
Schoolweging
De schoolweging van Liduina Den Haag is 22,74 , met een spreiding van 5,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,95% van de leerlingen op het fundamenteel niveau scoort Liduina boven zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (98,03%). Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke theoretische oriëntatie: 26,92% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 25% havo. Opvallend is de beperkte uitstroom naar praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% vergelijkingsscholen), passend bij de relatief gunstige schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Liduina Den Haag | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Drie keer per jaar bespreken de leerkracht en de intern begeleider de vorderingen van alle leerlingen in de leerlingbespreking: rond oktober, januari en in juni. Voor de leerlingbespreking maken de leerkrachten een verslag van de vorderingen van de leerlingen op de gebieden sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding en motivatie en leerresultaten. Tevens worden de methodegebonden toetsen en Citotoetsen aangeleverd. Dit materiaal dient als uitgangspunt voor de bespreking. In de leerlingbespreking wordt allereerst op groepsniveau bekeken wat de vorderingen van de leerlingen zijn en hoe het pedagogisch en didactisch onderwijsaanbod in de komende periode hierop kan worden aangepast. De plannen op groepsniveau worden vertaald naar afspraken op individueel niveau, die met het verslag en de toetsresultaten, vastgelegd worden in het leerlingdossier. Ook worden afspraken gemaakt over de communicatie met ouders. In het geval van speciale pedagogische of didactische interventies wordt voor de leerlingen een handelingsplan opgesteld dat met ouders wordt besproken. Bij elke leerlingbespreking worden de handelingsplannen door de leerkracht geëvalueerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk), terwijl 34,78% boven advies scoort. Dit onderstreept de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding zoals beschreven in het BOVO-protocol.
Sociale ontwikkeling
De Liduina basisschool bereidt leerlingen voor op een voortdurend veranderende maatschappij. Dit betekent dat wij hen kennis, vaardigheden en houdingen bijbrengen die essentieel zijn voor hun functioneren in diverse sociale contexten, van de school en de wijk tot de stad, het land en de wereld. Kwaliteiten en onderwijsbehoeften van de leerlingen Ieder kind is uniek en moet zich volgens zijn of haar eigen mogelijkheden kunnen ontwikkelen. Dit betekent dat we aandacht besteden aan individuele verschillen en behoeften. Onze focus ligt op het stimuleren van zelfstandigheid en creëren van een verantwoordelijkheidsgevoel. We hechten veel waarde aan een duidelijke structuur en regels, wat leerlingen een gevoel van veiligheid en duidelijkheid geeft. Extra aandachtspunten We schenken extra aandacht aan het bevorderen van sociale en maatschappelijke competenties. Dit omvat het aanleren van basiswaarden zoals vrijheid, gelijkheid en solidariteit, en het ontwikkelen van burgerschapsvaardigheden. Onze school fungeert als een oefenplaats voor democratisch handelen en begrip voor anderen. Wij stimuleren leerlingen om verdraagzaam te zijn. Specifieke aanpak Onze aanpak is erop gericht om leerlingen sociaal vaardig te maken in verschillende contexten. Dit doen we door hen te leren: Hun gedachten en handelingen te controleren. Hun gevoelens te herkennen, benoemen en beheersen. Strategieën te bedenken om problemen en conflicten te voorkomen en op te lossen. Constructief en positief sociaal gedrag te vertonen. Relaties aan te gaan en te onderhouden. Uitsluiting en probleemgedrag tegen te gaan. Eerlijk te onderhandelen en op te komen voor anderen. We leren leerlingen dat ze altijd de keuze hebben om hun gedrag aan te passen en dat ze verantwoorde keuzes kunnen maken voor zichzelf, anderen en de omgeving. De leerlingen ontwikkelen hierdoor een bewustzijn van hun eigen capaciteiten en leren diversiteit in al haar vormen te waarderen. LEES MINDER
Plezier
Nieuwsgierigheid
Verbinding
Wat is de werkwijze van Liduina voor sociale ontwikkeling?
Liduina hecht veel waarde aan de sociale ontwikkeling van haar leerlingen en maakt gebruik van de methode Kwink, welke een doorlopende lijn biedt voor alle groepen. Leerkrachten spelen een centrale rol en passen de normen en waarden van de schoolvisie groepsspecifiek toe. Er wordt gestructureerd en planmatig gewerkt om de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen te monitoren binnen de zorgstructuur van de school, door middel van observaties. Voor de leerlingen van groep 6 t/m 8 maken we gebruik van leerlingvragenlijsten van Scholen met Succes. De school is actief op zoek naar een specifieke registratievorm voor sociale opbrengsten, die in schooljaar 2024-2025 zal worden vastgesteld. Naar aanleiding van de verschillende observaties worden specifieke interventies en strategieen ingezet afgestemd op de behoefte van de individuele leerling.
Welke registratievorm(en) gebruikt Liduina om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Liduina gebruikt momenteel de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: formulier leerlingbespreking, observaties. De school is actief op zoek naar een specifieke registratievorm voor sociale opbrengsten, deze zal in schooljaar 2024-2025 worden vastgesteld.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Liduina?
Liduina gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink.