
Schoolweging
De schoolweging van Annie MG Schmidtschool - Jacob de Graefflaan is 23,61 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, significant boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
88,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 61,9%. De score (+16,3% t.o.v. vergelijkbare scholen) benadrukt de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van hogere cognitieve vaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school kent een sterke focus op theoretische leerwegen: 59,2% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 18,4% havo/vwo-advies. Praktijkonderwijs komt niet voor, in contrast met het regionaal gemiddelde van 1,01%. De brede adviesrange (van vmbo-k tot vwo) reflecteert aandacht voor individuele ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Annie MG Schmidtschool - Jacob de Graefflaan | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 183.54 | 174.96 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze tussenresultaten Tweemaal per jaar, in februari en juni, vindt er een analyse plaats op basis van de Cito-resultaten. Dit gebeurt op groepsniveau tijdens groepsbesprekingen met leerkrachten en intern begeleiders, een analysegesprek tussen directie en leerkracht en op schoolniveau door intern begeleiders en directie. Tijdens deze gesprekken komt ook aan bod hoe de leerkrachten het onderwijs aanpassen naar aanleiding van de toetsresultaten. Tweemaal per jaar voeren de intern begeleiders met de leerkrachten de leerlingbesprekingen. In deze gesprekken worden ook de Cito en Leerling in beeld SEO resultaten meegenomen. Aan het einde van het schooljaar wordt er een overdracht-gesprek gevoerd tussen de huidige leerkracht en de leerkracht van het komende schooljaar.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk). 76% blijft op adviesniveau, terwijl 24% boven verwachting presteert. Dit past bij het schoolbeleid van ‘risicovol adviseren’ en intensieve monitoring in de BOVO-procedure.
Sociale ontwikkeling
Onze pedagogische leeromgeving De pedagogische omgeving is meer dan alleen het overdragen van normen en waarden: de school is een leer- en leefgemeenschap, waarbij de ontwikkeling van het individuele kind centraal staat. In deze leeromgeving krijgen keuzevrijheid, zingeving en creativiteit een plaats. Ook is het belangrijk dat er ontmoetingen plaatsvinden tussen verschillende culturen, want dat stimuleert de sociale en maatschappelijke betrokkenheid. Kinderen leren optimaal in een omgeving waarin ze zich veilig en geaccepteerd voelen. Een leerkracht moet zo’n omgeving bieden in de schoolklas. Het is niet alleen een leeromgeving, maar net zo goed een leefomgeving. Een basisbehoefte van een kind is dat het zich veilig voelt. Sociale veiligheid is tegelijk een voorwaarde voor de ontwikkeling. De maatschappij waarin wij leven is erg complex en kinderen worden regelmatig geconfronteerd met heftige informatie. Het is daarom nodig dat de kinderen in een veilige omgeving deze informatie kunnen bespreken en verwerken. LEES MINDER
Welbevinden
Positieve ervaringen opdoen
Stellen van grenzen
Wat is de werkwijze van de Annie MG Schmidtschool voor sociale ontwikkeling?
De Annie MG Schmidtschool creëert een goed pedagogisch klimaat door aandacht te besteden aan relaties. De leerkracht is betrokken, authentiek, heeft gezag en vertrouwen in de leerlingen. De school ondersteunt het zelfvertrouwen van de kinderen en stimuleert zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel. Er worden heldere regels gehanteerd, mede door gebruik van de “Zaza zegt” posters en de Kwink lessen.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Annie MG Schmidtschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Annie MG Schmidtschool gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en de SEO vragenlijst leerling in beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Annie MG Schmidtschool?
De Annie MG Schmidtschool gebruikt de Kwink methode voor sociaal-emotioneel leren.