
Schoolweging
De schoolweging van O.G. Heldringschool is 24,72 , met een spreiding van 5,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,7% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school uitstekend – ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de stevige basiskwaliteit in taal en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
67,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 56,2%. Dit geeft aan dat de school effectief inzet op het uitdagen van leerlingen op hogere cognitieve niveaus, mede ondersteund door het adaptieve onderwijsprogramma.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofil laat een sterke focus op theoretische routes zien: 30,8% vwo-advies (regio: 18,6%) en 21,2% havo/vwo-advies (regio: 10,9%). Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, wat lager is dan het regionale gemiddelde van 1,0%. De brede adviesrange van vmbo-k tot vwo reflecteert de diverse leerlingenpopulatie en flexibele differentiatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Den Haag | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
216 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per schooljaar nemen we bij de leerlingen van de groepen 3 t/m 8 de CITO toetsen af. Om in kaart te brengen hoe de school t.o.v. andere scholen presteert, worden de resultaten van deze toetsen in kaart gebracht door de Intern begeleiders. Alle resultaten worden weergegeven in een zgn. Datamuur. Daarnaast schrijven de Intern begeleiders een analyse voor de school en het bestuur. De resultaten worden met de leerkrachten in individuele gesprekken en tijdens bouwvergaderingen besproken. Op bestuursniveau worden de resultaten en trendanalyses besproken tijdens een schoolanalyse gesprek met collega-directeuren/Intern begeleiders en afgevaardigden van het bestuur.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: slechts 7,1% tegen 11,8% landelijk. Daar staat tegenover dat 69,6% van de leerlingen op adviesniveau presteert – een sterke score die aansluit bij het intensieve leerlingvolgsysteem. De 23,2% die boven advies presteert, benadrukt het effect van de doorstroomgerichte coaching.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. We vinden het belangrijk dat kinderen leren en ervaren wat het betekent deel uit te maken van de gemeenschap. En dat ze leren daar zelf een actieve bijdrage in te leveren. Veiligheid, respect en verantwoordelijkheid zijn hierbij onze kernwaarden. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van de O.G. Heldringschool voor sociale ontwikkeling?
Sociale competentie is het vermogen om adequaat te kunnen handelen in sociale situaties. Het gaat om de omgang met jezelf en met elkaar, meedoen en meebepalen, en invloed uitoefenen op je omgeving. De verwachtingen ten aanzien van sociaal competent gedrag verschillen per leeftijd.
Welke registratievorm(en) gebruikt de O.G. Heldringschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De O.G. Heldringschool gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de O.G. Heldringschool?
De O.G. Heldringschool gebruikt Kwink! voor sociaal-emotioneel leren.