
Schoolweging
De schoolweging van De Leeuwerikhoeve is 34,89 , met een spreiding van 6,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
85,9% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Toch scoort de school lager dan vergelijkbare scholen (93%). De basiskwalificatie wordt gewaarborgd, maar er is ruimte voor verbetering richting benchmarks.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
33,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de signaleringswaarde van 34,3%. Dit ligt beduidend lager dan het vergelijkingspercentage van 47,6% bij andere scholen. De focus op maatwerk lijkt nog niet volledig door te zetten in streefniveau-resultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op de theoretische leerweg: 25% vmbo-(g)t en 12,5% vwo (tegenover 16,5% en 18,6% regionaal). Tegelijkertijd is het percentage praktijkonderwijs (0%) lager dan het regionaal gemiddelde (1,01%). Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen zoals vmbo-k/-(g)t (16,67%), wat wijst op zorgvuldige, doorlopende advisering.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Leeuwerikhoeve | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 167.41 | 174.96 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Opbrengstgericht werken Het onderwijs moet passend zijn bij de kinderen. Ieder kind moet naar zijn/haar eigen mogelijkhedenpresteren. Wij vinden daarom dat het kind zijn eigen norm is en daarom bepalen wij voor alle kinderen (vanaf groep 3) individuele streef doelen voor rekenen, (begrijpend) lezen en spelling. In de bovenbouw kijken we hierbij ook naar de referentieniveaus en bepalen wij een eigen schoolambitie. De (al ingezette) ontwikkelingen op De Leeuwerikhoeve ondersteunen deze wijze van werken om passende opbrengsten te bereiken. Onderwijs op maat is het uitgangspunt bij ons op school en daarom wordt er ook groepsdoorbroken gewerkt. Zo kunnen kinderen van en met elkaar leren en kunnen wij beter inspelen op individuele leerbehoeften. Met de leerkrachten evalueren wij meerdere malen per jaar de aanpak en de ontwikkelingen van de kinderen in de klas. Hierbij kijken wij niet naar groepsgemiddelde, maar naar de individuele ontwikkeling van ieder kind en of de geformuleerde doelstelling is behaald.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
42,9% van de leerlingen presteert boven hun advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (25,3%). Desondanks scoort 23,8% onder advies, wat hoger is dan de landelijke 11,8%. Mogelijk reflecteert dit een realistischere advisering, waarbij de school anticipeert op de complexere leerlingenpopulatie.
Sociale ontwikkeling
DE VREEDZAME SCHOOL Vanaf schooljaar 2016-2017 is De Leeuwerikhoeveeen ‘Vreedzame School’. De Vreedzame Schoolstreeft ernaar om kinderen te leren: • op een positieve en zorgzame manier metelkaar om te gaan • op een democratische manier met elkaarbeslissingen te nemen • constructief conflicten op te lossen• verantwoordelijkheid te nemen voor elkaaren voor de gemeenschap • open te staan voor verschillen tussen mensen. Het programma wil niet alleen kinderen bovenstaande sociale competenties leren, maar vooral ook een positief sociaal en moreel klimaat in de school creëren, waar een opvoedende en gedrag regulerende werking van uitgaat. Ouders informeren wij per blok over de inhoud middels een speciale nieuwsbrief. Deze brief versturen wij via Social Schools. Ook zijn er mediatoren uit groep 7 en 8 actief, die een speciale training hebben gevolgd om kleinere conflicten op te lossen tussen kinderen. Wij merken dat de verantwoordelijkheid die de mediatoren krijgen en de voorbeeldrol die zij hebben een positief effect heeft op de sfeer bij ons op school. LEES MINDER
Je mag zijn wie je bent
Persoonlijk
Samen
Wat is de werkwijze van De Leeuwerikhoeve voor sociale ontwikkeling?
De Leeuwerikhoeve voert jaarlijks een leerlingtevredenheidsonderzoek uit om aandachtspunten te identificeren. De school scoort gemiddeld erg goed op dit onderzoek. De directie overlegt regelmatig met de leerlingenraad over diverse punten, zoals het schoolplein. Verder werkt de school met Viseon om een goed beeld te krijgen van het sociaal-emotioneel functioneren van de leerlingen en de sfeer in de groep. Met Viseon wordt de ontwikkeling gevolgd en worden eventuele problemen vroegtijdig gesignaleerd, waarna een individuele aanpak volgt.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Leeuwerikhoeve om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Leeuwerikhoeve gebruikt Viseon en Scholen met Succes om sociale opbrengsten in kaart te brengen.