Basisschool dr. Willem Dreesschool in Den Haag

Het team van dr. Willem Dreesschool in Den Haag

Current section: team
Bresterstraat 15
2523 Den Haag

Zie hier hoe het team van dr. Willem Dreesschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van dr. Willem Dreesschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past dr. Willem Dreesschool bij jullie?

Ontdek hoe goed dr. Willem Dreesschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij dr. Willem Dreesschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij dr. Willem Dreesschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (17.9%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij dr. Willem Dreesschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (40.7%)
Direct ondersteunend personeel (40.7%)
Indirect ondersteunend personeel (11.1%)
Management (7.4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor dr. Willem Dreesschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Invulling van Personeelsvervanging op de dr. Willem Dreesschool

Op de dr. Willem Dreesschool zorgen we continu voor een optimale leeromgeving, zelfs bij onvoorziene afwezigheid van onze toegewijde teamleden. We hanteren een gestructureerde aanpak om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen en de impact op uw kind te minimaliseren. Onze prioriteit ligt bij het welzijn en de educatieve voortgang van elke leerling. Daarom evalueren we elke situatie zorgvuldig om de meest geschikte vervangingsoplossing te implementeren. Dit kan variëren van flexibele inzet binnen het bestaande team tot het inschakelen van gespecialiseerde interne krachten. Veiligheid en kwaliteit staan voorop. In uitzonderlijke gevallen, na goedkeuring van de bovenschools directeur, kunnen we ervoor kiezen om groepen tijdelijk te herverdelen. Ons doel is altijd om het leerproces zo min mogelijk te verstoren en een stabiele, stimulerende leeromgeving te garanderen voor alle kinderen op onze school.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Functieontwikkeling (spelen en werken)
29.6%
Spel en beweging
22.8%
Taal en woordenschat
21.4%
Bewegingsonderwijs
8.7%
Rekenen en Wiskunde
7.8%
Wereldorientatie
3.9%
Sociaal emotionele ontwikkeling (KWINK)
2.9%
Muziek
1.9%
Verkeer
1%

Leerjaar 3 t/m 8

Overig
24.3%
Rekenen/wiskunde
19.7%
Taal
18.9%
Lezen
17.5%
Wereldoriëntatie
7%
Bewegingsonderwijs
5.8%
Kunstzinnige en creatieve vorming
5.5%
Engelse taal
1.3%

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op de dr. Willem Dreesschool

4

Taalvaardigheid en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingondersteuning
Intern Begeleider voor algehele leerontwikkeling
Rekenspecialist voor rekenvaardigheden
Taalspecialist voor taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Op de dr. Willem Dreesschool geloven we in een sterke basis voor alle leerlingen. Onze gespecialiseerde teamleden zetten zich dagelijks in om uw kind te ondersteunen bij de ontwikkeling van essentiële taal- en rekenvaardigheden. Met expertise op het gebied van dyslexie, rekenen en algemene taalontwikkeling, bieden wij gerichte hulp aan leerlingen die extra aandacht nodig hebben. De intern begeleider coördineert deze inspanningen voor een optimale leerervaring.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern begeleider voor sociaal welzijn

Toelichting van de school:

Het sociaal-emotioneel welzijn van uw kind staat centraal in onze aanpak. Onze gedragsspecialist en intern begeleider werken nauw samen om een veilige en stimulerende omgeving te creëren. Zij bieden begeleiding bij sociale interacties, emotieregulatie en het ontwikkelen van een positief zelfbeeld. Dit draagt bij aan een gebalanceerde schoolervaring voor elk kind.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor positieve gedragssturing
Intern begeleider voor studievaardigheden

Toelichting van de school:

