
Schoolweging
De schoolweging van De Ark Den Haag is 32,96 , met een spreiding van 5,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
91,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit, ondanks uitdagingen in de leerlingenpopulatie. De score ligt wel iets lager dan het regionale gemiddelde (94,8%), mogelijk door de hogere spreiding in achtergronden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
42,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 41,2% ligt. Dit is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 32,96) en overtreft vergelijkbare scholen in Den Haag (gem. 38,1%). De focus op maatwerk in het schoolondersteuningsplan lijkt hier vrucht af te werpen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeslag: enerzijds 44,8% vmbo-(g)t of hoger (tegen 45,5% landelijk), anderzijds 4,3% praktijkonderwijs/vso (iets boven regionaal gemiddelde). Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (28,3% vs. 20,4% regio), wat past bij de brede verschillen in de schoolweging (spreiding 5,94). De hogere theoretische adviezen (19,6% havo/vwo) sluiten aan op het sterke fundamenteel niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Ark Den Haag | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school maakt gebruik van een breed scala aan mogelijkheden om de kinderen te volgen. Dat doen we dagelijks tijdens de lessen. Bij de jonge kinderen volgen we de kinderen met een observatiesysteem. Bij de hogere groepen nemen we toetsen af aan het eind van het blok om te bekijken waar de kinderen nog extra hulp bij kunnen gebruiken. Twee keer per jaar nemen we objectieve toetsen (DIA) af waar niet voor geleerd kan worden. Deze toetsen zijn onderdeel van het leerlingvolgsysteem. De uitslagen van deze toetsen worden met ouders besproken. Aan de hand van al deze input besluiten de leerkrachten samen met de directie en de intern begeleider welk aanbod extra nodig is voor de hele groep, een deel van de groep of een individueel kind.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Onze school is een samenleving in het klein waarin omgaan met elkaar centraal staat. De school werkt samen met de ouders aan het geluk van de kinderen in relatie tot anderen. Wij doen dit m.b.v. twee methodes. De methode 'Trefwoord' om normen en waarden met kinderen bespreekbaar te maken en 'Kanjertraining' om de omgang met elkaar te oefenen.
Veiligheid
Welzijn
Ontwikkeling
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Ark voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool De Ark heeft 'Trefwoord' drie keer per week op het programma staan om normen en waarden bespreekbaar te maken. Minimaal één keer per week wordt er in de klas gewerkt met de methode 'Kanjertraining'. Deze wordt vaker ingezet wanneer een groep dit nodig heeft. Kleuren, regels en afspraken vanuit deze methode zijn zichtbaar in het gebouw.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Ark om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool De Ark gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Ark?
Christelijke Basisschool De Ark gebruikt Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.