Protestants Christelijke Basisschool Prinsehaghe
Prinsegracht 182
2512 GG Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
35.71
Spreiding
5.77

De schoolweging van Prinsehaghe is 35,71 , met een spreiding van 5,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,54% van de leerlingen op het fundamenteel niveau (vergeleken met 92,97% bij vergelijkbare scholen) toont de school een sterke basiskwaliteit. Dit ligt ver boven de signaleringswaarde van 85%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft de inspectienorm ruimschoots: 71,69% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een verwachte 34,3%. Dit duidt op effectieve onderwijsaanpassingen voor hogere doelen, ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (9,09%) en vmbo-(g)t (27,27%) – boven regionale normen. Praktijkonderwijs blijft met 4,55% beperkt, wat past bij een theoretische focus. Wel is er een bredere adviesrange dan landelijk (o.a. 13,64% vmbo-k/gt).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPrinsehagheGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de school zijn naast twee intern begeleiders, ook twee rekenspecialisten en een leer- en gedragsspecialist aanwezig. In het schooljaar 2018-2019 zijn een taalspecialist, een ICT-coördinator en een specialist Passend Onderwijzen afgestudeerd om op deze wijze de benodigde expertise de school binnen te halen en in te kunnen zetten ter verbetering van het onderwijs. In 2019 is het werken met het Cito-lovs opnieuw geïntroduceerd. De behoefte aan een instrument waarmee diepgaande analyses van de resultaten te kunnen maken werd geconstateerd. Door het werken met het Cito-lovs zijn we beter in staat om vanuit de analyses verbeterplannen en beleid te maken en kan nog beter gemonitord worden wat de trendontwikkelingen op leerling, groeps- en schoolniveau zijn. Ook in 2019 is het leerling observatiesysteem Kijk! geïntroduceerd in de peuter- en kleutergroepen. Vanuit dit systeem kunnen groepsplannen gegenereerd worden om nog beter op de ontwikkelbehoeften van de leerlingen in te kunnen spelen. De kwaliteit van het onderwijs en de onderwijsinhoud worden maandelijks besproken in het overleg met het MT en de bouwvergaderingen. De bouwcoördinatoren hebben hierin een belangrijke rol als het gaat om het uitvoeren en implementeren van beleid. De directie en intern begeleiders hebben 2-wekelijks overleg over de leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte en over de onderwijskwaliteit.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (12,5%) ligt net boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Wel scoort 33,33% boven advies – een indicatie voor zorgvuldige advisering. De school beschrijft in beleid extra doorstroomgesprekken, wat mogelijk hieraan bijdraagt.