
Schoolweging
De schoolweging van Yunus Emre - Beresteinlaan is 35,01 , met een spreiding van 5,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 90.0% van de leerlingen gehaald, iets onder het vergelijkingsgemiddelde (93.0%) maar duidelijk boven de landelijke norm van 85%. De school voldoet hiermee ruimschoots aan de basiskwalificatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 47.6% maar ruim boven de signaleringswaarde van 34.3%. Dit laat zien dat de school, ondanks een complexe populatie, goed presteert op hogere leerdoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een divers beeld: 40% vmbo-niveaus (waarvan 4% praktijkonderwijs, hoger dan de regio), 40% havo/havo-vwo, en 8% vwo. Opvallend is het hoge aandeel havo-adviezen (20% vs. 16.1% regio), wat past bij de focus op doorstroom naar middelbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Yunus Emre - Beresteinlaan | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.96 | 175.23 | 171.94 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school stemt het onderwijs die we aanbieden af op de onderwijsbehoefte van iedere leerling. Elke groepsleerkracht observeert de leerlingen naar verschillende aspecten. Het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkracht wordt tevens ook geobserveerd, omdat deze een effect levert op de ontwikkeling van de leerling. De observaties worden gedaan aan de hand van klassenconsultaties en audits. Na elk thema/blok worden er methodegebonden toetsen afgenomen. De toetsen worden geanalyseerd door de groepsleerkracht en er wordt een groepsplan opgesteld. De ontwikkeling van het kind wordt in kaart gebracht en er wordt aangesloten bij de onderwijsbehoeften van de leerling. Daarnaast worden twee keer per jaar Leerling in beeld afgenomen. LVS 3.0 en CP LOVS worden vervangen door hét nieuwe volgsysteem van Cito BV: Leerling in beeld. Leerling in beeld geeft nieuwe adaptieve toetsen voor de kernvakken, mogelijkheden voor het volgen van sociaal-emotioneel en executief, nieuwe rapportages met focus op groei en verdiepende instrumenten. Ook Leerling in beeld geeft een landelijke normering en een objectief beeld van iedere leerling weer. De onderwijsinspectie beoordeelt de school aan de hand van de resultaten van deze toets en de kwaliteit van het onderwijs wordt in kaart gebracht. Hoe worden deze gerealiseerd? Twee keer per jaar worden er per fase de trendanalyses en de dwarsdoorsnedes besproken met de groepsleerkrachten. De groeps- en leerlinganalyses worden per groep besproken. De leerkrachten stellen een plan van aanpak op om het groepsgemiddelde te behalen. Deze wordt weergegeven in de vorm van een groepsplan en groepsoverzicht. De directeur en intern begeleider voert twee keer per jaar een groepsbespreking. Hierin worden opvallende leerlingen besproken en een plan van aanpak opgesteld. Na deze besprekingen voert de directeur een gesprek met het team omtrent de ontwikkeling van de school en de schoolresultaten aan de hand van Leerling in beeld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage (43.75%) presteert boven het advies, tegen 25.27% landelijk. Slechts 6.25% zit onder advies (vs. 11.81% gemiddeld). Dit bevestigt dat de school conservatief adviseert en leerlingen zich in het VO vaak beter ontwikkelen dan verwacht.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. De school is er verantwoordelijk voor dat iedere kind die zorg krijgt die nodig is. Primair zorgt de leerkracht voor haar/zijn groep en is verantwoordelijk voor het leerproces binnen de groep en het nauwkeurig volgen en stimuleren van de ontwikkeling van de kinderen. De leerkracht staat hierin niet alleen: zij/hij kan een beroep doen op de kennis en vaardigheden van collega’s, zowel van andere leerkrachten, intern begeleider, onderwijs assistenten, als ook van de directie. Gezamenlijk draagt het hele team bij aan het systeem van zorg voor alle kinderen van de school. Voor alle duidelijkheid: onze zorg betreft alle kinderen van de school en niet alleen de kinderen die extra zorg nodig hebben. LEES MINDER
Zelfvertrouwen
Respect
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Islamitische Basisschool Yunus Emre voor sociale ontwikkeling?
De Islamitische Basisschool Yunus Emre volgt de ontwikkeling van de leerlingen zowel op het gebied van leervakken als op sociaal-emotioneel gebied. De leerkracht houdt de vorderingen bij door middel van observaties en toetsen. Twee keer per jaar worden er toetsen afgenomen die uitgebreid besproken worden onder leiding van de intern begeleider. De school kijkt naar de ontwikkeling van zowel de leerlingen als de school zelf om de begeleiding te optimaliseren en gebruikt Leerling in beeld voor het in kaart brengen van het sociaal-emotioneel functioneren van kinderen van groep 1 t/m groep 8.
Welke registratievorm(en) gebruikt Islamitische Basisschool Yunus Emre om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Islamitische Basisschool Yunus Emre gebruikt Kijk! en vanaf schooljaar 2023-2024 Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.