Basisschool De Vrije School Den Haag in Den Haag

Het team van De Vrije School Den Haag in Den Haag

Current section: team
Abbenbroekweg 7
2597 Den Haag

Zie hier hoe het team van De Vrije School Den Haag is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Vrije School Den Haag. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Vrije School Den Haag bij jullie?

Ontdek hoe goed De Vrije School Den Haag bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Vrije School Den Haag zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 78.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (78.6%)
Man (21.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83%)
Man (17%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Vrije School Den Haag. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (30.2%)
45-55 jaar (20.9%)
55-65 jaar (16.3%)
&ge;65 jaar (9.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7%)
25-35 jaar (26.1%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Vrije School Den Haag werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (64.3%)
Direct ondersteunend personeel (31%)
Management (4.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Vrije School Den Haag gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Optimale Leerkrachtvervanging: Continuïteit van Onderwijs bij De Vrije School Den Haag

Bij De Vrije School Den Haag streven we naar een naadloze continuïteit van het onderwijs, zelfs wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is. We zetten ons volledig in om gekwalificeerde vervanging te regelen, met als doel minimale verstoringen voor uw kind. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van een stabiele leeromgeving. Daarom selecteren we vervangers zorgvuldig, zodat de pedagogische lijn en de dagelijkse routine zoveel mogelijk gehandhaafd blijven. Dit draagt bij aan de vertrouwde sfeer die kenmerkend is voor onze school. Ondanks onze inspanningen kan het voorkomen dat vervanging niet direct mogelijk is, mede door het landelijke lerarentekort. In dergelijke situaties informeren we ouders tijdig en vragen we hen, indien mogelijk, de kinderen thuis te houden. Als dit niet lukt, bieden we alternatieve opvang binnen de school. We doen er alles aan om dit soort situaties tot een absoluut minimum te beperken.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijs Specialisten voor Extra Ondersteuning

5

Taal en Rekenen: Verbetering van Basisvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Taal en Rekenen
Orthopedagoog met Focus op Leerproblemen
Rekenspecialist ter Bevordering van Cijfervaardigheid
Hoogbegaafdheid Specialist voor Uitdaging op Maat
Taalspecialist voor Effectieve Communicatie

Toelichting van de school:

Op De Vrije School Den Haag zetten wij een team van toegewijde specialisten in om het onderwijs te verrijken. Onze intern begeleiders Gabriëlle en Jasper, samen met orthopedagoog Gabriëlle, bieden gerichte ondersteuning. Onze taalspecialist Jan-Willem (in opleiding) en rekenspecialist Sandra (in opleiding) werken nauw samen met het team. De specialist meer- en hoogbegaafdheid, Maartje, zorgt voor uitdagende leertrajecten. Deze experts delen hun kennis in verbeterteams, waar leerkrachten samenwerken aan leerdoelen en expertise uitwisselen. Via werkgroepen rond jaarplannen dragen zij bij aan de beleidsvorming en besluitvorming op school.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Sociaal-Emotioneel
Orthopedagoog voor Emotionele Ondersteuning
Specialist Ontwikkeling bij Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Ons team van specialisten, waaronder de intern begeleider en de orthopedagoog, is toegewijd aan het bevorderen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van elke leerling. Zij ondersteunen leerkrachten bij het creëren van een positieve en veilige leeromgeving. De specialist meer- en hoogbegaafdheid draagt eveneens bij aan dit welzijn, door extra aandacht te geven aan de specifieke behoeften van hoogbegaafde kinderen op sociaal-emotioneel vlak. Samen zorgen we ervoor dat leerlingen zich zowel persoonlijk als academisch optimaal kunnen ontwikkelen binnen onze school.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Gedrag en Werkhouding
Orthopedagoog voor Gedragsanalyse
Specialist aanpak van Leer- en Werkuitdagingen

Toelichting van de school:

Voor een optimale gedragsontwikkeling, een positieve werk- en leerhouding, en een effectieve taakaanpak zetten wij onze deskundige specialisten in. De intern begeleider en de orthopedagoog bieden gerichte ondersteuning aan leerkrachten. Zij helpen bij het ontwikkelen van strategieën die aansluiten bij de individuele behoeften van de leerlingen. Dit draagt bij aan een gestructureerde en succesvolle leerervaring voor iedereen. De specialist meer- en hoogbegaafdheid speelt ook een rol bij het aanpakken van specifieke gedragsuitdagingen die gepaard kunnen gaan met hoogbegaafdheid.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Motorische Ontwikkeling
Orthopedagoog voor Lichamelijke Ontwikkeling

