
Schoolweging
De schoolweging van Grote Beer is 35,62 , met een spreiding van 6,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Indrukwekkende 95,4% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de sterke basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 54,6% van de leerlingen die het streefniveau behalen, overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 34,3%. Dit benadrukt de effectieve focus op hogere leerdoelen, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een tweeledig beeld: 35% van de leerlingen krijgt een theoretisch advies (havo/vwo/vwo), waarvan 20% direct vwo. Tegelijkertijd is 15% van de adviezen gericht op praktische vmbo-leerwegen. Dit contrast reflecteert zowel de ambitie als de differentiatiecapaciteit van de school, waarbij de vmbo-(g)t percentages (17,5%) boven het regionaal gemiddelde liggen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Grote Beer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.96 | 172.41 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De vorderingen van leerlingen systematisch verzamelen noemen we het leerlingvolgsysteem. We bepalen de vooruitgang onder andere aan de hand van methode-onafhankelijke en methode-afhankelijke (bij de gebruikte methodes behorende) toetsen. Voor methode-onafhankelijke toetsen hebben wij een aantal vaste testmomenten per jaar ingeroosterd. Hieronder staan de gebruikte testen : Test voor lezen en leestempo (De Drie-Minuten-Test) AVI-leestoets Bareka (rekentoets) Citotoets Rekenen en Wiskunde Citotoets Woordenschat Citotoets Begrijpend Lezen Citotoets Spelling Citotoets Werkwoordspelling Doorstroomtoets in groep 8 SCOL (voor sociaal emotionele vorming) Alle toetsuitslagen worden digitaal verwerkt, hetgeen een duidelijk overzicht geeft. Hiernaast zijn er toetsen uit de dagelijks gebruikte methodes. Voor de weergave van de sociaal-emotionele aspecten gebruiken we observaties, die gegevens opleveren over onder andere de werkhouding, het welbevinden van de kinderen en hoe de relaties in de klas liggen. Naast observaties maken de leerkrachten gebruik van ‘SCOL’, een digitale gedragslijst. Relevante gedragsgegevens slaan we op in het leerlingvolgsysteem Esis en bespreken we (indien noodzakelijk) met de ouders. De eindverantwoording ligt altijd bij de groepsleerkracht(en). In groeps- en leerlingoverleggen bespreken we de vorderingen met elkaar. Minimaal twee keer per schooljaar bespreken we alle leerlingen. Hierbij zijn de intern begeleider, de zorgcoördinator en de groepsleerkracht aanwezig. Tweemaal per schooljaar krijgt u een schriftelijk rapport. Aan de ene kant is dit rapport er om de leerling te stimuleren zijn taak zo voort te zetten of om te stimuleren zijn werk nog beter te doen. Aan de andere kant is het rapport er om ouders te informeren over de voortgang en het niveau waarop de leerling presteert. Voor de kleuters is het observatieprogramma ‘KIJK’ de basis voor het rapport en van daaruit het gesprek met de ouders. Het verbeteren van het onderwijs van onze school en wetenschappelijk onderzoek Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Die gegevens zijn belangrijk om het onderwijs van onze school te verbeteren en voor onze gesprekken met bijvoorbeeld het bestuur en de Inspectie van het Onderwijs. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek. Vooral de resultaten van taal- en rekentoetsen kunnen hiervoor belangrijk zijn. Door de resultaten van taal- en rekentoetsen te analyseren weten we wat de ontwikkeling van onze leerlingen is en hoe goed onze school het doet. Dit is belangrijk, omdat dit ons helpt om het onderwijs op onze school beter te maken, maar ook het onderwijs in heel Nederland helpt verbeteren. De school gaat de resultaten van de taal- en rekentoetsen sturen aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) (www.cbs.nl), zodat het gebruikt kan worden voor onderzoek naar de ontwikkeling van onze leerlingen. Het CBS zorgt ervoor dat deze resultaten in een veilige omgeving worden opgeslagen voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs NCO (www.nationaalcohortonderzoek.nl). Daarnaast zorgt het CBS ervoor dat leerlingen nooit herkenbaar zijn voor andere mensen. Dit betekent dat onderzoekers nooit een leerling of school kunnen herkennen. Ook in openbare publicaties zullen leerlingen of scholen nooit te herkennen zijn. De verwerking van persoonsgegevens vindt alleen plaats binnen de beveiligde omgeving van het CBS, volgens de wettelijke regels en de strenge regels van het CBS. Het CBS doet dit ook voor alle andere statistieken die zij maakt. Mocht u toch bezwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u dit laten weten via bezwaarnco@lucasonderwijs.nl. Het bestuur van de school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden. Soms zijn aanvullende gegevens belangrijk voor onderzoek Scholen mogen gegevens over taal en rekenen aan het CBS sturen. Dat komt omdat deze gegevens niet beschouwd worden als ‘bijzondere’ persoonsgegevens (bijvoorbeeld over gezondheid van leerlingen) en omdat scholen volgens de onderwijswetgeving de plicht hebben hun onderwijs te verbeteren. Voor het gebruik van bijzondere persoonsgegevens stelt de wet strengere eisen en moeten ouders actief toestemming geven. Dat is hier niet aan de orde. Omdat het om toetsgegevens gaat, hoeft u het alleen laten weten als u bezwaar heeft.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 46,5% van de oud-leerlingen boven hun advies presteert (vs. 25,3% landelijk). Slechts 9,3% zit onder advies, wat duidt op zorgvuldige advisering. Deze cijfers bevestigen het in het schoolplan beschreven 'doorstroomgericht monitoren' waarbij cognitieve groei centraal staat.
Sociale ontwikkeling
Een van onze doelstellingen is de leerlingen zo optimaal mogelijk te begeleiden bij het behalen van prestaties. Daarnaast besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw zoon/dochter. Deze twee grootheden gaan namelijk hand in hand. Als je niet lekker in je vel zit, zijn ook de vorderingen vaak minder. En als een leerling ervaart dat zijn vorderingen minder zijn, kan dat leiden tot een gedragsverandering.
Laat de ander in haar waarde
Doe het samen
Wees zelfredzaam
Wat is de werkwijze van Basisschool Grote Beer voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Grote Beer gebruikt observaties om sociaal-emotionele aspecten in kaart te brengen, waarbij gegevens worden verzameld over werkhouding, welbevinden en relaties in de klas. Leerkrachten maken ook gebruik van 'SCOL', een digitale gedragslijst. Relevante gedragsgegevens worden opgeslagen in Esis en indien nodig met ouders besproken. Bij extra ondersteuning wordt in overleg met ouders, leerkracht en intern begeleider de beste aanpak bepaald.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Grote Beer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Grote Beer gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.