Openbare Basisschool Prins Willem Alexander
Laakweg 199
2521 SG Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
36.85
Spreiding
6.48

De schoolweging van Prins Willem Alexander Den Haag is 36,85 , met een spreiding van 6,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke norm van 85% en het regionale gemiddelde van 92,1%. De school garandeert hiermee sterke basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

61,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 32% en het regionale gemiddelde van 45,4%. Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs voor deze complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig profiel: 31,3% VMBO-(g)t/havo/vwo-advies versus 33,2% praktijkonderwijs/VMBO-b/k. Het aandeel praktijkonderwijs (3,1%) is drievoudig hoger dan bij vergelijkbare scholen (1,0%), terwijl vwo-adviezen (9,4%) juist onder het regionale percentage (18,6%) liggen. Deze spreiding reflecteert de diversiteit in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPrins Willem Alexander Den HaagGemeente AmsterdamNederland
LIB174.96175.23173.42

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We werken als school systematisch en doelgericht aan de maximale prestaties van onze leerlingen. We zien dit terug in onze resultaten op cognitief en sociaal emotioneel niveau. We volgen en analyseren deze resultaten en stemmen daar de onderwijsbehoefte van een leerling, groep of de school op af. De tussenresultaten worden door onze school gebruikt als indicator voor de ontwikkeling van het lerende kind. 3x per jaar leerling- en groepsbesprekingen 2x per jaar analyse van de schoolbrede Cito LVS resultaten met bijbehorende analysedocument Voor het volgen van het klassenklimaat en de sociaal emotionele ontwikkeling van een kind, maken we gebruik van Leerling in beeld SEO. Ons zorgbeleidsplan wordt jaarlijks geëvalueerd met het team en het management. Opbrengst- en handelingsgericht werken Het ene kind is het andere niet. Kinderen verschillen in hoe ze leren, wat ze gemakkelijk en moeilijk, leuk en vervelend vinden. We proberen hier zo veel mogelijk rekening mee te houden in de instructie (uitleg) en verwerking. We werken zo veel mogelijk in drie niveaugroepen. Door de nadruk op het primaire proces, de kernactiviteit van het onderwijs, te leggen, spelen we goed in op al die verschillende kinderen. Dit betekent dat we handelingsgericht werken. De leerkracht houdt in het onderwijs rekening met de onderwijsbehoeften van het kind en dit onderwijs is sterk gericht op samenwerking met de omgeving van het kind. Deze omgeving (gezin, ouders, club, etc.) is van invloed op de ontwikkeling van het kind. Samenwerken met ouders is voor ons van wezenlijk belang. Niet alleen ouders zijn belangrijk, ook de stem van de kinderen wordt gehoord. De inbreng in hun eigen onderwijsproces is groot (zelf doelen stellen, KOL-gesprekken, leerlingenraad). We werken opbrengst gericht. Opbrengst gericht werken houdt in dat gegevens worden geanalyseerd en vervolgens benut om het onderwijs af te stemmen op de behoeften van de leerlingen in relatie tot het behalen van de beoogde leeropbrengsten. Opbrengstgericht werken in de school is terug te zien doordat we de ontwikkeling en vorderingen vastleggen, bijv. door het afnemen van toetsen, maar ook door te observeren en in gesprek te gaan met het kind. Als team analyseren we, trekken conclusies en nemen verbetermaatregelen die hierop aansluiten. Aan het begin van het schooljaar voeren we een kennismakingsgesprek, waarbij zowel leerlingen, ouders als leerkrachten hun verwachtingen, wensen en doelen kunnen uitspreken. Minimaal twee keer per jaar wordt de voortgang besproken (voortgangs- en rapportgesprek). Registratie en leerlingvolgsysteem Naast de toetsen die aan de methodes gekoppeld zijn maakt elke leerling vanaf groep 3 op twee momenten in het schooljaar de landelijk genormeerde CITO toetsen. De resultaten van deze toetsen worden per leerling en per groep geregistreerd in een leerlingvolgsysteem. Dit leerlingvolgsysteem wordt door de intern begeleider beheerd. Uit de overzichten van dit systeem blijkt in welke mate elke individuele leerling zich de stof heeft eigen gemaakt en of de leerling voldoende vooruitgang heeft geboekt. We kijken daarbij niet alleen naar de landelijke normering, maar ook hoe een kind ontwikkelt 'ten opzichte van zichzelf'. We analyseren ook op groeps- en schoolniveau. De resultaten worden tijdens een groepsbespreking door de intern begeleider met de groepsleerkracht