Rosa basisschool
Nijkerklaan 7
2573 BA Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
33.68
Spreiding
6.23

De schoolweging van De Gelderlandschool is 33,68 , met een spreiding van 6,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,43% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school niet alleen de inspectienorm (85%), maar ook het regiogemiddelde (92,97%). Deze score benadrukt een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Rosa basisschool presteert uitstekend op het streefniveau: 58,22% van de leerlingen behaalt dit niveau, tegenover een verwachte 34,3% door de inspectie. Dit is ruim 10% hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (47,56%), wat duidt op effectief maatwerk voor talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweespalt: 24% vmbo-k/-(g)t en 20% vmbo-(g)t versus slechts 4% vwo. Praktijkonderwijs (4%) valt hoger uit dan het Haagse gemiddelde (1,01%). Opvallend is de sterke vertegenwoordiging van havo/havo-vwo (28%), wat past bij de hogere streefniveauscore.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe GelderlandschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op leerlingniveau Met niet-methodetoetsen brengen we de leerontwikkeling van leerlingen voor taal, lezen en rekenen in beeld. We gebruiken de toetsgegevens om daarna het onderwijs verder af te stemmen op wat een individuele leerling nodig heeft. Op groepsniveau We evalueren, met onder meer de niet-methodetoetsen, hoe effectief ons handelen in een periode is geweest. We zoeken daarbij naar patronen en trends en gebruiken de toetsgegevens om het aanbod voor de komende periode te bepalen. Op schoolniveau We hebben onze eigen ambities bepaald. Na de citotoetsen van januari evalueren we of we op koers liggen voor onze ambities en waar aanpassingen in onze aanpak of onderwijsaanbod wenselijk zijn. Daarnaast bekijken we per groep waar groei is te zien en inspireren we elkaar door te delen wat goed heeft gewerkt in de groep. Andere leerkrachten kunnen daarvan leren. Een geslaagde aanpak van een leerkracht kan zo leiden tot een nieuwe schoolbrede aanpak.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

45,16% van de leerlingen presteert boven advies – bijna dubbel het landelijk percentage (25,27%). Slechts 9,68% zit onder advies, wat het accuraat inschattingsvermogen van de school benadrukt. Deze cijfers ondersteunen het beleid van doorlopende leerlijnen zoals beschreven in het schoolplan.