Katholieke Basisschool De Jonge Wereld in Den Haag

Het team van Katholieke Basisschool De Jonge Wereld in Den Haag

Current section: team
Den Helderstraat 250
2547 Den Haag

Zie hier hoe het team van Katholieke Basisschool De Jonge Wereld is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Katholieke Basisschool De Jonge Wereld. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Katholieke Basisschool De Jonge Wereld bij jullie?

Ontdek hoe goed Katholieke Basisschool De Jonge Wereld bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Katholieke Basisschool De Jonge Wereld zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.9%)
Man (9.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Katholieke Basisschool De Jonge Wereld. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.7%)
25-35 jaar (30.4%)
35-45 jaar (21.7%)
45-55 jaar (8.7%)
55-65 jaar (30.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Katholieke Basisschool De Jonge Wereld werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.3%)
Direct ondersteunend personeel (18.2%)
Management (4.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Katholieke Basisschool De Jonge Wereld gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Vervanging van Leerkrachten bij Basisschool De Jonge Wereld

Op Basisschool De Jonge Wereld streven we naar continuïteit in het onderwijs. Onze toegewijde leerkrachten genieten doorgaans van hun welverdiende rust tijdens de schoolvakanties, zoals vastgesteld in het jaarlijkse schoolrooster. Mocht er echter onverhoopt een situatie ontstaan waarin een leerkracht buitengewoon verlof nodig heeft, dan wordt er proactief gezocht naar een geschikte vervanger. Dit kan een getalenteerde collega zijn die parttime werkzaam is bij ons, of een ervaren leerkrachtondersteuner. Als het onverhoopt niet lukt om een passende vervanging te vinden, zorgen we ervoor dat de leerlingen van de betreffende groep naadloos worden opgevangen door deze te verdelen over andere klassen. Zo waarborgen we de kwaliteit van de lesdag voor elk kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze vakdocent bewegingsonderwijs geeft wekelijks les aan de groepen 3 t/m 8 op maandag, dinsdag en vrijdag. De leerlingen van deze groepen hebben 2 keer per week bewegingsonderwijs. De groepen 1/2 krijgen 1 keer per week bewegingsonderwijs van de vakdocent.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Basisschool De Jonge Wereld: Onze Specialisten

5

Optimale Taal- en Rekenzorg op De Jonge Wereld

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Gespecialiseerde Rekencoach
Remedial Teacher voor Gerichte Hulp
Taalspecialist voor Taalvaardigheid
Kinderoefentherapeut voor Motorische Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Wij signaleren proactief de leerontwikkeling van elk kind met programma's zoals ZOOV+, Bareka en Kijk!. Deze tools helpen ons de vooruitgang van uw kind nauwkeurig in kaart te brengen, zodat we tijdig de juiste ondersteuning kunnen bieden. Ons aanbod om cognitieve en motorische vaardigheden te versterken en uit te dagen omvat diverse programma's. Denk hierbij aan Rekensprint, Kleuteruniversiteit, Ralfi lezen, Bouw! en Levelwerk. We bieden ook extra taallessen in de taalklas voor groep 1, een wekelijkse sessie met een cesartherapeut en ondersteuning door onderwijsassistenten voor remedial teaching. Daarnaast werken we samen met RID voor de behandeling van dyslexie na een officiële diagnose, om zo elk kind de best mogelijke begeleiding te garanderen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Kanjertraining en Meer op De Jonge Wereld

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Sociaal Welzijn
Intern Begeleider voor Emotionele Groei
Pedagogisch Educatief Professional
Schoolmaatschappelijk Werkster voor Gezinsondersteuning

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Jonge Wereld is elke leerkracht gecertificeerd om de Kanjertraining te geven. Nieuwe medewerkers volgen deze training om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen optimaal te kunnen begeleiden. Onze Kanjercoördinator is het centrale aanspreekpunt en bewaakt de voortgang van het sociaal-emotionele welzijn. We gebruiken schoolvragenlijsten, veiligheidslijsten en sociogrammen uit de Kanjertraining om kinderen te signaleren en te ondersteunen. Voor extra hulp bieden we individuele gesprekken met onze schoolmaatschappelijk werkster en diverse interventieprogramma's zoals 'Meidenvenijn' en trainingen vanuit Kracht, gericht op faalangst, weerbaarheid en omgaan met thuissituaties zoals echtscheiding.