besproken. De groepsleerkracht gebruikt deze gegevens om, indien nodig extra instructie, ondersteuning of juist meer uitdaging te bieden. Naast de dagelijkse resultaten in de klas, biedt het leerlingvolgsysteem ons extra mogelijkheden om te sturen op de individuele prestaties van leerlingen, alsmede op de leerresultaten op groep- en schoolniveau. Op basis van een analyse van de beschikbare gegevens worden door de leerkrachten en intern begeleider heldere en reële doelen gesteld. In de kleutergroepen van de PWA wordt de ontwikkeling gevolgd met behulp van een nieuw observatiesysteem, De ontwikkeldriehoek, passend bij Piramide digitaal. In het kader van de ‘vroegsignalering’ en de samenwerking met de peuterleerplek wordt er vanuit de basisschool preventief interne begeleiding ingezet in de peuterleerplek. Als de pedagogisch medewerksters van de peuterleerplek vragen hebben omtrent de ontwikkeling van een kind kunnen zij verzoeken om een observatie door de intern begeleider vanuit de basisschool. Zaken als de taalontwikkeling, spelontwikkeling en cognitieve ontwikkeling kunnen geobserveerd worden. Zo nodig kunnen vervolgens de nodige impulsen (bijv. vervolgonderzoek, logopedie, opvoedondersteuning)ingezet worden, om de ontwikkeling van het jonge kind zo optimaal te laten verlopen, voordat het kind naar de kleutergroep op de basisschool gaat. De school hanteert Leerling in beeld SEO in groep 3 t/m 8 voor het volgen en analyseren van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Het instrument verhoogt het inzicht in de ontwikkeling van leerlingen op dit terrein en biedt leerkrachten de mogelijkheid om de samenhang met het verloop van onderwijs- en leerprocessen in kaart te brengen. Ook leerlingen vullen LiB SEO in (groep 5 t/m 8). Zij doen dit, omdat het van belang is te weten hoe leerlingen zélf denken over hun sociale competentie. Zo kan het oordeel van de leerkracht vergeleken worden met de resultaten van de leerling zelf.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,4% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 33,3% boven het advies uitkomt (regio 25,3%). Deze cijfers benadrukken de zorgvuldige advisering en effectieve LWOO-ondersteuning zoals beschreven in het schoolprofiel.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk zorg te dragen voor een veilig leef- en leerklimaat. Veiligheid is een basisvoorwaarde om te leren. Pas dan zijn kinderen in staat zich sociaal en emotioneel goed te ontwikkelen. Met ons lesprogramma ontwikkelen en versterken wij de sociale en emotionele vaardigheden van kinderen individueel en in groepsverband. Kinderen leren samen te leven en te werken, met spelregels om te gaan, hun eigen mening te vormen en die van anderen te respecteren. Ook ontdekken leerlingen hun eigen positie in de samenleving en komen ze erachter hoe ze zelf een bijdrage kunnen leveren aan hun wijk, regio, land en de wereld, zodat ze zich ontwikkelen tot verantwoordelijke wereldburgers. Met ons volgsysteem en vragenlijsten volgen wij de ontwikkeling van onze kinderen en bieden hulp en ondersteuning daar waar nodig is. LEES MINDER

Veiligheid, vertrouwen

Plezier, harmonie, samenwerken

Verantwoordelijk, zelfstandig

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Prins Willem Alexander voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool Prins Willem Alexander is gericht op het positief ontwikkelen van zelfvertrouwen, zelfkennis en sociaal gedrag bij kinderen. Leerkrachten benaderen kinderen positief en leggen de nadruk op sterke punten. Er is veel aandacht voor sociale vaardigheden, met lessen over sociaal-emotionele onderwerpen. De school gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren, inclusief burgerschap en mediawijsheid. Een veilig klimaat wordt gecreëerd door duidelijke gedragsregels voor zowel kinderen, ouders als leerkrachten. Het pedagogisch klimaat draagt bij aan het welbevinden van leerlingen en betere leerresultaten. Ouders/verzorgers gaan akkoord met de regels/afspraken van de school bij inschrijving van hun kind.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Prins Willem Alexander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Prins Willem Alexander gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Leerling in Beeld - SEO en De Ontwikkeldriehoek - Piramide.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Prins Willem Alexander?

Openbare Basisschool Prins Willem Alexander gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink.