
Schoolweging
De schoolweging van P.C. Hooftschool is 34,98 , met een spreiding van 6,35 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, boven de landelijke norm van 85%. Dit is lager dan bij vergelijkbare scholen (93,0%), maar stabiel over de jaren. De school zet in op extra taal- en rekenondersteuning, wat mogelijk dit resultaat verklaart.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
39,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de signaleringswaarde van 34,3% ligt. Toch scoort de school lager dan vergelijkbare instellingen (47,6%). De focus op maatwerk, zoals beschreven in het schoolplan, lijkt hier vruchten af te werpen, maar er blijft ruimte voor verbetering.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
PC Hooftschool adviseert 24% havo en 8% vwo, wat lager is dan regionale trends (16,1% havo, 18,6% vwo). Opvallend is het hogere aandeel praktijkgericht advies: 12% vmbo-b tegenover 5,5% bij vergelijkbare scholen. Dit past bij de diversiteit in de leerlingenpopulatie en de brede ondersteuningsvisie van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | P.C. Hooftschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.96 | 175.23 | 172.85 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vanzelfsprekend volgt de leerkracht de ontwikkeling van uw kind nauwkeurig. Zijn of haar prestaties worden te alle tijden bijgehouden en kinderen worden daarnaast regelmatig getoetst. Voor technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en taalverzorging wordt de CITO toets afgenomen. Aan de hand van de dagelijkse prestaties en de (CITO) toets resultaten bekijken wij op welk niveau een kind werkt. Mocht een kind niet voldoende op niveau werken met een bepaald vak, dan krijgt deze leerling extra ondersteuning. Sommige leerlingen presteren bij een bepaald vak boven gemiddeld. Zij krijgen van de leerkracht moeilijkere en meer uitdagende opdrachten. Na een afgesproken periode wordt bekeken hoeveel het kind vooruit is gegaan. Indien extra hulp niet voldoende resultaten oplevert, wordt dit besproken in de Interne Zorgcommissie. Afhankelijk van de uitkomst van deze bespreking: wordt verder gegaan met de specifieke hulp, in en/of buiten de groep; werkt een kind op een eigen niveau in de groep verder; wordt bij deskundigen informatie ingewonnen; wordt een kind getest; kan verrijkings-/verdiepingsstof worden aangeboden; wordt een kind verwezen naar een andere school, b.v. voor speciaal basisonderwijs. De ouders worden over de hele gang van zaken op de hoogte gehouden en geïnformeerd. Daar waar nodig wordt (schriftelijke) toestemming gevraagd. In de Interne Zorgcommissie zitten een aantal deskundigen met wie de school spreekt. Aan de hand van de aangeleverde informatie wordt een advies gegeven. Ouders sluiten bij het overleg met de Interne Zorgcommissie aan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
12% van de leerlingen presteert onder advies, exact gelijk aan het landelijk gemiddelde. Het percentage bovenadviezers (24%) benadrukt de zorgvuldige advisering. De school beschrijft in haar profiel een 'integrale aanpak' voor doorstroom, waarbij leerlingen worden gestimuleerd zonder overvraging.
Sociale ontwikkeling
Op de P.C. Hooftschool werken we met en aan een schoolbrede aanpak betreft ‘Gedrag’: De Brede Aanpak Gedrag. Een schoolbrede aanpak richt zich op strategieën en factoren die kunnen zorgen voor een stevige basis. De basisondersteuning richt zich op alle leerlingen van de school. Hoe meer er ingezet wordt op een stevige basisondersteuning, des te minder leerlingen zich zullen bevinden in de eerste en tweede ondersteuningslaag (Crone & Horner, 2003). Iedereen hanteert dezelfde aanpak. Dit wordt beschreven in de ‘Pedagogische Gedragsaanpak’. Zoals Crone en Horner (2003) beschrijven, zorgt een schoolbrede aanpak voor een voorspelbare, veilige schoolomgeving (veiligheid) waarin waarden en normen (gedragsverwachtingen) helder zijn voor iedereen en waar gewenst gedrag systematisch wordt aangeleerd. Op deze manier werkt de school aan een schoolklimaat waarin leerlingen, teamleden en ouders zich vrij voelen de verbinding met zichzelf en met anderen aan te gaan. Een organisatie hangt van afspraken aan elkaar. Binnen deze afspraken hebben de teamleden een zekere vrijheid voor eigenheid. We vinden het belangrijk dat dit ook zichtbaar is in de praktijk voor onze leerlingen, voor onze ouders en voor onszelf. In het hoofdstuk ‘onderwijskundig beleid; gedrag’ wordt het pedagogisch handelen nader uitgewerkt. Onze school heeft ook een pestcoo¨rdinator/sociale veiligheidscoördinator en twee vertrouwenspersonen. Op de website/ schoolgids vindt u de naam en staat omschreven wanneer en hoe u met hem/haar contact kunt opnemen. LEES MINDER
Veiligheid
Wat is de werkwijze van de PC Hooftschool voor sociale ontwikkeling?
Er worden gedurende het schooljaar twee peilingen afgenomen om de sociale veiligheid te meten: de peiling vanuit Scholen met Succes en de peiling vanuit Leerling in Beeld.
Welke registratievormen gebruikt de PC Hooftschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De PC Hooftschool gebruikt de volgende registratievormen: Kijk!, Scholen met Succes en Leerling in Beeld.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de PC Hooftschool?
De PC Hooftschool gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Goed gedaan en Alles-in-1.