1

Gedrag en Werkhouding: Structuur en Zelfstandigheid

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Klasmanagement

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over een toegewijde gedragsspecialist die zich richt op het bevorderen van een positief pedagogisch klimaat. Sinds schooljaar 2021-2022 werken we actief aan de kwaliteitsgroep 'pedagogisch klimaat', met aandacht voor gedrag, werkhouding, taakaanpak en zelfstandigheid. We hanteren een duidelijk gedragsprotocol, beschikbaar op onze website, om een consistente aanpak te waarborgen. Dit protocol ondersteunt de ontwikkeling van een goede werkhouding en taakaanpak bij alle leerlingen. Daarnaast zetten we in op een doorlopende lijn in klassenmanagement. Dit creëert een stimulerende omgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen en zelfstandig leren.

2

Motorische Ontwikkeling: Beweging en Therapie op De Jonge Wereld

Beschikbare specialisten:

Ergotherapeut voor Fijne Motoriek
Vakleerkracht Lichamelijke Opvoeding voor Beweging

Toelichting van de school:

Elke maandag is een kinderoefentherapeut aanwezig op onze school. Leerlingen kunnen onder schooltijd doorverwezen worden voor gespecialiseerde hulp bij hun motorische ontwikkeling. Deze doorverwijzingen gebeuren altijd in nauw overleg met de ouders en met hun expliciete toestemming. We zorgen voor een geïntegreerde aanpak waarbij onderwijs en therapie hand in hand gaan.

1

Veiligheid en EHBO: Gediplomeerde BHV'ers op De Jonge Wereld

Beschikbare specialisten:

Bedrijfshulpverleners (BHV) voor Eerste Hulp

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Jonge Wereld zijn negen getrainde bedrijfshulpverleners (BHV'ers) werkzaam. Zij zijn bevoegd en bekwaam om eerste hulp te verlenen wanneer dat nodig is, wat bijdraagt aan een veilige schoolomgeving. Om hun expertise up-to-date te houden, volgen onze BHV'ers jaarlijks een herhalingscursus. De school organiseert tevens drie ontruimingsoefeningen per jaar, zowel gepland als onaangekondigd, om de paraatheid te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Alle kinderen beschikken over hun eigen chromebook
Huiskamer; rustige werkplek voor kinderen

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op Basisschool De Jonge Wereld

