
Schoolweging
De schoolweging van Nutsbasisschool Bezuidenhout is 23,62 , met een spreiding van 5,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt de toegankelijkheid en basiskwaliteit van het onderwijs, waarbij vrijwel alle leerlingen de vereiste basisvaardigheden beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 67,1% ligt boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 58,9%, wat duidt op effectieve ondersteuning van talentontwikkeling. Hoewel dit net onder het vergelijkingsgemiddelde van 67,7% ligt, toont de school hiermee aan dat een aanzienlijk deel van de leerlingen boven het basisniveau presteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen voor Nutsbasisschool Bezuidenhout tonen een sterke oriëntatie op hogere onderwijsniveaus: 25,5% havo, 21,8% havo/vwo en 21,8% vwo. Gezamenlijk stroomt 69,1% van de leerlingen door naar havo of hoger, aanzienlijk boven het regionale gemiddelde van 45,6%. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (10,9% vmbo-k en lager), wat aansluit bij het academische profiel van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Nutsbasisschool Bezuidenhout | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.96 | 175.23 | 177.55 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt onze school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Twee keer per jaar wordt er bij onze kinderen de Cito-toetsen afgenomen. Dit zijn: Drieminutentoets groep 3 (januari, maart, mei) DMT/AVI groep 4 t/m 8 (oktober, maart, mei) Herfstsignalering groep 3 (november) Technisch lezen groep 3 (juni) Technisch lezen groep 4 t/m 7 (januari, juni) Technisch lezen groep 8 (november) CITO Spelling groep 3 t/m 7 (januari, juni) CITO Spelling groep 8 (november) Cito Rekenen en wiskunde groep 3 t/m 7 (januari, juni) Cito Rekenen en wiskunde groep 8 (november) Cito begrijpend lezen groep 3 t/m 7 (januari, juni) Cito begrijpend lezen groep 8 (november) Cito Eindtoets groep 8 (april) In de groepen 3 tot en met 8 wordt er aan de hand van deze gegevens in combinatie met de methodegebonden toetsen groepsplannen gemaakt, waarbij de leerlingen op verschillende niveaus worden ingedeeld zodat ze de juiste instructie krijgen. De school analyseert de resultaten in het leerlingvolgsysteem op leerling- én schoolniveau. Waar dat nodig is, plegen we een (of meerdere) interventies.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen dat onder advies presteert in het voortgezet onderwijs is met 0% nihil, tegenover een landelijk gemiddelde van 11,8%. Maar liefst 27,9% van de leerlingen scoort boven hun basisschooladvies, wat het zorgvuldige maar mogelijk voorzichtige adviesproces reflecteert. Dit sluit aan bij de beschreven intensieve monitoring en individuele ontwikkelingsplannen in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
Onze leerlingen worden voorbereid op het vervolgonderwijs én tot een actieve deelnemer aan de maatschappij. Hiertoe moeten kinderen goede omgangsvormen aangereikt krijgen, kunnen samenwerken, kunnen luisteren naar een ander en zich kunnen inleven in een ander. Dit zijn vaardigheden die we dagelijks met de kinderen oefenen.
Relatie
Samen
Respect
Wat is de werkwijze van Nutsbasisschool Bezuidenhout voor sociale ontwikkeling?
Nutsbasisschool Bezuidenhout brengt de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in kaart met het BOSOS-volgsysteem in de groepen 1 en 2 en SCOL vanaf groep 3. De resultaten op het gebied van sociale veiligheid zijn af te lezen in de SCOL. Scores van de groepen 6, 7 en 8 worden gepubliceerd op 'Scholen op de kaart'. Sociaal-emotionele ontwikkeling wordt besproken tijdens leerlingbesprekingen. De kernwaarden van de school (respect) zijn voortdurend aanwezig.
Welke registratievorm(en) gebruikt Nutsbasisschool Bezuidenhout om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Nutsbasisschool Bezuidenhout gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Nutsbasisschool Bezuidenhout?
Nutsbasisschool Bezuidenhout gebruikt de methoden 'Gouden weken + Gouden schoolregels' en 'Programma De Dynamische Boom' voor sociaal-emotioneel leren.