Montessorischool Houtwijk in Den Haag

Het team van Montessorischool Houtwijk in Den Haag

Current section: team
Architect Berlagelaan 125
2552 Den Haag

Zie hier hoe het team van Montessorischool Houtwijk is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Montessorischool Houtwijk. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Montessorischool Houtwijk bij jullie?

Ontdek hoe goed Montessorischool Houtwijk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Montessorischool Houtwijk zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76.5%)
Man (23.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Montessorischool Houtwijk. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.6%)
25-35 jaar (11.1%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (38.9%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Montessorischool Houtwijk werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (64.7%)
Direct ondersteunend personeel (17.6%)
Indirect ondersteunend personeel (11.8%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Montessorischool Houtwijk gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van leerkrachten: Onze aanpak bij afwezigheid

Bij Montessorischool Houtwijk zorgen we voor een betrouwbare vervanging van onze leerkrachten. We zijn aangesloten bij Regionaal Transfer Centrum Cella (RTC Cella), een gespecialiseerde invalpool. Via deze pool worden zowel eigen invallers als invallers van andere besturen ingezet om aan de aanvragen van scholen te voldoen. Onze prioriteit is continuïteit in het onderwijs. Mochten we via de officiële invalpool geen geschikte vervanger kunnen vinden, dan doen we een beroep op onze eigen, vaste invalkrachten die op oproepbasis voor ons beschikbaar zijn. Zij kennen onze school en werkwijze, wat zorgt voor een soepele overgang. Indien ook de directe oproep niet tot een oplossing leidt, hebben we intern flexibele opties. We kunnen dan personeelsleden intern herverdelen of een getrainde ondersteuner inzetten om de taken van de afwezige leerkracht waar te nemen. Deze stappen minimaliseren de impact op de leerlingen. De procedure bij afwezigheid is als volgt: Eerst benaderen we RTC Cella. Vervolgens nemen we contact op met onze vaste invallers. Als laatste optie zetten we een ondersteuner in of schuiven we intern met personeel. We streven ernaar om voor elke groep een passende oplossing te vinden. In uitzonderlijke gevallen, wanneer geen van deze opties een bevredigende oplossing biedt voor de onbemande groep, kunnen we genoodzaakt zijn tot alternatieve maatregelen. Dit kan betekenen dat we groepen tijdelijk samenvoegen of dat we overgaan op thuisonderwijs. Mocht dit noodzakelijk zijn, dan informeren wij de betrokken ouders zo spoedig mogelijk over de genomen maatregelen en de redenen daarvoor.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In deze toelichting volgt een overzicht van de methodes die wij gebruiken voor de verschillende vakken en hoe wij zorgen voor een beredeneerd aanbod. Rekenen In hele school werken we met de rekenkasten 'Ik wil rekenen' van AVE.IK. Meer informatie hierover. De rekenkasten van AVE.IK maken een fijne koppeling tussen de kerndoelen voor het basisonderwijs en het klassieke Montessori materiaal. In 2024/2025 zijn wij begeleid door AVE.IK om de rekenkasten nog beter te implementeren in ons onderwijs. Vanaf schooljaar 2025/2026 wordt de lijn doorgezet en zullen we het aanbod verder implementeren onder leiding van de rekencoördinator. Naast het aanbod van de rekendoelen in periodes is er met de rekenkast volop de mogelijkheid om te werken aan automatiseren. Naast de automatiseringskaartjes (sommenkaarten) werken wij ook met Rekensprint en Rekentuin voor extra automatseringsoefeningen. Taal / spelling

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Montessorischool Houtwijk

4

Verbeteren Taal en Rekenen met Specialistische Hulp

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Vanaf 1 augustus 2024 versterkt een toegewijde rekenspecialist ons team. Dit garandeert extra aandacht voor de rekenontwikkeling van uw kind. Voor het schooljaar 2024/2025 leiden we een teamlid op tot taalspecialist. Deze collega zal vanaf 2025/2026 als taalcoördinator fungeren en zich volledig inzetten voor taalvaardigheid. Daarnaast biedt een onderwijsassistent gerichte ondersteuning aan leerlingen uit de bovenbouw, met speciale focus op het verbeteren van hun rekenvaardigheden.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Hoogbegaafdheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze Intern Begeleider is uw aanspreekpunt voor de sociaal-emotionele aanpak binnen onze school. Zij biedt deskundige begeleiding en ondersteuning aan leerlingen. Vanaf schooljaar 2025/2026 start er een werkgroep die zich richt op de sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze groep onderzoekt de behoeften van de school om een consistente en effectieve aanpak te waarborgen. Bovendien heeft een van onze leerkrachten zich gespecialiseerd in het begeleiden van meer- en hoogbegaafde leerlingen, waardoor we ook hier maatwerk kunnen bieden.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak door Expertise