Gedetailleerde Uitleg Over Extra Begeleiding

Op Katholieke Basisschool De Jonge Wereld in Den Haag zetten we ons maximaal in voor de ontwikkeling van elke leerling. Naast onze eigen deskundige leerkrachten en intern begeleiders, werken we nauw samen met diverse externe partners om een breed scala aan ondersteuning te bieden. Onze school is een plek waar leerlingen de ruimte krijgen om te groeien, zowel individueel als in groepsverband. Wij geloven in een proactieve aanpak om leerlingen te helpen hun volledige potentieel te bereiken. Dit doen we door een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren, waarin aandacht is voor zowel academische als sociaal-emotionele ontwikkeling. Deskundige Hulpverlening en Samenwerkingen: Om elke leerling de best mogelijke begeleiding te garanderen, onderhoudt De Jonge Wereld sterke banden met gespecialiseerde instanties. Zo is schoolmaatschappelijk werk wekelijks aanwezig voor ondersteuning. Daarnaast werken we samen met logopedisten en kinderoefentherapeuten (Cesartherapie), die eveneens wekelijks op school aanwezig zijn voor behandelingen. Dit zorgt voor laagdrempelige en effectieve hulp. Verder is er een structurele samenwerking met De Bazaltgroep, een gerenommeerd onderwijsadviesbureau, en het Regionaal Instituut voor Dyslexie (RID), dat driemaal per week behandelingen aanbiedt. Ook ambulante begeleiders, in samenwerking met Kracht, en externe specialisten op het gebied van gedrag en leerproblemen staan klaar om leerlingen te ondersteunen. Onze brugfunctionaris is tweemaal per week aanwezig voor hulp en begeleidende gesprekken met zowel leerlingen als ouders, wat de communicatie en ondersteuning versterkt. Deze brede samenwerking stelt ons in staat om snel en adequaat in te spelen op de specifieke behoeften van onze leerlingen. Optimale Kleuterontwikkeling: Verlenging en Doubleren: De kleuterperiode is cruciaal voor de ontwikkeling. Kinderen die in de herfst (oktober-december) geboren zijn, starten in groep 1. Aan het einde van het schooljaar wordt, in overleg met ouders en op basis van de ontwikkeling op werkhouding, taakgerichtheid en sociaal-emotioneel gebied, bepaald of het kind doorstroomt naar groep 2 of een langer traject in groep 1 volgt. Dit is een verlenging van groep 1, geen doubleren, wat resulteert in een kleuterperiode van circa 2,5 jaar voor deze kinderen. Kinderen die van januari tot mei jarig zijn, starten in groep 1 (officieel groep 0) en stromen na de zomer door naar groep 1, waardoor zij standaard 2,5 jaar kleuteren. Leerlingen geboren tussen juni en september kleuteren standaard 2 jaar. Bij deze jongere leerlingen kan, indien nodig, ook een verlenging van de kleuterperiode plaatsvinden om een optimale overgang naar groep 3 te waarborgen. De beslissing voor verlenging of doubleren wordt altijd weloverwogen genomen, met de ontwikkeling van het kind als leidraad. Doorstroming en Versnelling in Hogere Groepen (Groep 3-8): De ontwikkeling van leerlingen in groep 3 tot en met 8 wordt viermaal per jaar geëvalueerd tijdens groeps- en leerlingbesprekingen, waarbij de intern begeleider en leerkrachten nauw samenwerken. Bij stagnatie in de ontwikkeling onderzoeken we, in overleg met ouders en eventuele deskundigen, de oorzaken en bespreken we passende interventies. In uitzonderlijke gevallen kan doubleren noodzakelijk zijn, bijvoorbeeld door stagnatie in leerresultaten of sociaal-emotionele problematiek. Dit besluit wordt genomen door de directie, in samenspraak met de intern begeleider en leerkracht, en altijd in overleg met de ouders. Vaak wordt ter onderbouwing een intelligentieonderzoek ingezet. Daarnaast bieden we mogelijkheden voor versnelling. Als een leerling de leerstof uitzonderlijk goed beheerst, kan in overleg met ouders en na een gedegen plan van de intern begeleider en leerkrachten een groep overslaan overwogen worden, om de leerloopbaan optimaal te laten verlopen. Toekomstig Aanbod: Versterking en Innovatie: De Jonge Wereld investeert continu in de kwaliteit van het onderwijs. Vanaf schooljaar 2025-2026 implementeren we ZOOV+, een adaptieve screener die cognitief sterke leerlingen vanaf groep 2 signaleert, conform de signaleringsplicht binnen passend onderwijs. Bovendien streven we ernaar een specialist op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid op te leiden. Hierdoor kunnen we het aanbod voor deze leerlingen verder verbeteren en het team trainen in het differentiëren van tempo, hoeveelheid, niveau en stof, zodat elke leerling optimaal wordt uitgedaagd.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimaliseer Leerresultaten: Kwaliteitszorg en Schoolplan op De Jonge Wereld

