O.G. Heldringschool in Den Haag

Het team van O.G. Heldringschool in Den Haag

Current section: team
IJsvogelplein 10
2566 Den Haag

Zie hier hoe het team van O.G. Heldringschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van O.G. Heldringschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past O.G. Heldringschool bij jullie?

Ontdek hoe goed O.G. Heldringschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij O.G. Heldringschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 92.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (92.6%)
Man (7.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij O.G. Heldringschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.6%)
25-35 jaar (17.9%)
35-45 jaar (10.7%)
45-55 jaar (46.4%)
55-65 jaar (21.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij O.G. Heldringschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (74.1%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Indirect ondersteunend personeel (7.4%)
Management (7.4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor O.G. Heldringschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Onze Aanpak bij de O.G. Heldringschool

Bij O.G. Heldringschool zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten wegens ziekte of verlof. Onze prioriteit is het minimaliseren van onderbrekingen voor uw kind. Bij ziekte of verlof van een leerkracht zetten we primair in op interne oplossingen. Dit betekent dat we collega-leerkrachten vragen om de lessen over te nemen of een stagiair inzetten die nauw wordt begeleid door de directie of een ervaren collega uit de parallelklas. Indien interne vervanging niet mogelijk is, zoeken we naar alternatieve oplossingen binnen de school, zoals het inzetten van ambulant personeel. In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat we genoodzaakt zijn een deel van de leerlingen naar huis te sturen. Ouders en verzorgers worden hiervan, indien mogelijk, minimaal een dag van tevoren geïnformeerd. Voor situaties van langdurige ziekte wordt altijd gezocht naar een duurzame en structurele vervangingsoplossing, zodat de leerlingen van O.G. Heldringschool ongestoord hun leerproces kunnen voortzetten.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij zijn een reguliere basisschool die voortdurend streeft naar het geven van kwalitatief uitstekend onderwijs. In de groepen 1 en 2 spelen we in op de belevingswereld van het kind door de leerstof te verwerken in thema’s. In groep 3 maken we de overgang naar meer klassikaal onderwijs, waarbij thema's centraal staan bij het aanvankelijk leren lezen. Kinderen zitten regelmatig in een kring en er is nog steeds ruimte voor spelend verwerken.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op de O.G. Heldringschool

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Focus op Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Academische Zaken
Gespecialiseerde Rekencoach
Remedial Teacher voor Leren
Taalexperts voor Nederlandse Vaardigheden

Toelichting van de school:

Onze toegewijde rekenspecialist en intern begeleider sturen de kwaliteitsverbetering en het beleid rondom rekenonderwijs aan. Ze ondersteunen collega-leerkrachten actief bij het creëren van interactieve en uitdagende leeromgevingen, afgestemd op de nieuwste inzichten en methodieken. Deze specialisten volgen nauwlettend de resultaten van het rekenonderwijs en bieden individuele diagnostiek voor leerlingen die specifieke ondersteuning nodig hebben op het gebied van rekenstrategieën. Daarnaast is er een NT2-specialist (Nederlands als Tweede Taal) die beleidsmatig en praktisch bijdraagt aan de taalverwerving van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij de Nederlandse taal.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig en Positief Leerklimaat

Beschikbare specialisten:

Gedragsexpert voor Kinderen
Intern Begeleider voor Welzijn
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid
School Maatschappelijk Werk Professional

Toelichting van de school:

De gedragsspecialist en intern begeleider zijn cruciaal voor de kwaliteitsborging en het schoolbeleid gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. De gedragsspecialist monitort actief het schoolklimaat, identificeert aandachtspunten en coacht zowel leerkrachten als leerlingen om een veilige leeromgeving te waarborgen. Zij ondersteunt leerkrachten bij vraagstukken rondom groepsdynamiek en individuele leerlingbehoeften, en ziet toe op de effectieve implementatie van onze sociaal-emotionele leerprogramma's. Voor de oudere leerlingen in groep 7 en 8 wordt specifiek aandacht besteed aan identiteitsvorming, groepsprocessen en emotieregulatie met methoden als 'Klassenkracht', om hen optimaal voor te bereiden op het voortgezet onderwijs.