Een goede werkhouding en effectieve taakaanpak zijn cruciaal voor academisch succes. Onze gedragsspecialist en intern begeleider helpen leerlingen hierbij. Ze bieden strategieën om de concentratie te verbeteren, zelfstandigheid te bevorderen en leerdoelen effectief te behalen. Samen zorgen we ervoor dat uw kind optimaal kan leren.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er momenteel geen specifieke motorische specialisten zijn aangewezen, integreert de dr. Willem Dreesschool beweging en fysieke activiteit in het dagelijkse lesprogramma. We stimuleren een gezonde levensstijl en motorische vaardigheden door middel van gymlessen en buitenspelen. Onze leerkrachten moedigen actieve deelname aan en zorgen voor een omgeving waarin kinderen zich vrij kunnen bewegen en ontwikkelen. We streven ernaar de fysieke ontwikkeling van alle leerlingen te ondersteunen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De dr. Willem Dreesschool hecht veel waarde aan het welzijn en de persoonlijke verzorging van haar leerlingen. Hoewel er geen specifieke medische specialisten op school werkzaam zijn, werken wij nauw samen met ouders en externe zorgverleners. We zorgen voor een veilige omgeving en bieden ondersteuning waar nodig, met respect voor de persoonlijke behoeften van elk kind. Communicatie met ouders is hierbij essentieel voor een goede afstemming.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal

Extra Ondersteuning op Maat voor Elke Leerling

Ons Schoolondersteuningsprofiel Uitgelegd

Op de Dr. Willem Dreesschool bieden we iedere leerling de best mogelijke ondersteuning. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd hoe wij dit organiseren, met zowel basisondersteuning als extra hulp voor leerlingen die dat nodig hebben. Deze extra ondersteuning realiseren we in nauwe samenwerking met het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH). Als onderdeel van SPPOH zetten we ons in voor passend onderwijs in de regio Haaglanden. Voor meer details over ons aanbod of de regionale aanpak, nodigen we u uit ons SOP te raadplegen of de website van SPPOH (www.sppoh.nl) te bezoeken. Ons team kwaliteitszorg werkt continu aan de verdere ontwikkeling van ons onderwijs. We leggen hierbij de focus op leren en ontwikkeling, met data-gestuurde monitoring en reflectie om de ondersteuning en zorg te optimaliseren. Onze ambitie is om inclusief onderwijs te bieden, waarbij we door zicht op leerontwikkeling en leerlijnen een zo passend mogelijk onderwijsaanbod creëren voor elke individuele leerling. Als versnellingsschool zijn we actief bezig met het innoveren van ons onderwijs. Dit 'anders organiseren' stelt ons in staat om effectief om te gaan met het lerarentekort en onze visie 'We leggen de basis en maken het verschil' te verwezenlijken. Door een breder aanbod te ontwikkelen, creëren we meer ruimte voor de unieke behoeften van onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Schoolplan: Kwaliteitszorg en Toekomstvisie dr. Willem Dreeschool

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan op de dr. Willem Dreeschool?

Op de dr. Willem Dreeschool streven we voortdurend naar uitmuntend onderwijs. Ons schoolplan vormt de basis voor onze ambities, die we jaarlijks vertalen naar concrete acties in ons jaarplan. Het team bespreekt deze plannen periodiek om de gestelde doelen te realiseren en onze onderwijskwaliteit te waarborgen. Voor het schooljaar 2024-2025 focussen we op de volgende speerpunten, gebaseerd op ons schoolplan 2023-2027: Rekenen: We mikken erop dat 80% van onze leerlingen in groep 5 tot en met 8 een voldoende score behalen op de methodegebonden toetsen van 'Getal en Ruimte'. Deze methode wordt vanaf dit schooljaar ook in de kleutergroepen geïntegreerd. De rekeninstructie volgt het effectieve EDI-model. Wereldoriëntatie en Burgerschap: We introduceren een nieuwe methode voor wereldoriëntatie die burgerschapsonderwijs integreert, zodat leerlingen zich breed ontwikkelen. Anders Organiseren: We optimaliseren onze onderwijsorganisatie om passend onderwijs te blijven bieden en effectief te differentiëren, zelfs te midden van uitdagingen zoals het lerarentekort.

Hoe monitort de dr. Willem Dreeschool de voortgang en behaalt zij haar onderwijsdoelen?

