Basisschool Aquamarijn
Donker Curtiusstraat 4
2555 XW Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
27.52
Spreiding
6.26

De schoolweging van Basisschool Aquamarijn is 27,52 , met een spreiding van 6,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Zie boven bij 'streef_niveau'

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

96,3% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau (landelijk: 96,5%), ruim boven de inspectienorm van 85%. Voor het streefniveau scoort de school 58,4%, wat bovengemiddeld is ten opzichte van de signaleringswaarde van 50,1%. Dit reflecteert een effectieve basisdidactiek met ruimte voor verdere optimalisatie in verdiepend leren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 19,3% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 17,5% havo-advies. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadviezen (3,5% vs. 1,0% regio), wat mogelijk samenhangt met de bredere leerlingenpopulatie. De combinatie vmbo-(g)t/havo (8,8%) en havo/vwo (14,0%) onderstreept de aandacht voor doorstroommogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBasisschool AquamarijnGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We gebruiken het leerlingvolgsysteem (LVS) met daarin de uitslagen op de cognitieve? toetsen van het Cito. De rapportage uit SCOL, naast die van het LVS en de bevindingen van de? leerkracht(en), vormt een mooi geheel aan informatie, om de sociaal-emotionele èn cognitieve? ontwikkeling van onze leerlingen te volgen. Er zijn regelmatig groeps- en leerling-besprekingen met? de groepsleerkracht, de Interne begeleider en de vakleerkrachten.? Verslagen van testsituaties, observatieformulieren, de inhoud van gesprekken met ouders en? eventuele derden worden opgeslagen in het digitale dossier van het kind.? De groepsleerkracht maakt twee keer per jaar, in februari en juni (na de periode waarin de Cito-? toetsen zijn afgenomen), een groepsoverzicht. In een groepsoverzicht wordt van de individuele? leerlingen een aantal kenmerken beschreven, onder andere:? - de specifieke onderwijsbehoefte;? - de didactische en cognitieve vaardigheden;? - de sociaal emotionele ontwikkeling;? - en overige factoren die van invloed zijn op de ontwikkeling van een leerling.? ? We voeren kindgesprekken, waarbij de kinderen de ruimte krijgen om hun eigen? persoonlijke doelen te benoemen, de wijze waarop ze die denken te kunnen behalen en het? evalueren daarvan. Daarnaast zoeken we naar manieren waarop kinderen per les of per? thema op hun eigen niveau kunnen aangeven wat ze willen leren. Aan het eind van de les of? het thema reflecteren we steeds vaker met de kinderen op de groeps- en persoonlijke? doelen.? ? We gebruiken toetsen vooral ter ondersteuning van de leerling tijdens het leerproces. Het draait om de feedback die de leerling na de toets ontvangt om verder te kunnen groeien. Om de cognitieve ontwikkeling te volgen, maken we zowel gebruik van methode gebonden?als niet methode gebonden toetsen, ontwikkeld door het Cito. Door middel van deze toetsen wordt op een objectieve manier het niveau van de leerlingen vastgesteld.??? ?? De uitslagen en het overzicht van de scores van de niet-methodegebonden toetsen worden zo transparant mogelijk gecommuniceerd met ouders. Ouders krijgen tweemaal per jaar een afdruk van het LVS, met daarbij vanaf groep 5 ook een grafische weergave met daarbij het voorlopig uitstroomniveau.?? Voor het signaleren en volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling maken we gebruik van?? dagelijkse observaties SCOL ?? We gebruiken deze resultaten om op groeps- en individueel niveau de ontwikkeling en het welbevinden van de leerlingen te monitoren. We analyseren de resultaten, waarbij de leerkracht, IB-er en gedragsspecialist betrokken zijn. Aan de hand daarvan worden interventies, acties of vervolgstappen afgesproken.?

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,4% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), terwijl 23,8% boven het advies uitstroomt. Deze cijfers benadrukken de zorgvuldige advisering en effectieve begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. De combinatie van realistische adviezen en doorstroommonitoring lijkt hier succesvol.

Sociale ontwikkeling

Iedereen, kinderen en medewerkers, mag zijn wie hij is. Eigenheid is een centrale waarde in ons KC: iedereen heeft eigen expertise en krijgt ruimte om te werken aan persoonlijke doelen. We zijn allemaal uniek en kunnen van elkaar leren. We kijken terug op een geslaagde dag als we waardering hebben kunnen tonen voor elkaar, aan onze doelen hebben gewerkt en samen plezier hebben beleefd. We delen succeservaringen, we benoemen positieve eigenschappen en geven elkaar complimenten. We zijn trots op elkaar. We stimuleren de kinderen om nieuwsgierig te zijn, te ontdekken en zich te blijven ontwikkelen. We werken in verbondenheid. Ouders hebben hierbij een actieve rol. Kortom; ons KC is een veilige plek waar iedereen zichzelf kan zijn, kan ontwikkelen en ontdekken met plezier en in verbondenheid met anderen. LEES MINDER

Veiligheid

Eigenheid

Verbondenheid

Wat is de werkwijze van Basisschool Aquamarijn voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Aquamarijn werkt jaarlijks in alle groepen aan een positief groepsgevoel door gebruik te maken van het boek 'Wij zijn een Groep', waarbinnen 9 thema's centraal staan, variërend van 'grenzen aangeven' en 'samenwerken' tot 'complimenten geven' en 'problemen oplossen'. In groep 5 wordt jaarlijks een Sociale Vaardigheidstraining aangeboden. De school heeft een 'helpersteam' van kinderen dat betrokken is bij het wel en wee binnen het kindcentrum, met name tijdens de vrijere momenten en pauzes. De sociale opbrengsten worden gemeten met het instrument Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) voor de groepen 3 t/m 8. Resultaten van deze meting worden gebruikt om het aanbod indien gewenst aan te passen of te intensiveren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Aquamarijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Aquamarijn gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Aquamarijn?

Basisschool Aquamarijn gebruikt de methode 'Wij zijn een Groep' voor sociaal-emotioneel leren.