Paschalisschool
Bisschopstraat 3
2596 XH Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
19.66
Spreiding
2.89

De schoolweging van Paschalisschool Den Haag is 19,66 , met een spreiding van 2,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,8% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de toegankelijkheid van het basisonderwijs voor alle leerlingniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

83,13% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 68,3%. Dit reflecteert een effectieve aanpak van de cognitieve uitdagingen in deze leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft nadrukkelijk hoge adviezen: 49,06% vwo (vergeleken 18,61% regionaal) en 16,98% havo/vwo (vs. 10,93% regio). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht onderwijs (0% eigen school, tegen 1,01% regionaal), wat past bij de academische focus van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPaschalisschool Den HaagGemeente AmsterdamNederland
LIB174.96175.23181.49

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het volgen van de ontwikkeling van leerlingen Door middel van observaties, toetsenen het leerlingvolgsysteem kunnen leerproblemen, leerachterstanden enachterstanden in de ontwikkeling van kinderen mogelijk in eenbeginstadium worden ontdekt. Om de cognitieve ontwikkeling van kinderen te volgen, maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem (L.V.S.). Dit leerlingvolgsysteem bestaat uit een aantal toetsen en observaties. In groep 2wordt nagegaan hoe het zit met de vaardigheden, die kinderen nodig hebben om met lezen, schrijven en rekenen te beginnen in groep 3. In groep 3 t/m 8 maken we, naast de methode gebonden toetsen, ook gebruik van de landelijke (CITO)toetsen. Deze toetsen zijn al voor een heel jaar gepland. Deze landelijke toetsen hebben naast een leerling-volgende ook een signalerende functie: heeft de leerling de gewenste ontwikkeling, gaat hij genoeg vooruit; hoe is de ontwikkeling van de groep; hoe is het gesteld met de kwaliteit van het onderwijs. De uitslagen van de toetsen en gegevens van observaties worden bekeken en met de ouders besproken. Als blijkt dat er kinderen zijn, die niet voldoende vooruit gaan of juist snel vooruit gaan, wordt er gezocht naar adequate oplossingen om het kind datgene te bieden wat het nodig heeft. Binnen het leerlingvolgsysteem wordt de voortgang van elk kind nauwkeurig bijgehouden. Voor elk kind bestaat er in het digitale programma ‘Esis’ een leerlingendossier. meer informatie over ons onderwijs en de wijze waarop wij kinderen ondersteunen bij hun ontwikkeling treft u aan onder het kopje kwaliteitszorg.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5,45% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 34,55% boven verwachting presteert. Deze cijfers onderstrepen de precise van het adviesproces en de kwalitatieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in de BOVO-procedure van de regio Haaglanden.

Sociale ontwikkeling

Wij willen kinderen een prettige en geborgen omgeving bieden. Wij streven naar een veilige en vertrouwde sfeer in de school en vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan. Er heerst een klimaat van warmte, openheid, gezelligheid en zorgzaamheid. Door het organiseren van groepsdoorbroken activiteiten wordt het onderlinge gevoel van saamhorigheid gecreëerd of versterkt. Op De Paschalis werken wij met de Vreedzame School. De Vreedzame School is een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij de klas en de school beschouwd wordt als een leefgemeenschap. Kinderen worden gezien en gehoord. Ze krijgen een stem en leren een democratisch burger te zijn. Openstaan voor verschillen en deze kunnen overbruggen, conflicten op een goede manier oplossen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk zijn voor de gemeenschap staan hierbij centraal. Kinderen ervaren dat ze ertoe doen. De lessen vormen de basis om het gezonde gedrag aan te leren. Inspraak van kinderen vinden wij belangrijk. Dit vindt plaats in de klas en dat maken wij onder andere mogelijk in het kinderkabinet waarin alle groepen vertegenwoordigd zijn. LEES MINDER

veiligheid

(zelf)vertrouwen

relaties

Wat is de werkwijze van de Paschalisschool voor sociale ontwikkeling?

De Paschalisschool werkt met de Vreedzame School methode om kinderen op een positieve en zorgzame manier met elkaar te leren omgaan. De school streeft naar democratische besluitvorming, constructieve conflictoplossing, verantwoordelijkheid voor elkaar en de gemeenschap, en openheid voor verschillen. Dit wordt schoolbreed uitgedragen. Daarnaast worden er sociogrammen afgenomen in de groepen 4 tot en met 8, waarbij leerlingen positieve en negatieve keuzes maken over klasgenoten. De school heeft ook Rots en Water trainers die trainingen verzorgen aan de groepen 5 tot en met 8, gericht op sociale en emotionele competenties.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Paschalisschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Paschalisschool gebruikt Kijk!, Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), en Sociogrammen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Paschalisschool?

De Paschalisschool gebruikt de Vreedzame School methode voor sociaal-emotioneel leren.