Toelichting van de school:

De Vrije School Den Haag besteedt veel aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Onze intern begeleider en orthopedagoog werken samen om leerkrachten te adviseren. Zij ondersteunen bij het integreren van beweging en fysieke activiteiten in het dagelijkse schoolleven. Dit zorgt voor een gezonde balans tussen leren en bewegen. Daarnaast hebben we een vakdocent gym die de kinderen extra begeleidt, wat bijdraagt aan een algehele verbetering van de fysieke vaardigheden en het welzijn.

2

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgvuldige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Medische Zaken
Orthopedagoog voor Persoonlijke Verzorging

Toelichting van de school:

Voor een correcte uitvoering van medisch handelen en persoonlijke verzorging op school, bieden onze intern begeleider en orthopedagoog deskundige ondersteuning aan de leerkrachten. Zij zorgen ervoor dat alle procedures volgens de geldende richtlijnen verlopen. We hanteren een gedetailleerd protocol voor medisch handelen, dat jaarlijks wordt geëvalueerd en bijgewerkt via een kwaliteitskaart. Dit waarborgt de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen. Onze school streeft ernaar om een veilige en verzorgde omgeving te bieden, waarin elke leerling zich prettig en gesteund voelt.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Toneelzaal
Handwerklokaal
Werkplaats houtbewerken
Muziekinstrumenten

Individuele Leerlingondersteuning op De Vrije School Den Haag

Ons Schoolondersteuningsprofiel: Een Diepere Kijk

Elk kind verdient de juiste begeleiding om volledig te kunnen bloeien op school. Soms is gerichte hulp nodig om lesstof onder de knie te krijgen, terwijl andere leerlingen juist extra uitdaging nodig hebben om betrokken te blijven. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd hoe wij als De Vrije School Den Haag deze individuele ondersteuning vormgeven. Wat houdt het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) in? Het SOP schetst de extra ondersteuningsmaatregelen die wij bieden, naast de standaard basisondersteuning. Hierin leggen we ook onze schoolambities vast voor de toekomst en hoe we de communicatie met ouders over deze ondersteuning organiseren. Het profiel wordt gezamenlijk opgesteld door leraren, de schoolleiding en het bestuur, met instemming van de Medezeggenschapsraad (MR). Onze experts zetten zich in voor uw kind. Met een gespecialiseerde leerkracht voor meer- en hoogbegaafdheid versterken we dit schooljaar het aanbod voor deze leerlingen. Een nieuwe NT2-specialist wordt opgeleid om leerlingen met een taalachterstand optimaal te begeleiden, ondersteund door gerichte scholing voor het hele team. Daarnaast leiden we een reken-specialist op voor structurele kwaliteitsborging van het rekenonderwijs en een taal-specialist om de taalkwaliteit volgend jaar te waarborgen. Door de inzet van eigen specialisten en samenwerking met het samenwerkingsverband, garanderen we effectieve basiszorg voor iedere leerling. Toekomstige uitbreiding van onze ondersteuningsdiensten De Vrije School Den Haag investeert continu in het verbeteren van het onderwijs voor leerlingen met specifieke behoeften. We breiden ons aanbod voor meer- en hoogbegaafde kinderen en voor leerlingen die Nederlands als tweede taal (NT2) leren, verder uit. Dit betekent meer maatwerk en extra aandacht voor de individuele ontwikkeling van elk kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling: Het Schoolplan van De Vrije School Den Haag

Welke Ontwikkelingsdoelen Bevat Ons Schoolplan 2023-2027?

