
Schoolweging
De schoolweging van dr. Willem Drees is 34,63 , met een spreiding van 6,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
86.4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Desondanks is dit lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93.0%), mogelijk door de relatief hoge spreiding in onderwijsniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een nadruk op praktisch onderwijs: 9.09% praktijkonderwijs (regio 1.01%) en 24.24% vmbo-b/k. Hogere adviezen zoals havo/vwo (6.06%) blijven achter bij regionale trends (10.93%). De brede adviesrange van praktijkonderwijs tot havo weerspiegelt de diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | dr. Willem Drees | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.96 | 175.23 | 166.83 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerling in Beeld en methode toetsen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
21.74% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11.81%). Tegelijkertijd scoort 21.74% boven advies, wat duidt op zorgvuldige monitoring. De combinatie benadrukt de uitdagingen bij maatwerkadviezen in een complexe populatie.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat de school een veilige en verzorgde omgeving is voor de leerlingen en de medewerkers. Een omgeving waarin iedereen geaccepteerd wordt zoals hij/zij is en waar het plezierig samenwerken is. Onze aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling (SEO) draagt bij aan de verbetering van sociale vaardigheden. We streven ernaar de zelfredzaamheid en het welbevinden van onze leerlingen te vergroten. Het pedagogisch handelen van onze leerkrachten is hierbij van cruciaal belang. Zij hebben niet alleen de taak om kennis over te dragen, maar hebben ook een pedagogische taak: de kinderen opvoeden tot goede burgers. We vinden het belangrijk dat uw kind goed met zichzelf en met anderen kan omgaan. De leerkrachten creëren daartoe een veilig en gestructureerd klimaat, waarin kinderen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Relatie, competentie en autonomie zijn hierbij belangrijk. Onze school is een school waarin we ouders graag betrekken bij de dagelijkse gang van zaken. De school heeft inzicht in de veiligheidsbeleving van leerlingen en personeel en in de incidenten die zich op het gebied van sociale veiligheid voordoen. Incidenten worden in eerste instantie aangepakt en opgelost door de leerkracht. Onze coordinator Leerlingzorg en/of de gedragsspecialist wordt indien nodig ingezet als ondersteuning voor de leerkracht. Bij de aanpak van incidenten kan de directie betrokken worden bij de afhandeling. Ook ouders worden betrokken bij de aanpak van incidenten. Wij registreren incidenten conform gemaakte afspraken en zorgen jaarlijks voor een analyse van de gegevens (gekoppeld aan conclusies en interventies). De school heeft een veiligheidsbeleid gericht op de afhandeling van incidenten in en om de school. Wij hanteren een pestprotocol en voeren jaarlijks een monitor uit om de veiligheidsbeleving van onze leerlingen te meten. Er zijn school- en klassenregels. De opzet is dat leerlingen en leerkrachten en ouders zich betrokken en verantwoordelijk voelen voor de gezamenlijk gemaakte afspraken. Het doel hiervan is een prettig werkklimaat te creëren. LEES MINDER
We kennen ieder kind
Samen werken, leren en leven
Eigenaarschap
Wat is de werkwijze van de dr. Willem Dreesschool voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met KIJK! om de kinderen te observeren tijdens speel- en werkmomenten. Dit maakt de voortgang van het kind en de ontwikkeling van de groep als geheel zichtbaar. In de groepen 3 t/m 8 worden sociale opbrengsten gemonitord via CITO LIB. Voor de sociaal emotionele ontwikkeling wordt gewerkt met de methode Kwink, die online lesmateriaal biedt. Daarnaast wordt er gewerkt met de methode Goed Gedrag om een sociaal veilig schoolklimaat te versterken, gebaseerd op de waarden respect, veiligheid en verantwoordelijkheid.
Welke registratievorm(en) gebruikt de dr. Willem Dreesschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De dr. Willem Dreesschool gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Leerling in beeld.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de dr. Willem Dreesschool?
De dr. Willem Dreesschool gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kwink en Goed Gedrag.