2

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsexpert voor Leren
Intern Begeleider voor Studieondersteuning

Toelichting van de school:

Onze intern begeleiders spelen een sleutelrol in het identificeren en adresseren van de specifieke onderwijsbehoeften van elke leerling. Zij werken nauw samen met leerkrachten om een passend ondersteuningsplan te ontwikkelen en fungeren als essentieel contactpunt tussen de school en externe hulpverleners. Deze samenwerking met externe professionals, zoals logopedisten of psychologen, zorgt ervoor dat leerlingen de meest geschikte ondersteuning ontvangen. De intern begeleiders faciliteren ook de toegang tot relevante cursussen en trainingen voor zowel leerlingen als leerkrachten, ter bevordering van de algehele leer- en ontwikkelingsprocessen.

1

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Kinderfysiotherapeut voor Basisscholen

Toelichting van de school:

In samenwerking met B&B Kidscare is er op woensdagen een kinderfysiotherapeut beschikbaar om leerlingen te ondersteunen bij hun motorische ontwikkeling. Deze ondersteuning richt zich met name op basisschoolleerlingen die extra hulp nodig hebben. Denk hierbij aan het verbeteren van de fijne motoriek, zoals de pengreep, of het bevorderen van een duidelijk en leesbaar handschrift. Deze gerichte aanpak draagt bij aan een betere schoolprestatie en algeheel welzijn.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische zorg en persoonlijke verzorging werken wij samen met ouders en externe professionals om de beste ondersteuning te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Muzieklokaal
Twee groene schoolpleinen
Twee extra klaslokalen voor plusklas en RT
Ruime hal voor bijeenkomsten

