
Schoolweging
De schoolweging van De Oranjeschool is 33,36 , met een spreiding van 6,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 89.9% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school de landelijke norm (85%). Dit toont aan dat basisvaardigheden structureel worden waargemaakt, ondanks (of dankzij) een gedifferentieerde aanpak voor een divers leerlingenpubliek.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt 48.2% voor het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 41.2%. Dit is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 33.36) en overtreft zowel landelijke (53.43%) als eigen eerdere prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviesverdeling vertoont een sterke nadruk op doorstroom naar havo/vwo: 16.22% havo/vwo en 5.41% vwo-advies. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar gemiddeld 18.61% vwo-advies wordt gegeven. Opvallend is het hoge percentage combinatieadviezen (37.84% vmbo/havo en havo/vwo), wat past bij de leerlingenpopulatie met uiteenlopende onderwijsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Oranjeschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de Oranjeschool wordt planmatig gewerkt in groep 3 - 8. Planmatig werken houdt in dat we vooraf goed nadenken welke aanpak we gaan hanteren, dat we op de aanpak evalueren op basis van observaties en meetgegevens en waar nodig de aanpak bijstellen. Zo komen we tegemoet aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Uitgangspunten: doelmatig, praktisch en gebruiksvriendelijk in de klas zonder afbreuk te doen aan de verantwoordingsplicht. De Oranjeschool volgt zorgvuldig hoe de leerlingen zich ontwikkelen. Daarvoor gebruiken we een leerlingvolgsysteem (LVS): Leerling in beeld van Cito. Hierin ligt de focus op de basisvakken, de brede ontwikkeling en de groei van iedere leerling. Er is aandacht voor: de cognitieve ontwikkeling (lezen, spelling, woordenschat, rekenen-wiskunde en Engels) werkhouding en leerhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling en de executieve functies. Bij Leerling in beeld horen uiteenlopende niet-methodegebonden toetsen, die de leerkracht goed inzicht geeft in de groei van een kind. Zo weet de leerkracht precies waarbij een kind misschien wat extra hulp of juist meer uitdaging nodig heeft. Zo krijgt uw kind de beste kans om zijn of haar talenten te ontwikkelen. In elke groep is er een groepsoverzicht voor begin van het schooljaar tot februari en van februari tot eind van het schooljaar. De leerkracht stelt het groepsoverzicht tussentijds indien nodig bij op basis van de analyse en de evaluatie van methodetoetsen. De resultaten van niet-methodegebonden toetsen (Leerling in Beeld | Cito) worden twee keer per jaar geanalyseerd door de leerkracht(en). Deze analyse vormt een basis voor de inhoudelijke invulling en voortgang van de leerprocessen van de leerlingen. Op de Oranjeschool worden voor elke groep vier groepsbesprekingen per leerjaar ingepland. Dit zijn besprekingen tussen de leerkracht(en) en de intern begeleider(s) van de school. De eerste groepsbespreking betreft de sociaal-emotionele ontwikkeling, de overdracht en de zorgleerlingen. De tweede en derde groepsbespreking is opbrengstgericht (resultaten methodegebonden en niet-methodegebonden toetsen) met daaraan gekoppeld een leerlingbespreking (op het niveau van de leerlingen, de groep en de school). De focus ligt bij deze besprekingen op de vertaling van de toetsanalyses naar concrete en benodigde acties. Welke acties zijn er nog nodig in de komende onderwijsperiode? En wat is er gedaan om de succesvolle resultaten te bereiken; hoe kan dit vastgehouden worden? Op basis van deze vergaderingen vullen de leerkrachten hun groepsoverzicht in en maken zij de handelingsplannen voor de volgende onderwijsperiode.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 2.7% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 37.84% boven het advies uitkomt. Deze cijfers onderstrepen een conservatief adviesbeleid waarbij potentiële groei in het VO ruimte krijgt. De hoge score sluit aan bij het intensieve traject van 'ontwerpend leren' en individuele monitoring.
Sociale ontwikkeling
Bovengenoemde kernwaarden zijn in overleg met het gehele team tot stand gekomen. De drie kernwaarden vormen de drie pijlers waarop alle handelen en communiceren zich op baseren in de relaties met leerlingen, ouders en leerkrachten. Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en van de individuele kinderen komt tijdens de groeps-/leerling-besprekingen aan de orde. De sociaal-emotionele onderwerpen die besproken kunnen worden zijn bijvoorbeeld: -Zelfvertrouwen en weerbaarheid -Meidenvenijn -Sociale vaardigheden Het team van de Oranjeschool intervenieert te allen tijde eerst intern en zelfstandig in de groepen. Indien blijkt dat dit ontoereikend is, wordt externe deskundigheid ingeschakeld. LEES MINDER
Respect
Openheid
Verbinding
Wat is de werkwijze van Protestants Christelijke Basisschool Oranjeschool voor sociale ontwikkeling?
Protestants Christelijke Basisschool Oranjeschool werkt met Leerling in Beeld (LIB) om leerlingen te signaleren die extra aandacht nodig hebben en planmatig te werken aan sociale competentie, welbevinden en veiligheid. Er wordt een analyse gemaakt van de sociale opbrengsten om inzicht te krijgen in de behoeften van de leerlingen. De sociaal-emotionele methode Kwink wordt gebruikt. Indien nodig worden groepsbrede interventies toegepast of kunnen kinderen deelnemen aan externe SOVA trainingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Protestants Christelijke Basisschool Oranjeschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Protestants Christelijke Basisschool Oranjeschool gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Protestants Christelijke Basisschool Oranjeschool?
Protestants Christelijke Basisschool Oranjeschool gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.