
Schoolweging
De schoolweging van Toermalijn Den Haag is 36,02 , met een spreiding van 6,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
84,1% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, nét onder de landelijke norm van 85%. Deze lichte onderbenutting vraagt om aandacht, hoewel het verschil minimaal is (-0,9%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke focus op praktische leerwegen: 35,3% VMBO-B/K-advies tegenover 5,9% HAVO/VWO. Het percentage praktijkonderwijsadvies (5,9%) ligt significant hoger dan bij vergelijkbare scholen (1,0%). Toch wijst 11,8% HAVO/VWO-advies op mogelijk onderbenut potentieel in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Toermalijn Den Haag | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op KC Toermalijn is er zorg voor ieder kind. We streven ernaar dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Wij begeleiden kinderen zo goed mogelijk en nemen maatregelen als de prestaties en het welbevinden van een kind achterblijven bij de verwachtingen. Op KC Toermalijn worden er vanaf binnenkomst met behulp van een leerling- en onderwijsvolgsysteem systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van haar leerlingen verzameld. Er worden methode gebonden (domein 345 en 678), methode onafhankelijke toetsen, de Cito-toetsen van Leerling in Beeld (domein 345 en 678) en de IEP-eindtoets afgenomen (groep 8). Deze toetsen geven tevens een indicatie van de bereikte referentieniveaus. De toetsen worden afgenomen volgens de toetskalender. Kinderen met een ontwikkelingsplan worden op hun eigen niveau getoetst. In domein 1-2 wordt er gewerkt met het observatiesysteem KIJK! en bij kinderen voor wie dat nodig is nemen we de toetsen voor fonemisch bewustzijn af. In de didactische groepsoverzichten staat de afstemming en de differentiatie beschreven. De leerkrachten werken bij taal, rekenen, spelling en lezen met niveaugroepen. Differentiatie in instructie en leerstof wordt door leerkrachten wisselend toegepast. In domein 1-2 wordt gewerkt met een beredeneerd aanbod. Borging vindt plaats in de leerarrangementen, het leerlingvolgsysteem, op Sharepoint en de groepsmap. Vanaf domein 345 verwerken leerlingen een deel van de oefenstof op de tablet via het programma Snappet. Dit programma biedt de leerling de mogelijkheid om sprongsgewijs door de leerstof te gaan. Het biedt de leerkracht de mogelijkheid om de ontwikkeling van de leerlingen nauwkeurig te volgen, bij te sturen, te vergelijken met een landelijk gemiddelde en het overzicht over de kerndoelen te behouden. Kinderen die extra zorg nodig hebben, kunnen rekenen op hulp, hetzij van de eigen leerkracht in de klas, hetzij van de onderwijsassistent of leraarondersteuner of van een externe ambulant begeleider buiten de groep, individueel of in kleine groepjes. Het algemene streven is om kinderen zo veel mogelijk te laten deelnemen aan het reguliere programma.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
66,7% van de leerlingen presteert boven hun advies – ruim 2,5x hoger dan het landelijk gemiddelde. Opvallend is dat géén enkele leerling onder advies presteert (vs. 11,8% nationaal). Dit bevestigt het hoge vertrouwen in het adviesproces en de doorstroombegeleiding.
Sociale ontwikkeling
Kinderen die zich veilig en prettig voelen, leren beter. Daarom is het sociaal klimaat op KC Toermalijn erg belangrijk. We werken daar voortdurend aan en wij hopen dat u die sfeer in het Kindcentrum herkent. De organisatie volgens het nieuwe onderwijsconcept van de school (domeinleren) in heterogene groepen waarbij drie leeftijdsgroepen bij elkaar in een domein zitten, ondersteunt sociaal gedrag. Ieder kind volgt op onze school zijn of haar eigen (leer- of ontwikkel-) lijn. Hierdoor vallen zorg- of plusleerlingen minder op. Alle leerlingen hebben zowel succes- als faal-ervaringen doordat ze soms de jongste, middelste of oudste in de groep zijn. Het zet alles in perspectief: je bent nooit altijd de beste of de slechtste van de klas. Deze ervaring maakt kinderen veel socialer. Je leert je eigen kwaliteiten goed kennen, het kind weet wat het kan en dat het er toe doet. LEES MINDER
Veiligheid
Respectvol ontmoeten
Samen
Wat is de werkwijze van KC Toermalijn voor sociale ontwikkeling?
Alle medewerkers van KC Toermalijn werken met Positive Behavior Support (PBS), wat als een rode draad door het onderwijs loopt, maar ook tijdens pauzes en vrije momenten wordt toegepast. Nieuwe medewerkers worden geïnstrueerd over deze werkwijze. KC Toermalijn gebruikt een registratiesysteem (SWIS Suite) om intern de leerlingen en de sfeer in de school te monitoren. Daarnaast wordt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) ingevuld door leerlingen en leerkrachten. In de onderbouw wordt KIJK! gebruikt. De ontwikkeling van de groep en individuele leerlingen worden besproken tijdens groeps- en leerlingbesprekingen met de groepsleerkracht en de intern begeleider. Toermalijnhelden Hinde, Fox en Snow leren de kinderen gewenst gedrag en belonen goed gedrag. Elke week staat een vaardigheid of type gedrag centraal en leren de leerlingen positief en respectvol gedrag. Het schoolplan 2023-2027 benadrukt de integratie van PBS in het Kindcentrum, met aandacht voor duidelijke gedragsverwachtingen, het aanleren van gedrag, bekrachtiging van gewenst gedrag, consequenties bij ongewenst gedrag, intensieve samenwerking tussen school, ouders en (jeugd)zorg, en beslissingen op basis van geregistreerde gegevens.
Welke registratievorm(en) gebruikt KC Toermalijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KC Toermalijn gebruikt Kijk!, de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en SWIS Suite om sociale opbrengsten in kaart te brengen.