
Schoolweging
De schoolweging van Diamant is 33,05 , met een spreiding van 6,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 89,0% score ruim boven de inspectienorm van 85%, maar net onder het vergelijkingsgemiddelde van 93,9%. De school benadrukt hiermee voldoende basiskwaliteit, ondanks de uitdagende samenstelling van de leerlinggroep.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
32,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, waarmee Diamant onder zowel de eigen signaleringswaarde (38,7%) als het vergelijkingsgemiddelde (50,2%) blijft. Dit hangt samen met de complexe leerlingenpopulatie, waaronder veel internationaliseringseffecten en taalachterstanden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweesporigheid: 7,7% praktijkonderwijs (vs. 1,0% regio) én 30,8% havo/havo-vwo/vwo (vs. 25,2% regio). Het hoge aandeel 'onbekend' advies (20,5%) sluit aan bij de missie om internationaliseringsmogelijkheden open te houden. De school combineert hiermee kansen bieden en realiteitsbesef.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Diamant | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
216 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In het Basisdocument Snappet wordt beschreven hoe leerlingen binnen Snappet worden gevolgd en hoe keuzes worden gemaakt voor het vervolgaanbod. Hiermee wordt een ononderbroken ontwikkeling ondersteund. De school verzamelt systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van leerlingen d.m.v. de afname van Boom-toetsen voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen/wiskunde twee maal per schooljaar in de groepen 3 tot en met 8. In de groepen 1/2 worden de vaardigheden van leerlingen gevolgd met behulp van het registratiesysteem BOSOS. In de NT2-groepen wordt iedere 20 weken getoetst om te bezien waar leerlingen staan ten opzichte van de doelen uit hun individuele Ontwikkelingsperspectief NT2. Op basis hiervan wordt het onderwijsaanbod aangepast en wordt besloten over de uitstroom van een leerling naar de reguliere groep. De leerkracht bespreekt de resultaten van leerlingen met IB en directie. De IB stelt doelen op schoolniveau m.b.t. het behalen van de door de leerkracht gestelde doelen.Hiermee wordt de ononderbroken ontwikkeling van leerlingen voor de basisvakkensystematisch geëvalueerd. Directie en IB zetten de jaarlijkse kwaliteitscyclus in om de resultaten te volgen en waar nodig bij te sturen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 48% boven advies uitstroomt – het hoogste percentage in de regio. Dit onderstreept de effectiviteit van de 'taalontwikkelingsgerichte advisering' waarbij potentieel zwaarder weegt dan huidig prestatieniveau.
Sociale ontwikkeling
Diamant en iedereen die aan de school is verbonden werkt vanuit de volgende kernwaarden: veiligheid, nieuwsgierigheid, verbinding & samenwerking en een open houding. Deze kernwaarden vormen de basis van ons dagelijks handelen en sluiten aan bij de missie van Lucas Onderwijs, de stichting waar Diamant onderdeel van is. Onze school heeft de missie om ieder kind in zijn kracht te laten staan. Onze slogan is dan ook 'Kind in Kracht'. Of als we het in breder perspectief van het toekomstig Kindcentrum Diamant zien: 'Mens in kracht' Mensen die in hun kracht staan: hebben plezier met zichzelf, in hun werk, in hun leven zijn energiek en creatief zien mogelijkheden en kansen werken aanstekelijk en verbindend op hun omgeving kunnen bergen verzetten. Dit uitgangspunt geldt dit niet alleen voor de leerlingen, ook voor alle andere mensen die betrokken zijn bij de school en de leerling, jong of oud. Wij geven dat vorm door samen te werken vanuit onze kwaliteiten. Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groepsbespreking besproken. In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken. LEES MINDER
Verbinding & Samenwerking
Een open houding
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Diamant voor sociale ontwikkeling?
Diamant besteedt veel aandacht aan een open houding naar elkaar en naar de samenleving. De school ontvangt het hele schooljaar door nieuwe leerlingen uit verschillende culturen. Nieuwsgierigheid en tolerantie vormen de basis van de omgang met elkaar. De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt besproken tijdens groepsbesprekingen, waarbij ook mogelijke aanpakken worden besproken voor het sociaal-emotioneel welbevinden en de sociale ontwikkeling.
Welke registratievormen gebruikt Diamant om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Diamant gebruikt de Vensters vragenlijst en BOSOS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.