Basisschool dr. Willem Dreesschool in Den Haag

De resultaten van dr. Willem Dreesschool in Den Haag

Current section: resultaten
Bresterstraat 15
2523 Den Haag

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van dr. Willem Dreesschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past dr. Willem Dreesschool bij jullie?

Ontdek hoe goed dr. Willem Dreesschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Toekomstig Succes

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt getoetst in groep acht met een doorstroomtoets, cruciaal voor de verdere schoolloopbaan. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage, de signaleringswaarde, is een landelijke standaard voor alle basisscholen, inclusief de Dr. Willem Dreesschool.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Waar Ambitie en Potentie Samenkomen

Het streefniveau gaat verder dan de basis en daagt leerlingen uit om hun volledige potentieel te benutten. Op de Dr. Willem Dreesschool streven we ernaar dat een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage weerspiegelt onze ambitie om excellentie te bevorderen en optimale leerresultaten te garanderen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van dr. Willem Dreesschool?

De overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke mijlpaal voor uw kind. Op de dr. Willem Dreesschool begeleiden we leerlingen in groep 8 zorgvuldig door dit proces. Dit protocol biedt u inzicht in hoe het schooladvies tot stand komt en hoe de transitie naar het middelbaar onderwijs soepel verloopt. Aarzel niet om bij vragen contact op te nemen met de leerkracht van uw kind. Het schooladvies is een weloverwogen beslissing, gebaseerd op een breder beeld dan alleen toetsresultaten. We houden rekening met de werkhouding, motivatie en concentratie van uw kind, naast de bevindingen uit het CITO-leerlingvolgsysteem (LIB) en andere toetsen. Ook een intelligentieonderzoek (ADIT) draagt bij aan een compleet beeld. Dit advies is leidend voor de toelating tot het voortgezet onderwijs; een hoger niveau is altijd mogelijk, een lager niveau alleen op verzoek van de ouders. Om een eerlijk en accuraat schooladvies te garanderen, is op de dr. Willem Dreesschool een adviescommissie actief. Communicatie over het advies verloopt primair tussen de leerkracht van groep 8 en de ouders. Indien nodig, wordt het team kwaliteitszorg of de directie betrokken om een passend advies te waarborgen. Wij ondersteunen u actief bij de oriëntatie en aanmelding voor het voortgezet onderwijs. U ontvangt het schooladvies in een persoonlijk gesprek, samen met een scholenlijst voor de BOVO-regio Haaglanden. Het onderwijskundig rapport (OKR), dat alle relevante informatie bevat, wordt na inzage door u naar de door u gekozen middelbare school gestuurd. Dit rapport is cruciaal voor de toelating.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Welzijn op de Dr. Willem Dreesschool

De Dr. Willem Dreesschool biedt een veilige en stimulerende omgeving waar elk kind zich thuis voelt en gewaardeerd wordt. Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling (SEO) van onze leerlingen, wat bijdraagt aan het vergroten van sociale vaardigheden, zelfredzaamheid en algemeen welbevinden. Onze leerkrachten spelen een cruciale rol in het creëren van een positief pedagogisch klimaat. Onze pedagogische aanpak richt zich op het ontwikkelen van kinderen tot zelfstandige en sociaal vaardige individuen die goed met zichzelf en anderen kunnen omgaan. Een gestructureerde en veilige leeromgeving, waarin elk kind zich gerespecteerd voelt, is hierbij essentieel. Relatie, competentie en autonomie vormen de kern van onze benadering. Ouders worden actief betrokken bij het schoolleven, wat bijdraagt aan een sterke schoolgemeenschap. We monitoren de veiligheidsbeleving van leerlingen en personeel en registreren incidenten nauwkeurig. Incidenten worden primair door de leerkracht aangepakt, met ondersteuning van de leerlingcoördinator of gedragsspecialist indien nodig. De directie en ouders worden eveneens betrokken bij de afhandeling. Jaarlijks analyseren we de verzamelde gegevens over sociale veiligheid om ons beleid aan te scherpen en effectieve interventies te implementeren. We hanteren een duidelijk pestprotocol en meten jaarlijks de tevredenheid van leerlingen over de sociale veiligheid op school. School- en klassenregels worden gezamenlijk opgesteld om een gevoel van betrokkenheid en verantwoordelijkheid te bevorderen en een prettig werkklimaat te garanderen.

Persoonlijke aandacht voor elk kind

Samenwerken, leren en leven in harmonie

Stimuleren van eigenaarschap en verantwoordelijkheid

Hoe bevordert de Dr. Willem Dreesschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Voor de jongste leerlingen in groep 1 en 2 maken we gebruik van de KIJK!-methode. Via dagelijkse observaties tijdens betekenisvolle speel- en werkmomenten volgen we de ontwikkeling van elk kind en de groep als geheel. Dit helpt ons om gerichte stimulans te bieden op gebieden die extra aandacht behoeven binnen de sociaal-emotionele ontwikkeling. In de groepen 3 tot en met 8 gebruiken we CITO LIB voor het monitoren van sociale opbrengsten. De digitale vragenlijsten bieden inzicht in het zelfbeeld, welbevinden en sociaal gedrag van de leerlingen, waardoor we ons onderwijs hierop kunnen afstemmen. Voor het sociaal-emotioneel leren zetten we de methode Kwink in, die leerlingen essentiële levenslessen en sociale vaardigheden bijbrengt in een veilige omgeving. Daarnaast versterken we een sociaal veilig schoolklimaat met de methode Goed Gedrag, gericht op het positief aanleren van gedragsregels met de kernwaarden respect, veiligheid en verantwoordelijkheid.

Welke methodes worden gebruikt om sociale voortgang te registreren op de Dr. Willem Dreesschool?

De Dr. Willem Dreesschool registreert de sociale voortgang van leerlingen met behulp van de volgende methodes:

  • Kijk! observaties
  • CITO Leerling in Beeld (LIB)

Welke lesmethodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast?

Voor het sociaal-emotioneel leren maakt de Dr. Willem Dreesschool gebruik van de volgende effectieve lesmethodes:

  • Kwink
  • Goed Gedrag

Officiële Inspectierapporten dr. Willem Dreesschool: Kwaliteit en Ontwikkeling

De dr. Willem Dreesschool is een dynamische basisschool gelegen in het hart van Den Haag. Met een betrokken team van onderwijzers en een focus op persoonlijke ontwikkeling, bieden wij onze 213 leerlingen een stimulerende leeromgeving. Onze school hecht veel waarde aan transparantie en deelt graag de bevindingen van de onderwijsinspectie. Deze rapporten bieden inzicht in de kwaliteit van ons onderwijs en de voortdurende inspanningen die wij leveren voor verbetering. Bekijk hieronder de officiële informatie die de onderwijsinspectie over de dr. Willem Dreesschool heeft gepubliceerd. Dit stelt u in staat een weloverwogen keuze te maken voor het onderwijs van uw kind.

Resultaten | dr. Willem Dreesschool in Den Haag | [2025] Schoolregister