
Schoolweging
De schoolweging van De Drentse Hoek is 34,50 , met een spreiding van 6,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,20% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, scoort De Drentse Hoek significant boven zowel de inspectienorm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (93,36%). Dit onderstreept een sterke basiskwaliteit, ondanks de uitdagende leerlingensamenstelling.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school presteert bovengemiddeld op het streefniveau: 58,65% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen 49,21% bij vergelijkbare scholen. Dit weerspiegelt de effectiviteit van het onderwijsaanbod, vooral gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 34,50).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een nadruk op middelbare en hoge niveaus: 21,43% havo en 14,29% vwo. Dit is hoger dan vergelijkbare scholen voor havo (16,07%), maar lager voor vwo (18,61%). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), wat past bij de visie op doorstroom naar theoretische leerwegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Drentse Hoek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.54 | 174.96 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
17,86% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Toch behaalt 25% van de leerlingen een hoger niveau dan geadviseerd, wat wijst op zorgvuldige advisering en groeimogelijkheden in het VO.