering en inhoudelijke correctheid van de schoolgids en het schoolplan. Tevens zorgen we voor een adequate programmering van de onderwijstijd.

Hoe realiseren wij de gestelde onderwijsdoelen?

Het schoolplan vormt de basis die we vertalen naar een concreet jaarplan. Dit jaarplan wordt uitgebreid besproken en vastgesteld door het voltallige team en de Medezeggenschapsraad (MR). Evaluatie en actualisatie We evalueren en actualiseren het jaarplan viermaal per jaar tijdens teamvergaderingen. Ook de MR bespreekt het jaarplan regelmatig, drie keer per jaar, om continuïteit en voortgang te waarborgen. Borging van resultaten De behaalde resultaten van het jaarplan worden systematisch geborgd en vastgelegd als concrete afspraken, zodat de kwaliteitsverbetering duurzaam is.

Stimulerend Aanbod Jonge Kind Speciaal Basisonderwijs Merlijn

Toelichting van de school

Speciaal Basisonderwijs Merlijn biedt een gespecialiseerde leeromgeving voor jonge kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Ons programma voor het jonge kind is ontworpen om een veilige en uitdagende start te garanderen, met aandacht voor individuele ontwikkelingsbehoeften. We focussen op spelenderwijs leren en sociale interactie. Ontdek hoe wij uw kind helpen floreren in een ondersteunende en stimulerende omgeving, speciaal afgestemd op de behoeften van speciaal basisonderwijs leerlingen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod is er voor jonge kinderen op Speciaal Basisonderwijs Merlijn?

Speciaal Basisonderwijs Merlijn heeft een rijk en afgestemd aanbod voor de jongste leerlingen in de groepen 1, 2 en 3. Dit omvat diverse speelse en educatieve activiteiten die gericht zijn op de brede ontwikkeling, zoals motoriek, taal, sociaal-emotionele vaardigheden en cognitieve stimulatie. Ons doel is om elk kind een stevige basis te bieden voor verdere schoolontwikkeling en persoonlijke groei.

Speciaal Basisonderwijs Merlijn heeft een rijk en afgestemd aanbod voor de jongste leerlingen in de groepen 1, 2 en 3. Dit omvat diverse speelse en educatieve activiteiten die gericht zijn op de brede ontwikkeling, zoals motoriek, taal, sociaal-emotionele vaardigheden en cognitieve stimulatie. Ons doel is om elk kind een stevige basis te bieden voor verdere schoolontwikkeling en persoonlijke groei.

Gespecialiseerd aanbod voor groepen 1, 2 en 3 Den Haag

Met welke partners werkt Speciaal Basisonderwijs Merlijn samen voor het jonge kind?

Momenteel werkt Speciaal Basisonderwijs Merlijn niet samen met externe partners specifiek voor het aanbod aan jonge kinderen. Wij zetten intern alle expertise en middelen in om de hoogste kwaliteit van zorg en onderwijs te garanderen. Onze focus ligt op het optimaal benutten van onze eigen gespecialiseerde faciliteiten en team om de ontwikkeling van uw kind te ondersteunen.
Team | Speciaal Basisonderwijs Merlijn in Den Haag | [2025] Schoolregister