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze Intern Begeleider is gespecialiseerd in het ondersteunen van leerlingen met betrekking tot gedrag, werkhouding en de aanpak van schooltaken. Zij zorgt voor een gestructureerde en effectieve begeleiding.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Ondersteuningsmogelijkheden

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment hebben we geen specifieke specialisten aangesteld voor motorische en lichamelijke ontwikkeling. We focussen op de kerngebieden waar onze expertise het meest nodig is.

1

Medische Zorg en Verzorging door Betrokken Personeel

Beschikbare specialisten:

Leerkrachten en Onderwijsassistente

Toelichting van de school:

Onze toegewijde leerkrachten en de onderwijsassistente bieden ondersteuning bij medische handelingen en persoonlijke verzorging waar nodig. Zij zorgen voor een veilige en zorgzame omgeving voor alle leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Speellokaal

Persoonlijke Leerondersteuning op Maat bij Montessorischool Houtwijk

Ons Aanbod voor Kindgerichte Educatie

Bij Montessorischool Houtwijk geloven we in het bieden van op maat gemaakte ondersteuning aan elke leerling. Ons schoolondersteuningsprofiel, gedetailleerd op 'Scholen op de kaart', beschrijft hoe we omgaan met individuele leerbehoeften. We informeren ouders proactief wanneer extra zorg of ondersteuning, zowel binnen als buiten de klas, noodzakelijk is. Dit gebeurt altijd in nauw overleg met onze intern begeleider, wat essentieel is voor de basisondersteuning die we nastreven. Indien de zorgvraag van een leerling onze reguliere mogelijkheden overstijgt, schakelt de intern begeleider externe expertise in. We werken nauw samen met ons samenwerkingsverband en andere gespecialiseerde partners om de best mogelijke zorg te garanderen. Deze samenwerkingen, vaak aangeduid als MDO's (multidisciplinaire overleggen), zorgen voor een integrale aanpak. Onze belangrijkste samenwerkingspartners voor intensieve leerlingenzorg omvatten: Het samenwerkingsverband Stichting Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH). Kracht (schoolmaatschappelijk werk), bereikbaar via Richelle File (richelle.file@krachtdenhaag.nl). Professionele ondersteuning door de Bazalt Groep voor leerlingenzorg. Het Centrum voor Jeugd en Gezin. Overige relevante zorgverleners en therapeuten die betrokken zijn bij de leerling. Voor leerlingen die baat hebben bij een aangepast leertraject, bieden we individuele leerlijnen aan. Elke afwijking van het standaard lesprogramma wordt vooraf uitgebreid met u besproken om transparantie te waarborgen. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning: We streven ernaar ons team uit te breiden met gespecialiseerde leerkrachten op het gebied van rekenen en taal/lezen. Daarnaast ambiëren we dat al onze leerkrachten de Montessori-opleiding volgen. Dit is een kernonderdeel van onze identiteit en ambitie, waarbij nieuwe teamleden binnen drie jaar na aanstelling de opleiding starten om onze Montessori-visie te versterken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Ontwikkeling op Montessorischool Houtwijk

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingsdoelen van Montessorischool Houtwijk voor de komende jaren?

Montessorischool Houtwijk heeft voor de periode 2023-2027 een duidelijk visie op toekomstgericht Montessori-onderwijs ontwikkeld. Deze visie wordt gedragen door het gehele team en vormt de basis voor onze educatieve aanpak. Onze focus ligt op een optimale leeromgeving waar kinderen zowel sociaal als academisch groeien. We streven naar een gezonde balans tussen de leefgemeenschap en de leergemeenschap, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Ouders spelen hierbij een cruciale rol; hun betrokkenheid bij het leerproces van hun kind wordt actief gestimuleerd. De interne kwaliteitszorg is essentieel voor ons. Dit wordt ondersteund door de speerpunten van stichting MZH, waaronder het levend houden van onze visie met concrete pijlers en criteria. We faciliteren Montessorischoling voor ons personeel en investeren continu in passend lesmateriaal. Daarnaast zetten we in op het bevorderen van zelfstandigheid en een positieve werksfeer. Leerkrachten begeleiden kinderen met vragen als 'Hoe leer jij?', 'Hoe werk jij samen?' en 'Hoe neem jij verantwoordelijkheid?'. De teamoverleggen richten zich op de leeropbrengsten en de effectiviteit van onze onderwijsmethoden. Ouderbetrokkenheid wordt versterkt via een gebruiksvriendelijk communicatieplatform, gezamenlijke klassenmomenten en introducties met het Montessori-materiaal. Het zorgplan en schoolondersteuningsplan worden actueel gehouden en de onderwijskwaliteit wordt periodiek met het team geëvalueerd. In 2024 is een specifiek verbeterplan opgesteld, naar aanleiding van de bevindingen van de onderwijsinspectie. Dit plan, samen met de aanbevelingen uit de evaluatie van 2025, vormt de leidraad voor verdere kwaliteitsverbetering in het schooljaar 2025/2026.

