Montessorischool Houtwijk
Architect Berlagelaan 125
2552 ZE Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
26.34
Spreiding
5.85

De schoolweging van Montessorischool Houtwijk is 26,34 , met een spreiding van 5,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMontessorischool HoutwijkGemeente AmsterdamNederland
LIB174.96172.83175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In eerste instantie is observatie de basis van het handelen van de leid(st)er. Aan de hand van observaties en signaleringen besluit de leid(st)er tot handelen (bijvoorbeeld een 'lesje', afwachten of nogmaals observeren. Ook een nagesprek met het kind over de gedane observatie levert vaak veel informatie op. In de midden- en bovenbouw maken onze leerlingen soms 'bewijswerkjes'. Hiermee bewijzen zij aan de leid(st)er dat ze een bepaald doel, dat eerder is aangeboden hebben behaald. Dit wordt vervolgens afgetekend in een registratiemap. Daarnaast maken wij gebruik van methode-onafhankelijke toetsen (CITO). Deze toetsen nemen wij vanaf groep 3 halfjaarlijks af: in januari en in juni. We gebruiken deze tussentijdse resultaten om ons onderwijsaanbod bij te stellen. De intern begeleider is verantwoordelijk voor de kwaliteitszorg in de school. De IB'er praat daarom veel met de leerkrachten over de begeleiding van de hele groep en soms de begeleiding van individuele leerlingen. Wij spreken van een korte, middellange en lange cyclus. korte cyclus: wat er dagelijks gebeurt en geobserveerd wordt heeft invloed op ons handelen van het volgende lesmoment of de volgende dag / week. middellange cyclus: in hoeverre de periodedoelen worden bereikt en bewezen door de leerlingen heeft invloed op het aanbod in de rest van de periode of de volgende periode. lange cyclus: de methode-onafhankelijke toetsen geven een beeld van de kennis en vaardigheden van de leerlingen op dat moment. Wij gaan vooral na of de tussentijdse resultaten in de lijn der verwachting zijn, of hiervan afwijken. Als de resultaten buiten de lijn der verwachting liggen, kijken we wat daaraan ten grondslag kan liggen. Vervolgens stellen we ons onderwijsaanbod bij. De intern begeleider is tevens degene die de tussentijdse resultaten van de hele school, en specifieke (jaar)groepen monitort. Twee keer per jaar bespreken we de schoolresultaten en kijken we wat de invloed van ons onderwijsaanbod is geweest op de resultaten van onze leerlingen. Dit doen we bijvoorbeeld gedurende een studiedag.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Vanuit onze montessorivisie speelt socialisatie een essentiële rol. De eerste zaken die wij kinderen leren is dat zij recht hebben op een eigen plek en dat zij deel uitmaken van een geheel. De kinderen krijgen gedurende het verblijf in een bouw een andere verantwoordelijkheid(rol), doordat zij afwisselend jongsten, middelsten en oudsten zijn in de bouw. LEES MINDER

Zelfredzaamheid

Verantwoordelijkheid

Acceptatie

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Wij gebruiken de module 'sociaal-emotioneel functioneren' van Leerling in Beeld. Meer informatie hierover. In deze module zitten leerkrachtvragenlijsten (voor de hele school) en leerlingvragenlijsten (voor groep 6 t/m 8). De leerlingvragenlijsten worden tevens gebruikt voor de monitoring sociale veiligheid. De inspectie wordt hiermee automatisch op de hoogte gebracht van de sociale veiligheid op onze school. In de vragenlijsten is aandacht voor sociaal en cognitief zelfbeeld schoolbeleving gevoel van sociale veiligheid zelfvertrouwen gedrag in de les, prosociaal gedrag en (afwezigheid) pestgedrag

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal-emotioneel functioneren via LIB