Nutsschool Woonstede
Woonstede 98
2543 VR Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
33.96
Spreiding
7.29

De schoolweging van Nutsschool Woonstede is 33,96 , met een spreiding van 7,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,2% van de leerlingen op het fundamenteel niveau scoort de school uitstekend, ruim boven de landelijke signaleringswaarde (85%) en het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93,4%). Dit benadrukt de effectiviteit van de basisvaardighedenondersteuning.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Nutsschool Woonstede overtreft haar streefniveau ruimschats: 59,2% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een inspectienorm van 36,3%. Dit is 9,9% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (49,2%). De focus op cognitieve ontwikkeling en het gebruik van Cito-toetsen als leidend instrument dragen hier duidelijk aan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen laten een divers beeld zien, met een sterke nadruk op theoretische leerwegen: 18,6% vwo-advies (vs. 16,1% havo). Opvallend is het hogere aandeel praktijkonderwijs (1,0%) ten opzichte van vergelijkbare scholen (0,1%). De brede adviesrange – van vmbo-b tot vwo – past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 33,96) en de pedagogische focus op maatwerk.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsNutsschool WoonstedeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerlingen van groep 3 t/m 8 krijgen drie keer per jaar een schriftelijk rapport. Dit rapport is er om de leerling te stimuleren een taak voort te zetten of om ze te stimuleren het werk nog beter te doen. Daarnaast is het rapport er om ouders te informeren over de voortgang en het niveau waarop de leerling presteert. Voor de kleuters is het observatie-instrument ‘KIJK!’ de basis van het gesprek met ouders. De ouders van de leerlingen van groep 1-2 ontvangen tweemaal per jaar het KIJK!-rapport. Het verbeteren van het onderwijs van onze school en wetenschappelijk onderzoek. Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Die gegevens zijn belangrijk om het onderwijs van onze school te verbeteren en voor onze gesprekken met bijvoorbeeld het bestuur en de Inspectie van het Onderwijs. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek. Vooral de resultaten van taal- en rekentoetsen zijn hiervoor belangrijk. Door de resultaten van taal- en rekentoetsen te analyseren weten we wat de ontwikkeling van onze leerlingen is en hoe goed onze school het doet. Dit is belangrijk, omdat het ons helpt om het onderwijs op onze school beter te maken, maar ook het onderwijs in heel Nederland helpt verbeteren. De school stuurt de resultaten van de taal- en rekentoetsen aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), zodat deze gebruikt kunnen worden voor onder- zoek naar de ontwikkeling van onze leerlingen. Het CBS zorgt ervoor dat deze resultaten in een veilige omgeving worden opgeslagen voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO). Daarnaast zorgt het CBS ervoor dat leerlingen nooit herkenbaar zijn voor anderen. Dit betekent dat onderzoekers nooit een leerling of school kunnen herkennen. Ook in openbare publicaties zullen leerlingen of scholen nooit te herkennen zijn. De verwerking van persoonsgegevens vindt alleen plaats binnen de beveiligde omgeving van het CBS, volgens de wettelijke regels en de regels van het CBS. Bezwaar gebruik gegevens Scholen mogen gegevens over taal en rekenen aan het CBS sturen. Dat komt omdat deze gegevens niet beschouwd worden als ‘bijzondere’ persoons- gegevens (bijvoorbeeld over gezondheid van leerlingen) en omdat scholen volgens de onderwijs- wetgeving de plicht hebben hun onderwijs te verbeteren. Voor het gebruik van bijzondere persoons- gegevens stelt de wet strengere eisen en moeten ouders actief toestemming geven. Dat is hier niet aan de orde. Omdat het om toetsgegevens gaat, hoeft u het alleen te laten weten als u bezwaar heeft. Mocht u bezwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u dit laten weten via bezwaarnco@lucasonderwijs.nl. Het bestuur zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

39,1% van de leerlingen presteert onder hun basisschooladvies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit roept vragen op over de adviesnauwkeurigheid, temeer daar slechts 13,0% boven het advies presteert (vs. 25,3% landelijk). Mogelijke verklaringen zijn de complexere leerlingenpopulatie en eerdergenoemde krimp.

Sociale ontwikkeling

Een school moet een plek zijn waar kinderen zich veilig voelen. Als kinderen goed in hun vel zitten, gaat het leren beter. Hoe je met elkaar omgaat op een school, is niet voor iedereen hetzelfde. Wij als school besteden daar veel aandacht aan, onder andere door de methode de Vreedzame School. Ook hebben wij een leerkracht die de Master Sen heeft behaald.

Aandacht voor iedereen

Iedereen mag meedoen

Aandacht voor talenten

Wat is de werkwijze van Nutsschool Woonstede voor sociale ontwikkeling?

Nutsschool Woonstede werkt met de methode 'De Vreedzame School' waarbij wekelijks een les wordt gegeven om de sociale competenties van de leerlingen te vergroten. In januari en juli wordt 'Kijk op sociale competentie' afgenomen om inzicht te krijgen in het welbevinden van de kinderen en de sociale omgang in de groep. De intern begeleider bespreekt de uitkomsten met de leerkrachten, die vervolgens bepalen waar aandacht aan moet worden besteed in de groep of aan een individuele leerling. 'Kijk op sociale competentie' sluit aan bij de observatiemethode 'KIJK' die in groep 1-2 wordt gebruikt.

Welke registratievorm(en) gebruikt Nutsschool Woonstede om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Nutsschool Woonstede gebruikt de volgende registratievormen: Kijk! en Kijk op sociale competentie (Bazalt).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Nutsschool Woonstede?

Nutsschool Woonstede gebruikt de methode 'Vreedzame School' voor sociaal-emotioneel leren.