
Schoolweging
De schoolweging van De Vliermeent is 25,66 , met een spreiding van 6,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school scoort uitstekend op het fundamenteel niveau: 97,6% van de leerlingen behaalt dit basisniveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,6%). Dit onderstreept de brede basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met een score van 73,3% voor het streefniveau overtreft De Vliermeent zowel de eigen signaleringswaarde (53,8%) als het regionaal gemiddelde (64,0%). Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijs in het uitdagen van leerlingen tot hogere prestaties, vooral op het gebied van rekenen en taalverwerking.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 37,7% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 15,1% havo/vwo-combinatie. Tegelijk blijft het aandeel praktijkgerichte adviezen beperkt (3,8% vmbo-b/k vs. 9,2% landelijk). Dit past bij de relatief lage schoolweging en de nadruk op cognitieve ontwikkeling in het schoolprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vliermeent | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.37 | 174.96 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
ONDERWIJS OP MAAT EN LEERLINGVOLGSYSTEEM (LOVS) Kinderen ontwikkelen zich van nature. Ze zijn nieuwsgierig en willen steeds iets nieuws leren. Op school stimuleren we de kinderen en dagen ze uit om steeds iets nieuws te ontdekken. Als de ontwikkeling wat minder vanzelfsprekend verloopt bieden we hulp. Maar ook kinderen die zich sneller ontwikkelen, willen we uitdagende opdrachten bieden. Om alle mogelijkheden van de kinderen te benutten werken wij met het leerlingonderwijsvolg-systeem (LOVS) van het CITO. Deze Cito-toetsen staan los van de lesmethoden die wij in de groep gebruiken. Daarom maken deze toetsuitslagen het ons mogelijk een kind gedurende de hele basisschoolperiode te volgen in zijn ontwikkeling èn een vergelijking te maken t.o.v. het landelijk gemiddelde. U als ouder(s) heeft er recht op inzage te krijgen in de toets uitslagen van uw kind(eren). Daarom vermelden wij in de rapporten de toets uitslagen. Aan het begin van groep 8 nemen we een intelligentietoets af (NIO). Deze uitslag en de gegevens uit het leerlingvolgsysteem spelen een rol in ons advies voor de juiste keuze voor een school voor voortgezet onderwijs. Medio april nemen we dan nog de cito eindtoets groep 8 af. Met de toetsresultaten kunnen de leerkrachten de vorderingen van hun leerlingen dus volgen en met de interne begeleider van onze school bespreken. Indien noodzakelijk past de leerkracht, in samenwerking met de intern begeleider, het onderwijsprogramma voor uw kind aan. Uiteraard wordt u hiervan op de hoogte gesteld
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het volledige ontbreken van onderadvisering (0% vs. 11,8% landelijk). Maar liefst 28,9% van de leerlingen presteert boven hun advies, wat de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding illustreert. Dit sluit aan bij het in het schoolplan beschreven 'hoog-ambitieuze leerlijnenbeleid'.