Chr. Basisschool De Elout
Copernicusstraat 159
2561 VT Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
29.55
Spreiding
7.8

De schoolweging van De Elout is 29,55 , met een spreiding van 7,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98.3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau (inspectienorm: 85%). Deze score overtreft zowel het regionale (95.9%) als landelijke gemiddelde, wat duidt op een sterke basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

68.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47.1%. Dit illustreert de effectiviteit van het onderwijsconcept, ondanks een relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen benadrukken doorstroom naar theoretische leerwegen: 26.5% havo en 14.7% vwo (samen 41.2%), ver boven het regionale gemiddelde voor vwo (18.6%). Tegelijkertijd blijft het percentage praktijkonderwijs (2.9% VMBO-b) beperkt, wat aansluit bij de relatief hoge referentieniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe EloutGemeente AmsterdamNederland
LIB177.3174.96175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om onze leerlingen op weg naar de einddoelen van de basisschool goed te volgen, meten wij twee keer per schooljaar onze tussentijdse resultaten. De tussenresultaten zijn een meting om ons inzicht te geven in de ontwikkeling van de leerlingen, de groepen en de school. Zo volgen wij of wij op weg zijn naar onze ambities voor eind groep 8. Bij de peuters gebruiken we het registratiesysteem KIJK! en bij de kleuters Focus PO. Vanaf groep 3 worden 2 x per jaar op vastgestelde momenten de toetsen van Leerling in Beeld afgenomen in januari en juni . Dit noemen we de methode onafhankelijke toetsen. Deze resultaten krijgen de ouders ook schriftelijk mee. Wij werken vanuit het principe SCHOOL - GROEP - LEERLING Op basis van onze schoolweging en de resultaten van de afgelopen 3 jaar hebben ambities gesteld op schoolniveau en hebben onze werkwijze per vakgebied vastgelegd in kwaliteitskaarten. Na elke 10 weken onderwijs analyseren wij onze resultaten en stellen onze plannen waar nodig bij. Zijn wij op koers en voldoen wij aan onze ambities, dan blijven we vooral doen wat goed gaat. Bij de analyse na 20 en 40 weken onderwijs gebruiken we de toetsen van Leerling in Beeld van Cito, de methodegebonden toetsen en de observaties van de leerkracht. Na 10 en 30 weken gebruiken we de uitkomsten van SCOL, de methodegebonden toetsen en de observaties van de leerkracht. Na 10 en 30 weken onderwijs ligt de nadruk op de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen, na 20 en 40 weken ligt de nadruk op de cognitieve vakken rekenen, lezen en taal/spelling. Wijkt een groep af van de ambities op schoolniveau, dan maakt de leerkracht voor die groep een aangepast plan voor dat betreffende vak. Dit kan zowel een meer uitdagend plan zijn als een meer ondersteunend plan. Vervolgens kan het zijn dat er nog leerlingen op individueel niveau aanpassingen hebben. Die noteren wij dan doelgericht en zo SMART mogelijk in een individueel plan, dat wordt altijd met de betreffende ouders besproken. Alle resultaten van de leerling worden op het rapport vermeld en gedeeld met de ouders. Wij volgen de leerlingen op sociaal- emotioneel gebied met de SCOL. Door het onderwijsaanbod en de begeleiding op executieve functies, probeert de leerkracht/de school de kwaliteit van het onderwijs voor elk kind optimaal te maken. Bij het analyseren van onze resultaten, bekijken wij goed of onze leerlingen op weg zijn om onze ambities te behalen. De ambities staan vermeld in de onderwijsplannen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (10%) ligt lager dan landelijk (11.8%), terwijl 40% boven het advies uitkomt. Dit reflecteert de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding zoals beschreven in het onderwijskundig rapport.

Sociale ontwikkeling

Een kind moet 'lekker in zijn vel' zitten om tot goede leerprestaties te komen. In alle groepen wordt de methode Kwink gebruikt, een methode voor sociaal-emotioneel leren. De methode is gericht op de volgende vijf competenties: Besef hebben van jezelf Kunnen inschatten van je eigen gevoelens Kennis hebben van je interesses, waarden en kracht Een gezond zelfvertrouwen Besef hebben van de ander Empathie Perspectief nemen Verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen Sociale signalen kunnen oppakken en interpreteren Keuzes kunnen maken Weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander Bijdragen aan een positief klimaat in je school Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag Zelfmanagement Impulscontrole bij stressvolle situaties Omgaan met heftige emoties Doelgericht gedrag Relaties kunnen hanteren Relaties aangaan gebaseerd op samenwerking Sociale druk weerstaan Conflicten oplossen LEES MINDER

kansrijk

veiligheid

duidelijkheid

Wat is de werkwijze van Chr. Basisschool De Elout voor sociale ontwikkeling?

Chr. Basisschool De Elout registreert de sociale ontwikkeling middels KIJK! (voor peuters en kleuters) en SCOL (groep 3 t/m 8). De kinderen uit groep 6, 7 en 8 vullen ook zelf de vragenlijst in, waardoor de school een goed overzicht krijgt van de bevindingen van de leerkrachten en de leerlingen zelf. Indien nodig wordt er voor individuele kinderen of voor een groep een plan opgesteld.

Welke registratievorm(en) gebruikt Chr. Basisschool De Elout om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Chr. Basisschool De Elout gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: KIJK! en Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Chr. Basisschool De Elout?

Chr. Basisschool De Elout gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Taakspel en Kwink.