
Schoolweging
De schoolweging van Koningin Beatrixschool Den Haag is 36,90 , met een spreiding van 6,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 89% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school de landelijke norm van 85%, ondanks de hoge schoolweging. Dit laat zien dat basisvaardigheden goed geborgd zijn, al blijft het resultaat onder het regionale gemiddelde van 92,7%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 35,7% een score boven de eigen signaleringswaarde van 32,8% voor het streefniveau, maar blijft hiermee onder het regionale gemiddelde van 46,9%. Dit reflecteert de uitdagingen bij het behalen van hogere taal- en rekendoelen in een complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage praktijkonderwijsadvies (16,67% vs. 1,01% bij vergelijkbare scholen). Toch zien we ook doorstroommogelijkheden naar hogere niveaus: 4,17% vwo-advies en 10,42% gecombineerd havo/vwo-advies. De brede spreiding van praktijkonderwijs tot vwo weerspiegelt de diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Koningin Beatrixschool Den Haag | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Bij het opbrengstgericht werken en het halen van de streefdoelen spelen de opbrengstgesprekken een belangrijke rol. Na de Cito M-en E toetsen vindt een gesprek plaats tussen de leerkracht (of duo-leerkrachten tegelijk) en de directie. De resultaten van de groep worden afgezet tegen de streefdoelen. 3x per jaar bespreekt de intern begeleider de tussenopbrengsten met de leerkracht, waarbij vooral op leerlingniveau gekeken wordt wat de vervolgacties zijn.2 x per jaar levert de directie, als onderdeel van een managementrapportage, een overzicht aan waarin de tussen- en eindopbrengsten op schoolniveau worden gepresenteerd. Deze scores (over 4 schooljaren) worden afgezet tegen het landelijk gemiddelde en de ondergrens die de inspectie hanteert. Niet de kale cito scores, maar de behaalde leerwinst is daarbij leidend.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 50% van de leerlingen boven hun advies presteert (vs. 25,27% regionaal), tegen slechts 8,33% onder advies (landelijk 11,81%). Dit wijst op conservatieve advisering en effectieve ondersteuning in het VO. De school scoort hiermee beter dan vergelijkbare scholen met vergelijkbare schoolweging.