
Schoolweging
De schoolweging van De Jonge Wereld is 33,27 , met een spreiding van 6,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93,6% score op het fundamenteel niveau (signaleringswaarde 85) presteert de school bovengemiddeld. Deze stabiele score al 5 jaar lang onderstreept de basiskwaliteit van taal- en rekenonderwijs, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 54,2% (signaleringswaarde 38,7), ruim boven de inspectienorm. Dit reflecteert effectieve differentiatie in rekenonderwijs, zoals beschreven in het schoolplan. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 50,2%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op beroepsgerichte routes: 21,6% vmbo-k en 27% vmbo-(g)t (vs. 16,5% landelijk voor vmbo-(g)t). Het percentage vwo-advies (8,1%) ligt onder het regionaal gemiddelde (18,6%), mogelijk gerelateerd aan de schoolweging. Opvallend is het hoge percentage dubbeladviezen (24,3%), wat wijst op zorgvuldige overgangsbegeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Jonge Wereld | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op De Jonge Wereld werken wij met de CITO-toetskalender. Sinds het schooljaar 2023-2024 werkt de school met \"Leerling in beeld'' (LIB). Vanaf september t/m juni worden de kinderen vanaf groep 3 systematisch getoetst op het gebied van taal, rekenen, spelling, begrijpend lezen, leestempo, AVI en DMT. We kennen de midden- en eindtoetsen. De resultaten van de toetsen worden besproken met de Kwaliteitscoördinatoren en de groepsleerkrachten. Uit de analyses kan blijken dat kinderen extra ondersteuning nodig hebben. Dit wordt besproken met de ouders. Eventueel worden acties vastgelegd in een handelingsplan. Zodra de extra ondersteuning niet meer nodig is wordt het handelingsplan afgesloten in overleg met de ouders. Bij de kleuters gebruiken wij het observatiesysteem \"Kijk\", waarbij van ieder kind de ontwikkeling in kaart wordt gebracht o.b.v. observaties. Dit wordt twee keer per jaar ingevuld en met de ouders besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8,1% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 27% boven verwachting scoort. Dit wijst op realistische adviesgeving en effectieve doorstroommonitoring. De 'warme overdracht' naar VO-scholen zoals beschreven in het beleid lijkt hier succesvol.
Sociale ontwikkeling
We zijn van mening, dat vertrouwen en veiligheid in de klas, sterke sociale vaardigheden bij leerlingen en het beheersen van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten de basis vormen om te komen tot optimaal leren. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. De komende jaren zet De Jonge Wereld zich nog meer in op de basisvaardigheden op het gebied van burgerschap. In onze school betekent dit dat burgerschap geïntegreerd is binnen het aanbod van de methodes die worden gebruikt, waaronder Trefwoord, de zaakvakken en sociale vaardigheden (Kanjertraining). Daarnaast zal de school het komend schooljaar voor het tweede jaar middels een projectperiode (vanuit cultuureducatie) vormgegeven aan de ontbrekende/onderbelichte onderdelen binnen het aanbod van het Burgerschapsonderwijs op De Jonge Wereld. Dit betreft een pilot. LEES MINDER
Veiligheid, respect en vertrouwen
Verantwoordelijkheid
Persoonlijke ontwikkeling
Wat is de werkwijze van Katholieke Basisschool De Jonge Wereld voor sociale ontwikkeling?
Alle teamleden van Katholieke Basisschool De Jonge Wereld zijn opgeleid voor de Kanjertraining. Dit is een serie lessen en oefeningen die de leerkrachten in de klas geven om de sfeer goed te houden of te verbeteren. De Kanjertraining is een vast onderdeel van het weekprogramma. De school streeft ernaar om ouders mee te nemen in de taal en aanpak van de Kanjertraining. Informatie hierover wordt gedeeld tijdens informatieavonden en in de weekmail. De school verwacht dat ouders dezelfde waarden delen. Ook andere betrokkenen op school zijn bekend met de 'Kanjerregels'. Er zijn twee vertrouwenspersonen en een antipestcoördinator aanwezig. De opbrengsten worden twee keer per jaar gemonitord met Kanjervragenlijsten in de groepen 5 t/m 8. Deze worden geanalyseerd en besproken met de leerkracht, de kwaliteitscoördinatoren en de directie. Aan de hand van de uitkomsten worden eventuele acties opgesteld.
Welke registratievorm(en) gebruikt Katholieke Basisschool De Jonge Wereld om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Katholieke Basisschool De Jonge Wereld gebruikt de registratievormen Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Katholieke Basisschool De Jonge Wereld?
Katholieke Basisschool De Jonge Wereld gebruikt Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.