
Schoolweging
De schoolweging van Cosmicus is 36,37 , met een spreiding van 6,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,15% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm (85%) en regio (92,97%). Deze score benadrukt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden succesvol verwerven.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56,14% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde (34,3%) en het regionale gemiddelde (47,56%). Dit reflecteert effectieve differentiatie in het aanbod voor talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen accentueren theoretische routes: 57,15% havo/vwo-advies (19,05% havo, 14,29% havo/vwo, 23,81% vwo) tegenover 45,61% regionaal. Het aandeel praktijkonderwijs (0%) ligt onder het regiogemiddelde (1,01%), wat past bij de pedagogische visie op academische doorstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Cosmicus | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In ons kwaliteitszorg worden de vaardigheidsdoelen bepaald aan het begin van elk schooljaar. In het kwaliteitszorg zijn er evaluatie momenten. Tevens worden de Cito midden opbrengsten collectief besproken tijdens een teamoverleg.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5,56% presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 27,78% boven advies scoort. Dit illustreert een ambitieus maar realistisch adviesbeleid, ondersteund door het 'ontwikkelingsgerichte volgsysteem' uit het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Op schoolniveau streven wij naar een positief sociaal en moreel klimaat, waarin: leerkrachten prettig werken, handelingsverlegenheid bij leerkrachten voorkomen wordt, kinderen zich veilig voelen, kinderen zich gehoord en gezien voelen, iedereen bereid is zich te verplaatsen in de ander, iedereen op een positieve manier met elkaar omgaat, de eigen kracht van kinderen benut wordt. Basisschool Cosmicus streeft er naar om kinderen te leren: op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen constructief conflicten op te lossen verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap open te staan voor verschillen tussen mensen. LEES MINDER
Democratisch burgerschap
Wederzijds respect
Solidariteit
Wat is de werkwijze van Kindcentrum SPELEON voor sociale ontwikkeling?
Sociale veiligheid, acceptatie en verantwoordelijkheid zijn belangrijk bij Kindcentrum SPELEON. De school gebruikt de methode 'De Vreedzame School' om het sociaalpedagogisch klimaat te versterken. De klas en school worden gezien als een leefgemeenschap waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, leren samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Er wordt wekelijks in de klas gesproken over communicatietechnieken en sociale gedragsvormen. Leerlingen maken kennis met begrippen als conflict, win-win situatie en opstekers en afbrekers.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum SPELEON om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum SPELEON gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).