
Schoolweging
De schoolweging van International Waldorf School The Hague is 24,64 , met een spreiding van 5,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,8% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke ondergrens van 85%. Dit resultaat is consistent door de jaren heen en weerspiegelt de brede basiskwaliteit van het onderwijs. Ter illustratie: slechts 3,2% van de leerlingen haalt dit basisniveau niet, tegenover 2,3% gemiddeld bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 68,5%, ruim boven de inspectienorm van 58,9%. Dit onderstreept de effectiviteit van het vrijeschoolcurriculum in het stimuleren van hogere cognitieve vaardigheden. De score ligt zelfs iets boven het vergelijkingsgemiddelde van 67,7%, wat duidt op een sterke focus op maatwerk.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 31,25% havo/vwo en 18,75% vwo-advies (vergeleken met 10,93% en 18,61% landelijk). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgerichte adviezen (3,12% vmbo-b/k vs. 5,52% regio). Dit past bij het vrijeschoolprofiel dat cognitieve en kunstzinnige ontwikkeling integreert. Toch blijft er aandacht voor diversiteit, met 15,62% vmbo-(g)t-advies.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | International Waldorf School The Hague | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Voor de tussenresultaten gebruiken wij het Cito-leerlingvolgsysteem. De toetsen worden door de leerkrachten afgenomen en worden vervolgens op klas- en leerling niveau geanalyseerd. De intern begeleider maakt een schoolanalyse. Aan de hand hiervan worden interventies gepleegd. Op groeps- en kindniveau wordt bekeken wat de onderwijsbehoeften voor het 2e halfjaar zijn.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4,84% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 29,03% bovenadvies functioneert. Deze cijfers benadrukken de zorgvuldige adviesprocedure en doorlopende begeleiding. De school beschrijft in haar beleid een ‘holistische ontwikkelingsbril’, waarbij zowel cognitieve als sociaal-emotionele groei wordt meegenomen.
Sociale ontwikkeling
De klas als sociale werk -en leerplek is het uitgangspunt waarbinnen ieder kind veilig kan oefenen in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties en ieder kind erbij hoort. Binnen de groep kan het kind de eigen plek leren innemen in relatie tot de ander. Ieder kind mag zichzelf zijn. Dat betekent dat je in de groep ook de ander leert zien en waarderen voor wie hij of zij is.
Respect voor elkaar / omgeving
Veligheid
Samen verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van De Vrije School Den Haag voor sociale ontwikkeling?
Het vrijeschool leerplan wil de sociale ontwikkeling van kinderen ondersteunen. De school werkt met de Regenboogmethode, waarbij leerkrachten werkvormen inzetten die de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen ondersteunen. De leerkrachten zijn hierin geschoold. De sociale veiligheid wordt gemonitord met het volgsysteem van WMK. De Regenboogtraining richt zich op het samenspel tussen leerkracht en kind (ouders) en kinderen onderling.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Vrije School Den Haag om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Vrije School Den Haag gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en het kleutervolgsysteem BVS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.