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Op Basisschool De Jonge Wereld stimuleren we kinderen om actief te leren, samen te werken en van elkaar te profiteren. Onze lessen worden primair vormgegeven met het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI). Dit model is een consistente aanpak door de hele school, met als doel de onderwijskwaliteit continu te verhogen en zelfstandig toepassen van lesstof te bevorderen. Het EDI-model omvat vier kernfasen: de leerkracht demonstreert, de leerkracht begeleidt gezamenlijk met veel interactie, kinderen oefenen in groepjes met tussentijdse controle, en tot slot werken kinderen zelfstandig. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen aanvullende instructie. Leerkrachten worden regelmatig geobserveerd om de sfeer en instructiekwaliteit in de klas te waarborgen. Jaarlijkse studiedagen zijn gericht op teamontwikkeling en het implementeren van nieuwe inzichten en actuele onderwijsvereisten. Voor de periode 2022-2026 focust De Jonge Wereld op: het versterken van basisvaardigheden (rekenen, taal, burgerschap, digitale vaardigheden), het verbeteren van ouderbetrokkenheid, woordenschatontwikkeling, professionele samenwerking binnen het team, een positief pedagogisch klimaat, eigenaarschap bij leerlingen, het aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, en het vergroten van het leerlingenaantal. Coöperatief leren wordt dit schooljaar centraal gesteld om actieve participatie te stimuleren, als integraal onderdeel van het EDI-model. Jaarlijkse ontwikkelgesprekken met medewerkers leggen de basis voor persoonlijke en schoolbrede ambities en doelen.

Hoe garandeert onze school effectieve leerlingondersteuning?

De Jonge Wereld beschikt over een robuuste ondersteuningsstructuur en kwaliteitszorg, met twee toegewijde intern begeleiders voor de onder- en bovenbouw. Zij coördineren de zorg binnen de school. Daarnaast hebben we gespecialiseerde leerkrachten voor taal, rekenen en gedrag. We werken nauw samen met externe professionals zoals orthopedagogen, maatschappelijk werkers, dyslexiespecialisten, remedial teachers, logopedisten en cesartherapeuten, die ingeschakeld kunnen worden op basis van individuele behoeften, altijd in overleg met ouders. De leerkracht is het eerste aanspreekpunt en de primaire uitvoerder van de ondersteuning voor elke leerling. Om de ontwikkeling te monitoren, vinden er regelmatig groeps- en leerlingbesprekingen plaats tussen leerkrachten, intern begeleiders en de directie. Wekelijks is er een zorgoverleg tussen de intern begeleiders en de directeur. Onze zorgstructuur hanteert een handelingsgerichte aanpak. Wanneer extra ondersteuning voor een groep of leerling noodzakelijk blijkt, worden ouders, het kind en externe deskundigen uitgenodigd voor een gezamenlijk overleg. Dit geldt ook bij hulpvragen van ouders of signalen van andere professionals. In multidisciplinair overleg (MDO) worden specifieke ondersteuningsbehoeften en hulpvragen besproken om te bepalen hoe de school hieraan kan voldoen. Het doel van onze zorgstructuur is het waarborgen van de kwaliteit en het realiseren van optimale ontwikkeling voor zowel groepen als individuele leerlingen. Voor het reguliere en aanvullende onderwijsaanbod zijn kwaliteitskaarten ontwikkeld die visie, missie, didactiek, afspraken en speerpunten per domein beschrijven. Voor gedetailleerde informatie over ons zorgbeleid en de verschillende zorgniveaus verwijzen we naar het zorgplan op onze schoolwebsite. De school werkt volgens de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) voor continue verbetering. Elk schooljaar wordt een jaarplan opgesteld, gebaseerd op het schoolplan en analyses van de schoolontwikkelingen. Dit jaarplan wordt vertaald naar concrete activiteiten in de jaarkalender en tweemaal per jaar geëvalueerd met het team en de medezeggenschapsraad. De eindevaluatie resulteert in een jaarverslag, en de directeur bespreekt de schoolontwikkeling jaarlijks met het bestuur.