Hoe zorgt Montessorischool Houtwijk voor de implementatie en monitoring van de schoolplandoelen?

De realisatie en voortgang van onze schoolplandoelen worden nauwgezet bijgehouden in de jaarplannen van Montessorischool Houtwijk. Deze plannen beschrijven gedetailleerd hoe we de gestelde actiepunten monitoren en evalueren. Het schooljaarplan en het schoolscholingsplan voor 2025/2026 bevinden zich momenteel nog in conceptfase. Deze worden definitief vastgesteld aan het begin van het schooljaar, in samenwerking met het team en de medezeggenschapsraad. We hechten belang aan transparantie. Ouders kunnen het actuele jaarplan op elk gewenst moment inzien door contact op te nemen met de directie van de school.

Ontwikkeling voor Peuters en Kleuters: Montessorischool Houtwijk

Toelichting van de school

Op Montessorischool Houtwijk besteden we veel aandacht aan de ontwikkeling van jonge kinderen in onze onderbouw, groep 1 en 2. Hier staat het zintuiglijk materiaal centraal, speciaal ontworpen om de zintuigen van uw kind te prikkelen en hun natuurlijke groei te ondersteunen. Wij geloven in de Montessori visie op gevoelige periodes. Dit betekent dat onze leerkrachten nauwlettend de interesses van uw kind volgen. Als uw kind een passie voor taal ontwikkelt, bieden we uitdagend taalmateriaal aan. Is het rekenen dat de aandacht trekt? Dan zorgen we voor passend rekenmateriaal. Deze individuele aanpak versnelt en versterkt de leerontwikkeling, zoals Maria Montessori zelf aangaf. Onze onderbouw bereidt kinderen uitstekend voor op de middenbouw. Aan het einde van groep 2 zijn uw kinderen klaar voor de volgende stap in hun basisschoolcarrière, met een solide basis voor lezen en rekenen. Zo zorgen we voor een soepele overgang naar groep 3. Instromen en Doorstromen in de Kleutergroepen Kinderen vanaf vier jaar beginnen hun basisschoolreis bij ons. Gedurende het schooljaar stromen nieuwe vierjarigen in, wat zorgt voor een dynamische kleuterklas. Kinderen die voor 31 december jarig zijn, verblijven ongeveer anderhalf jaar in de kleutergroep. Leerlingen die na januari jarig zijn, krijgen twee tot tweeënhalf jaar de tijd om zich te ontwikkelen in groep 1/2. Soms kan een kind extra tijd nodig hebben om zich optimaal voor te bereiden op de middenbouw. Dit geldt met name voor kinderen die tussen oktober en maart instromen. In overleg met onze intern begeleider en u als ouder, bekijken we de beste aanpak. Soms is een verlenging van de kleuterperiode, een 'kleuterverlenging' of 'bouwverlenging', de meest passende oplossing voor een optimale ontwikkeling. Ouderbetrokkenheid staat voorop bij deze beslissingen. Samen zorgen we ervoor dat uw kind de best mogelijke start krijgt en zich optimaal kan ontwikkelen binnen onze vertrouwde omgeving.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Montessorischool Houtwijk voor peuters en kleuters?

Montessorischool Houtwijk biedt een rijke leeromgeving voor jonge kinderen met een focus op zintuiglijk materiaal en individuele ontwikkeling, passend binnen de reguliere groepen 1 en 2.

Met welke externe partijen werkt Montessorischool Houtwijk samen voor het jonge kind?

Op dit moment werkt Montessorischool Houtwijk niet samen met externe partijen voor het jonge kind programma, de ontwikkeling vindt plaats binnen onze eigen vertrouwde schoolomgeving.
Team | Montessorischool Houtwijk in Den Haag | [2025] Schoolregister