Optimale Leerlingenzorg: Speciale Ondersteuning op de O.G. Heldringschool

Toelichting op onze uitgebreide zorgstructuur

Schoolmaatschappelijk Werk: Een Gids voor Welzijn en Succes Op de O.G. Heldringschool staat het welzijn van uw kind centraal. Daarom is er wekelijks een toegewijde schoolmaatschappelijk werkster (SMW) aanwezig. Zij biedt essentiële ondersteuning aan leerlingen, ouders en leerkrachten bij sociaal-emotionele vraagstukken of gedragsproblemen die de schoolprestaties of het algemeen welzijn kunnen beïnvloeden. Denk hierbij aan hulp bij ingrijpende gebeurtenissen thuis, zoals een echtscheiding of verliesverwerking, maar ook aan ondersteuning bij sociale vaardigheden, faalangst of uitdagingen in het gedrag. De SMW'er fungeert als een cruciale schakel tussen school, het kind en het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Door deze nauwe samenwerking kan, indien nodig, snel en effectief specialistische hulp via het CJG worden ingeschakeld. Jeugdgezondheidszorg (JGZ): Preventieve Zorg en Ontwikkelingsmonitoring Onze school onderhoudt een sterke band met de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van het Centrum Jeugd en Gezin (CJG). Binnen het JGZ-team werken ervaren jeugdartsen, verpleegkundig specialisten, jeugdverpleegkundigen en assistenten nauw samen. Het CJG is dé centrale plek in Den Haag voor alle vragen over opgroeien en opvoeden. De JGZ-professionals monitoren samen met u de groei en ontwikkeling van uw kind, met specifieke aandachtsmomenten gedurende de schoolloopbaan. U ontvangt hiervoor tijdig officiële uitnodigingen. Gezondheidsonderzoeken voor Basisschoolleerlingen Uw kind wordt rond de leeftijd van 5 jaar uitgenodigd voor een oog- en gehoorscreening, uitgevoerd door een gespecialiseerde assistent. Vervolgens vinden er rond 6 en 10 jaar uitgebreidere gezondheidsonderzoeken plaats door een JGZ-professional. Deze onderzoeken omvatten metingen zoals lengte en gewicht, evaluatie van motorische vaardigheden en aandacht voor eet- en beweeggedrag. Het doel is om de ontwikkeling van uw kind nauwgezet te volgen en u hierbij te betrekken. Tijdens deze consulten is er ruimschoots gelegenheid voor uw vragen, en indien nodig, wordt samen met u gezocht naar passende oplossingen of extra ondersteuning. Extra Ondersteuning op Maat Het is altijd mogelijk om als ouder of leerling contact op te nemen met de JGZ-professional voor een aanvullend onderzoek of een persoonlijk gesprek. Dit kan bijvoorbeeld bij vragen over groei, gehoor, gedrag, vaccinaties, algemene gezondheid of schoolverzuim. U kunt hiervoor het CJG bereiken op 070-7528000. De JGZ-professional kan ook actief deelnemen aan de interne zorgstructuur van de school. Bovendien kan de school, in overleg met u, de JGZ verzoeken om een extra gezondheidsonderzoek uit te voeren. Vaccinaties: Bescherming via het Rijksvaccinatieprogramma Kinderen in Nederland ontvangen het Rijksvaccinatieprogramma (RVP), dat bescherming biedt tegen diverse infectieziekten. De JGZ-professionals van het CJG verzorgen deze vaccinaties. U ontvangt hiervoor automatisch een uitnodiging van het RIVM. Mocht uw kind achterlopen met vaccinaties of heeft u hierover vragen, neem dan contact op met het CJG via 070-7528000. Meer informatie is beschikbaar op www.rijksvaccinatieprogramma.nl. Gegevens van uw Kind: Privacy en Toestemming De JGZ-professionals van het CJG maken gebruik van de persoonsgegevens uit de leerlingadministratie van de school. Indien u hier bezwaar tegen heeft, verzoeken wij u dit kenbaar te maken bij de schooladministratie. In geval van een gemiste afspraak nemen de JGZ-professionals telefonisch contact met u op. Als dit niet lukt, kan, tenzij u anders aangeeft, de school worden benaderd voor informatie over het welzijn van uw kind. Meer Informatie en Direct Contact Voor gedetailleerde informatie en persoonlijk advies kunt u contact opnemen met de JGZ-professionals van het CJG. Zij zijn op werkdagen bereikbaar via 070-7528000. Toekomstvisie: Continue Verbetering van Extra Ondersteuning Alle genoemde ondersteuningsvormen worden gefaciliteerd en bekostigd door de O.G. Heldringschool. Onze school heeft de ambitie om de begeleiding van leerlingen met speciale behoeften continu te optimaliseren. We streven ernaar het inzicht in de individuele leerlingontwikkeling te verdiepen en maatwerkoplossingen te bieden waar mogelijk. Dit doen we door nauwkeurig leerresultaten, observaties en onderwijsdata te analyseren, zodat we vroegtijdig signalen kunnen oppikken en proactief passende acties kunnen ondernemen. Daarnaast werken we aan het concreet formuleren van leerdoelen per leerling, wat zorgt voor gerichte begeleiding en beter inzicht in de voortgang. Het continu verfijnen van onze zorgstructuur en ondersteuningsniveaus garandeert dat we effectief kunnen inspelen op de unieke ondersteuningsbehoeften van elke leerling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op de O.G. Heldringschool

Wat zijn de kernambities van de O.G. Heldringschool voor de komende vier jaar?

De O.G. Heldringschool streeft naar continue verbetering van ons onderwijs door middel van een strategisch schoolplan. Dit plan, dat elke vier jaar wordt herzien, schetst onze visie op de ontwikkeling van leerlingen en de schoolorganisatie. Voor de periode 2024-2028 focussen we op diverse belangrijke pijlers. Deze omvatten de brede ontwikkeling van zowel leerlingen als leerkrachten, en het versterken van onze rol als samenwerkingspartner met ouders en externe partijen. Tevens zetten we in op verbeterde communicatie. Daarnaast besteden we veel aandacht aan een veilige en plezierige leeromgeving voor iedereen. We integreren burgerschap en digitalisering in ons curriculum, met een sterke nadruk op een solide basis in taal, lezen, rekenen en spelling. Inzichtgericht onderwijs vormt de kern van onze lesmethoden.