Ontdek ons Jonge Kind Programma: Spelend Leren bij De Jonge Wereld

Toelichting van de school

Bij Katholieke Basisschool De Jonge Wereld bieden we een stimulerende omgeving voor onze jongste leerlingen, de kleuters. Wij geloven in spelenderwijs leren, waarbij we de ontwikkeling van jonge kinderen centraal stellen. Onze aanpak richt zich op taalrijke thema's die nauw aansluiten bij de belevingswereld van elk kind. We creëren een veilige en uitdagende leeromgeving waar taal, rekenen en sociale vaardigheden spelenderwijs worden gestimuleerd. Onze keuze voor combinatiegroepen bij de kleuters stelt ons in staat om flexibel in te spelen op de individuele ontwikkelingsmomenten van elk kind. Door de natuurlijke rijping van het brein zijn er gevoelige periodes waarin kinderen nieuwe kennis en vaardigheden sneller absorberen. Onze leerkrachten bieden zo onderwijs op maat, perfect afgestemd op de leerbehoefte van uw kind. De leerdoelen voor het kleuteronderwijs zijn naadloos verweven in de dagelijkse routine. Ze komen terug tijdens kringgesprekken, inloopactiviteiten, gerichte werk- en speelmomenten, vrije speeltijd, gym en buitenactiviteiten. Zo ontwikkelen onze kleuters spelenderwijs essentiële basisvaardigheden. Wij werken doelgericht aan de ontwikkeling van alle basisvaardigheden, gebaseerd op de SLO-leerdoelen. Dit zorgt voor een brede ontwikkeling in de kleuterjaren en een optimale voorbereiding op de doorstroom naar groep 3. Uw kind wordt zo uitstekend voorbereid op de volgende stap in het onderwijs. Samenwerking met Top Kinderopvang voor een Vloeiende Overgang De Jonge Wereld werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties in de omgeving, waaronder Kyra Dak, EWA Childcare en Kinderopvang Krabbeltje. Met name de samenwerking met Kyra Dak, direct naast onze school gelegen en onderdeel van Stichting DAK, is van grote waarde. Kyra Dak biedt gespecialiseerde peuterleerplekken aan voor kinderen van 2 tot 4 jaar, inclusief een specifieke VVE-indicatie. Wanneer uw peuter de overstap maakt naar onze basisschool, garanderen we samen met de pedagogisch medewerkers van Kyra Dak een warme en vertrouwde overdracht. Dit zorgt voor een soepele en prettige start in de kleutergroep.

Veelgestelde vragen

Biedt Katholieke Basisschool De Jonge Wereld extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, wij bieden een uitgebreid programma voor jonge kinderen, gericht op spelenderwijs leren en een brede ontwikkeling van taal, rekenen en sociale vaardigheden. Onze aanpak met taalrijke thema's en combinatiegroepen zorgt voor op maat gemaakt onderwijs.

Ja, wij bieden een uitgebreid programma voor jonge kinderen, gericht op spelenderwijs leren en een brede ontwikkeling van taal, rekenen en sociale vaardigheden. Onze aanpak met taalrijke thema's en combinatiegroepen zorgt voor op maat gemaakt onderwijs.

Peuteropvang en VVE-programma's

Met welke kinderopvangpartners werkt De Jonge Wereld samen voor het jonge kind?

Katholieke Basisschool De Jonge Wereld werkt nauw samen met kinderopvangorganisaties zoals Kyra Dak, EWA Childcare en Kinderopvang Krabbeltje. Deze samenwerkingen bevorderen een naadloze overgang naar het basisonderwijs.

Katholieke Basisschool De Jonge Wereld werkt nauw samen met kinderopvangorganisaties zoals Kyra Dak, EWA Childcare en Kinderopvang Krabbeltje. Deze samenwerkingen bevorderen een naadloze overgang naar het basisonderwijs.

EWA Childcare
Kinderopvang Krabbeltje
Team | Katholieke Basisschool De Jonge Wereld in Den Haag | [2025] Schoolregister