
Schoolweging
De schoolweging van De Zuidwester Den Haag is 37,32 , met een spreiding van 5,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92.7% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overtreft De Zuidwester ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit is een prestatie gezien de hoge schoolweging (37.32) en de diverse populatie met veel NT2-leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort met 52.1% ruim boven de eigen signaleringswaarde van 32% voor het streefniveau. Dit is opmerkelijk aangezien 85% van de leerlingen het fundamentele niveau haalt. De sterke focus op maatwerk, zoals de twee instroomgroepen en aandacht voor taalachterstanden, draagt hier waarschijnlijk aan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een nadruk op de middenkader: 25% vmbo-(g)t/havo en 12.5% vmbo-(g)t. Het vwo-percentage (10%) ligt onder het regionale gemiddelde (18.61%), wat mogelijk samenhangt met de taalontwikkeling van leerlingen. Praktijkonderwijs (2.5%) komt vaker voor dan bij vergelijkbare scholen (1.01%), passend bij de onderwijsbehoeften in de wijk.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zuidwester Den Haag | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6.67% van de leerlingen presteert onder advies, significant minder dan het landelijk gemiddelde (11.81%). Het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (31.11% vs 25.27% regio) reflecteert de effectieve ondersteuning, zoals de beschreven 'doorstroomtoets-herevaluatie' bij betere resultaten.
Sociale ontwikkeling
Wij, als zuidwester, vinden dat kinderen eigenaar moet kunnen zijn van hun eigen leerproces. Wij dienen hun zo goed mogelijk te ondersteunen in het voltooien van hun schoolloopbaan om zo goed voorbereid te zijn op de doorstroom naar de maatschappij. Daarom zijn wij een vreedzame school. Kinderen leren met en van elkaar in een democratische omgeving. Er lopen mediatoren rond die helpen met conflictoplossing en gespreksvoering. Daarnaast proberen wij de kinderen bewust te maken van emoties, verschillen en burgerschap. We geven ze een stem en zorgen dat ze gehoord worden. LEES MINDER
Veiligheid
Samen
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Zuidwester voor sociale ontwikkeling?
Het team van Rooms Katholieke Basisschool De Zuidwester heeft de visie en kernwaarden vastgesteld: samen, vertrouwen en eigenaarschap. Er wordt positief samengewerkt en gezamenlijke verantwoordelijkheid genomen voor successen. Vertrouwen in elkaar creëert een gevoel van veiligheid, competentie en plezier. Leerlingen zijn eigenaar van hun eigen leerproces en de inspanningen die ze leveren om zich te ontwikkelen. Vanuit deze kernwaarden is gekozen voor de methode 'De Vreedzame School'. Kinderen worden gehoord en gezien, leren hun stem te gebruiken en wat het betekent om deel uit te maken van een democratische gemeenschap. Er zijn vijf grondregels opgesteld die gelden voor kinderen, leerkrachten, ouders en alle andere betrokkenen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Zuidwester om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool De Zuidwester gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.