Naast ons strategische schoolplan en jaarplannen, hechten we op de dr. Willem Dreeschool veel waarde aan het nauwkeurig volgen van de ontwikkeling van elke leerling. Onze aanpak is gestructureerd en richt zich op school-, groeps- en leerlingniveau om optimale ondersteuning te bieden. Schoolniveau: We analyseren de resultaten uit onze leerlingvolgsystemen, Kijk! en Leerling in Beeld, tweemaal per jaar. Deze analyse, ondersteund door ons team kwaliteitszorg, richt zich op de groei van alle leerlingen en groepsgemiddelden. Dit leidt tot effectieve, schoolbrede interventies. Groepsniveau: Voor de onderbouw gebruiken we de doelen uit Kijk!. In groep 3-8 zijn methodetoetsen, Leerling in Beeld en de expertise van leerkrachten leidend. Vier keer per jaar evalueren we de groepsdynamiek en cognitieve prestaties om gerichte groepsinterventies te ontwikkelen. Deze zijn bedoeld om leerlingen, individueel of in kleine groepen, verder te helpen. Leerlingniveau: We brengen de prestaties van individuele leerlingen in kaart met behulp van Leerling in Beeld, de NSCCT en de ADIT-testen, die specifieke capaciteiten meten. Via groepsbesprekingen identificeren we leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Door gerichte leerlingbesprekingen zorgen we voor een passend en uitdagend onderwijsaanbod voor iedereen.

Speciaal Programma voor Jonge Kinderen: Spelend Leren en Ontwikkelen

Toelichting van de school

Op de dr. Willem Dreesschool geloven we dat spelend leren de basis vormt voor een succesvolle ontwikkeling van jonge kinderen. Onze aanpak is speciaal ontworpen om aan te sluiten bij de natuurlijke nieuwsgierigheid en leefwereld van kinderen in groep 1 en 2. We werken thematisch, waardoor kinderen op een gestructureerde en plezierige manier werken aan essentiële vaardigheden. Dit omvat de ontwikkeling van taal, voorbereidend rekenen, fijne en grove motoriek, en belangrijke sociaal-emotionele competenties. Elk schooljaar introduceren we vijf boeiende thema's die alle leerdoelen voor jonge kinderen omvatten. De klaslokalen transformeren in rijke leeromgevingen, aangevuld met dynamische gymlessen en interactieve kringgesprekken. Deze aanpak stimuleert de intrinsieke motivatie en betrokkenheid, waardoor kinderen niet alleen leren, maar ook verwonderd raken, samenwerken, ontdekken en volop plezier beleven. Wij zetten ons in om elk kind persoonlijk te volgen en hun groei te stimuleren. Met behulp van het observatiesysteem KIJK! registreren we dagelijks en halfjaarlijks de voortgang. Deze inzichten stellen ons in staat om ons onderwijs continu te verfijnen, thema's aan te passen en te differentiëren waar nodig, zodat elk kind op zijn eigen tempo kan floreren. Differentiëren is cruciaal voor ons, daarom werken we met zorgvuldig samengestelde homogene groepen. De groepen 1 en 2 zijn hiervoor gesplitst, wat een optimale leerervaring garandeert. Onze nauwe samenwerking met peuterleerplek Robbedoes, een VVE-partner (Voor- en Vroegschoolse Educatie), zorgt voor een naadloze overgang en een doorlopende leerlijn. Door gezamenlijk te werken aan thema's, activiteiten en een warme overdracht, bereiden we peuters optimaal voor op de basisschool en zorgen we ervoor dat kleuters zonder achterstand doorstromen naar groep 3.

Veelgestelde vragen

Biedt dr. Willem Dreesschool extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, de school biedt gespecialiseerde aanvullende programma's voor de allerkleinsten, ontworpen om hun ontwikkeling te maximaliseren.

Ja, de school biedt gespecialiseerde aanvullende programma's voor de allerkleinsten, ontworpen om hun ontwikkeling te maximaliseren.

Professionele Kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke partners werkt de school samen voor het programma voor jonge kinderen?

De dr. Willem Dreesschool onderhoudt een sterke samenwerking met peuterleerplek Robbedoes om een optimale leerervaring voor jonge kinderen te waarborgen.

De dr. Willem Dreesschool onderhoudt een sterke samenwerking met peuterleerplek Robbedoes om een optimale leerervaring voor jonge kinderen te waarborgen.

Team | dr. Willem Dreesschool in Den Haag | [2025] Schoolregister