Speciaal Basisonderwijs Merlijn
Paets van Troostwijkstr 87
2522 DM Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies van Merlijn richt zich sterk op praktijkonderwijs: 71,43% van de leerlingen krijgt dit advies, tegenover 40,63% bij vergelijkbare scholen. Slechts 10,71% ontvangt een vmbo-b/k-advies, wat lager is dan het regionale gemiddelde (33,28%). De hoge focus op praktische uitstroom sluit aan bij de specifieke ondersteuningsbehoeften van de leerlingenpopulatie. Het percentage 'onbekende adviezen' (17,86%) vraagt om verdere analyse.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente Den HaagGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
100

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussentijdse toetsen Vanaf groep 3 wordt gebruik gemaakt van de niet-methodegebonden toetsen van Leerling in Beeld . Met deze toetsen, de methodegebonden toetsen en eigen observaties kunnen wij de ontwikkeling van de leerlingen tijdens hun hele schoolcarrière volgen. Dit alles maakt het mogelijk om tijdig te signaleren of de ontwikkeling van een kind afwijkt van wat te verwachten valt. De leerkrachten registreren al hun bevindingen in ons leerlingvolgsysteem. De ontwikkeling van de kinderen komt een aantal keer per jaar tijdens groepsplanbesprekingen en de leerlingbespreking aan de orde. Bij deze leerlingenbesprekingen zijn de leerkrachten van de betreffende groep en de intern begeleider aanwezig. Van iedere leerling wordt een digitaal dossier bijgehouden. Daarin worden gegevens opgenomen over het gezin, de leerlingenbesprekingen, gesprekken met ouders, relevante onderzoeksgegevens, toets- en rapportgegevens van de verschillende jaren en onderwijsbehoeften. De zorgcoördinator houdt toezicht op het beheer van het dossier. Zie verder het interne zorgplan van de school. Deze vindt u op de website van de school

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Van de oud-leerlingen presteert 85,71% op adviesniveau, wat ruim boven het landelijk gemiddelde van 62,93% ligt. Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11,81% nationaal), wat de effectiviteit van het doorstroomprotocol onderstreept. De 14,29% die boven advies presteert, komt overeen met vergelijkbare scholen (25,27%). Deze resultaten reflecteren de zorgvuldige adviesprocedure en nazorg zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Binnen de school is er een veilig, rustig en vertrouwd klimaat voor alle leerlingen. Iedereen moet zich veilig kunnen voelen, moet zichzelf kunnen zijn. Daarom willen we rekening houden met anderen en elkaar met respect tegemoet treden. Want iedereen moet elke dag met plezier naar school gaan en veel kunnen leren. Mocht er iets gebeuren, dan praten we dit altijd uit met de betrokkenen. Kinderen mogen heteerst onderling proberen en soms schiet een leerkracht te hulp om deze gesprekkente begeleiden. Drie begrippen zijn van groot belang: respect, verantwoordelijkheiden veiligheid. Respect voor elkaar en de omgeving, verantwoordelijkheid nemen voor je eigen doen en laten, en veiligheid voor jezelf en de ander. LEES MINDER

zorg goed voor jezelf

zorg goed voor de ander

zorg goed voor de omgeving

Wat is de werkwijze van Speciaal Basisonderwijs Merlijn voor sociale ontwikkeling?

Speciaal Basisonderwijs Merlijn volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen met een observatiesysteem. Twee keer per jaar worden er onderwerpen gekozen die met de hele groep aan bod komen, en die in kleine groepjes of individueel worden aangepast en uitgebreid waar nodig. Als het aan de orde is, wordt er met kind en ouders samen een individueel plan gemaakt. Het doel is altijd de ontwikkeling van het kind. De school hanteert een herstelgerichte benadering: fouten maken kan en mag, maar worden vanuit de eigen verantwoordelijkheid weer hersteld.

Welke registratievorm(en) gebruikt Speciaal Basisonderwijs Merlijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Speciaal Basisonderwijs Merlijn gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Leerling in Beeld.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Speciaal Basisonderwijs Merlijn?

Speciaal Basisonderwijs Merlijn gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: De Magie van Merlijn is ons uitgangspunt.