Ons schoolplan, leidend voor de periode 2023-2027, is opgebouwd rond de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). Dit cyclische proces garandeert continue verbetering van ons onderwijs. In de 'Plan'-fase stellen we ambitieuze doelen en beleid op, conform de overheidsnormen voor basisonderwijs. De 'Do'-fase omvat de implementatie van dit beleid en de dagelijkse onderwijsactiviteiten. Tijdens de 'Check'-fase evalueren we de voortgang en de bereikte resultaten. De 'Act'-fase benutten we om concrete verbeteracties te formuleren en te integreren in de volgende 'Plan'-fase. De meerjarenplanning en kwaliteitsagenda structureren dit proces, met actieve betrokkenheid van de Medezeggenschapsraad (MR) en het bestuur. Jaarverslagen bieden transparantie over onze kwaliteitsontwikkeling. Afgelopen schooljaar hebben we ons gericht op cruciale verbeterthema's. De basisondersteuning is versterkt, de didactische vaardigheden van ons team zijn uitgebreid, en de visie op leerlingenzorg is vastgelegd in het Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Handelingsgericht Werken (HGW) is geïmplementeerd, met nadruk op individuele leerbehoeften en een sterke samenwerking tussen leerkracht, ouders en kind. Daarnaast is het kleuteronderwijs verrijkt, wat zorgt voor een naadloze doorlopende leerlijn van kleuterklas tot en met groep 6, geworteld in het vrije school leerplan. We koesteren een professionele cultuur waarin samenwerking en gezamenlijk leren centraal staan. Voor het huidige schooljaar richten we ons specifiek op de volgende doelen: 1. **Burgerschap:** Implementatie van de BVS-leerlijn, met aandacht voor mediawijsheid, seksuele en relationele vorming, en het borgen van beleid rond sociaal-emotionele ontwikkeling. 2. **Rekenen:** Optimalisatie van het rekenaanbod en verdere ontwikkeling van de expertise binnen het team. 3. **Hoogbegaafdheid:** Ontwikkeling van beleid en aanbod, met ondersteuning voor het team bij het aanbieden van uitdagende plusprogramma's. 4. **NT2 (Nederlands als Tweede Taal):** Verbreding van de expertise en ontwikkeling van specifiek beleid.

Hoe Realiseert De Vrije School Den Haag Haar Educatieve Doelstellingen?

De expertise voor onze specifieke ontwikkelingsdoelen is deels al aanwezig binnen ons toegewijde team. Deze expertise wordt continu verder ontwikkeld door het aanstellen en bijscholen van gespecialiseerde leerkrachten. Er zijn dedicated werkgroepen gevormd rond elk van de gestelde doelen. Onder leiding van de expertleerkrachten ontwikkelen en implementeren zij het relevante beleid. Bovendien ontvangt de school waardevolle ondersteuning van de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen (BVS). De BVS faciliteert dit proces door middel van gerichte scholing en deskundige begeleiding op alle genoemde ontwikkelingsgebieden. Deze samenwerking met de BVS versterkt onze capaciteit om de gestelde kwaliteitsdoelen effectief te realiseren en ons onderwijs continu te verbeteren.

Vrije School Den Haag: Stimulerend Aanbod voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Bij De Vrije School Den Haag geloven we in een harmonieuze ontwikkeling vanaf de jongste jaren. Daarom werken we nauw samen met kinderopvangorganisatie De Sprank, gevestigd in ons schoolgebouw. De Sprank verzorgt de peuterspeelzaal, naschoolse opvang en boeiende buitenschoolse activiteiten, altijd in afstemming met de school. Deze gezamenlijke pedagogische visie zorgt voor een naadloze overgang. Kinderen ervaren een natuurlijke doorstroming van de peuterspeelzaal naar de kleuterklas, en van de schooldag naar de naschoolse opvang. Dit creëert een veilige en vertrouwde omgeving voor elk kind.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt De Vrije School Den Haag voor jonge kinderen?

De Vrije School Den Haag biedt een geïntegreerd programma voor jonge kinderen, in samenwerking met kinderopvangorganisatie De Sprank. Dit omvat een peuterspeelzaal, naschoolse opvang en buitenschoolse activiteiten, allemaal vanuit een gedeelde pedagogische visie voor een soepele overgang.

Met welke partners werkt De Vrije School Den Haag samen voor het aanbod aan jonge kinderen?

De Vrije School Den Haag werkt samen met BSO het Grote Huis. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende pedagogische lijn en een vertrouwde naschoolse opvang, in lijn met de visie van onze school.

De Vrije School Den Haag werkt samen met BSO het Grote Huis. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende pedagogische lijn en een vertrouwde naschoolse opvang, in lijn met de visie van onze school.

Team | De Vrije School Den Haag in Den Haag | [2025] Schoolregister