
Schoolweging
De schoolweging van Ds. W.E. den Hertogschool is 32,77 , met een spreiding van 5,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
89.1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit laat zien dat de school basisvaardigheden effectief aanpakt, ondanks de uitdagingen van een hogere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
37.8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde (41.2%) ligt. Dit hangt samen met de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 32.77). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 53.4%, wat een ontwikkelpunt onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een focus op praktijkonderwijs (9.09%) en vmbo-b (18.18%), boven het regionale gemiddelde. Het aandeel havo/vwo-advies (23.64%) ligt lager dan bij vergelijkbare scholen (45.61%). Dit reflecteert mogelijk de impact van de schoolweging op adviesniveaus, maar ook de nadruk op maatwerk voor individuele ontwikkelroutes.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Ds. W.E. den Hertogschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
216 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
22.5% van de leerlingen presteert onder advies, bijna dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (11.81%). Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Positief is dat 62.5% op advies functioneert, wat aansluit bij het zorgvuldige adviesproces omschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
samenwerken
elkaar respecteren
zelfredzaamheid
Wat is de werkwijze van de Ds. W.E. den Hertogschool voor sociale ontwikkeling?
De Ds. W.E. den Hertogschool start elk schooljaar met de Gouden Weken, waarbij de groep gezamenlijk werkt aan een veilige omgeving waarin iedereen zichzelf kan zijn. Samen met de groep worden gedragsregels opgesteld, met als doel een veilig en sociaal groepsklimaat. Leerlingen van groep 6 tot en met 8 vullen jaarlijks een vragenlijst in om de sociale veiligheid te monitoren.
Welke registratievormen gebruikt de Ds. W.E. den Hertogschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Ds. W.E. den Hertogschool gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.