
Schoolweging
De schoolweging van De Drie Linden is 33,88 , met een spreiding van 6,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit sluit aan bij de beschreven focus op basisvaardigheden en het gebruik van BOOM-toetsen voor gerichte interventies.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op doorstroom naar hogere niveaus: 27,3% vmbo-(g)t/havo en 18,2% havo/vwo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0%) t.o.v. regiogemiddelden (1,01%). De brede adviesrange weerspiegelt de diverse populatie en het werken met heterogene groepen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Drie Linden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten zijn afkomstig uit de methode-gebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen. Deze toetsen worden geanalyseerd door de groepsleerkracht en de intern begeleider. Er worden trendanalyses gemaakt en besproken op studiedagen en/of teamvergaderingen. Naar aanleiding hiervan worden onderwijsprogramma's waar nodig aangepast.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
58,3% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25,3% landelijk), wat de kwaliteit van het adviesproces onderstreept. Slechts 4,2% zit onder advies (landelijk 11,8%). Deze cijfers passen bij de beschreven intensieve monitoring via het leerlingvolgsysteem en doorstroomtoetsafname.
Sociale ontwikkeling
Op De Drie Linden willen wij graag dat de kinderen die onze school verlaten hebben geleerd dat zij respect hebben voor zichzelf en elkaar. Dat zij zelfvertrouwen hebben en vertrouwen kunnen hebben in de ander. Dat zij voor zichzelf kunnen opkomen, hun mening en gevoelens onder woorden kunnen brengen en rekening kunnen houden met een ander.
Respect voor jezelf en elkaar
Samenwerken
Veiligheid en vertrouwen
Wat is de werkwijze van De Drie Linden voor sociale ontwikkeling?
De pedagogische visie van De Drie Linden komt regelmatig aan bod. De school werkt met de methode 'De Vreedzame School', die een gezamenlijke aanpak biedt voor alle kinderen en medewerkers. Kinderen leveren een actieve bijdrage aan het sociale klimaat. Daarnaast wordt de 'ORKA' aanpak gebruikt om kinderen te leren zelf keuzes te maken in lastige situaties, waarbij superhelden een rol spelen. Twee keer per jaar wordt de SCOL (Sociale Competentie Observatielijst) afgenomen om het sociaal-emotioneel welbevinden in de klas in kaart te brengen. De leerkracht en intern begeleider analyseren de resultaten en stellen een plan van aanpak op voor individuele leerlingen of een gehele groep. De gymdocent is een gecertificeerd Rots en Water trainer en werkt met hele groepen op een fysieke manier aan het sociaal welbevinden.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Drie Linden om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Drie Linden gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).