Hoe waarborgt de O.G. Heldringschool de kwaliteit en het behalen van de schoolambities?

De kwaliteit van ons onderwijs wordt continu bewaakt en verbeterd door een gestructureerde aanpak op verschillende niveaus binnen de school. We evalueren regelmatig onze doelen, processen en resultaten om te zorgen dat we op koers blijven. Op strategisch niveau is het schoolplan leidend voor onze langetermijndoelen. Jaarlijks evalueren we het operationele jaarplan in relatie tot dit schoolplan. Deze evaluaties stellen ons in staat om bij te sturen en het nieuwe jaarplan aan te passen aan veranderende omstandigheden en nieuwe inzichten, zodat we onze strategische doelstellingen stap voor stap realiseren. Op dagelijks niveau richten we ons op de effectiviteit van de groepen, leerkrachten en leerlingen. Dit gebeurt via groepsbesprekingen, lesobservaties en leerlinggesprekken, waarbij we ook de interne expertise benutten. De directie initieert deze cyclus van evalueren en bijstellen. Het managementteam bespreekt wekelijks de voortgang en stemt de plannen af op de actuele situatie. Deze bevindingen worden gedeeld en besproken tijdens bouwvergaderingen met het team. Vervolgens toetsen we de plannen bij de Medezeggenschapsraad (MR) om de input van ouders mee te nemen. Afsluitend vindt er een resultaatgesprek plaats met de voorzitter van het College van Bestuur om de resultaten en toekomstplannen te bespreken. Door deze systematische werkwijze en regelmatige reflectiemomenten zorgen we voor een duurzame kwaliteitsverbetering van ons onderwijs.

Downloaden

Peuterschool O.G. Heldringschool: Soepele Start Basisonderwijs

Toelichting van de school

Ontdek de O.G. Heldringschool, uw unieke 2-tot-12 basisschool in Den Haag. Onze peuterschool is een integraal onderdeel van onze school, wat zorgt voor een naadloze doorlopende leerlijn. Kinderen starten hun educatieve reis bij ons op de peuterschool en stromen moeiteloos door tot groep 8, waarna ze klaar zijn voor het voortgezet onderwijs. Wij geloven in een geleidelijke overgang. Peuters maken al kennis met groep 1, waardoor de stap naar de basisschool vertrouwd en prettig aanvoelt. Onze kleuterleerkrachten en pedagogisch medewerkers werken nauw samen aan thematische periodes. Dit garandeert dat de leerstof optimaal op elkaar is afgestemd, met uitdagend materiaal uit groep 1 voor onze nieuwsgierige peuters. De peuterschool deelt feesten en activiteiten met de basisschool, wat de samenhorigheid bevordert. Deze sterke verbinding zorgt voor een optimale voorbereiding en een soepele start van het basisonderwijs voor elk kind.

Veelgestelde vragen

Biedt de O.G. Heldringschool extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, de O.G. Heldringschool biedt een speciaal programma voor het jonge kind. Dit programma is gericht op een optimale voorbereiding op het basisonderwijs en stimuleert de ontwikkeling door middel van spel en gerichte activiteiten.

Ja, de O.G. Heldringschool biedt een speciaal programma voor het jonge kind. Dit programma is gericht op een optimale voorbereiding op het basisonderwijs en stimuleert de ontwikkeling door middel van spel en gerichte activiteiten.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke organisaties werkt de O.G. Heldringschool samen voor het jonge kind?

De O.G. Heldringschool werkt exclusief met eigen interne expertise en middelen voor het aanbod voor jonge kinderen. Er zijn geen externe samenwerkingspartners op dit specifieke gebied.
Team | O.G. Heldringschool in Den Haag | [2025] Schoolregister