
Schoolweging
De schoolweging van Fonkel is 25,58 , met een spreiding van 5,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 96,5% ruimschoots gehaald (signaleringswaarde: 85%). Dit onderstreept de brede basiskwaliteit van het onderwijs, waarbij vrijwel alle leerlingen de vereiste taal- en rekenvaardigheden beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Basisschool Fonkel behaalt een streefniveau van 67,3%, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 53,8%. Dit laat zien dat de school erin slaagt om een aanzienlijk deel van de leerlingen naar een hoger rekenniveau te tillen, mede dankzij het 'kansrijk adviseren'-beleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 28,9% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 17,8% havo-advies. Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (0%), wat lager is dan het regionale gemiddelde van 1,01%. Dit sluit aan bij de relatief lage schoolweging en het beleid om leerlingen kansrijk te adviseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Fonkel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van onze leerlingen met het leerlingvolgsysteem “ParnasSys”. Wij streven naar een ononderbroken ontwikkelingslijn, waarbij ieder kind zo veel mogelijk op zijn eigen niveau en in zijn eigen tempo kan leren. Het is daarom belangrijk dat we alle bevindingen en resultaten noteren. ParnasSys is een dergelijk systeem. Alle resultaten van de toetsen die bij de methodes horen, als ook de IEP-toetsen worden in dit systeem ingevoerd. IEP toetsen zijn landelijk genormeerde toetsen en deze toetsen zijn er op verschillende vakgebieden. Wij gebruiken deze toetsen in de groepen 3 t/m 8. Twee keer per jaar worden de IEP toetsen afgenomen. De resultaten worden gebruikt om uw kind goed te kunnen volgen. Nadat de toetsen zijn gemaakt worden ze door de leerkrachten bekeken en hebben we een goed beeld welke kinderen de streefdoelen hebben gehaald. Heel belangrijk vinden wij de groei die een leerling ten opzichte van zichzelf heeft doorgemaakt. De leerkrachten weten nu precies waar zij in het volgend half jaar nog aandacht aan moeten besteden, en wat door de groep al wordt beheerst. Tijdens de opbrengstgerichte aanbodsgesprekken met de leraar bespreken de intern begeleider / directeur met de leraren de vorderingen van de kinderen. Zowel op individueel niveau, als op groeps- en schoolniveau kunnen resultaten en ontwikkelingen worden geanalyseerd. Dit vinden we belangrijk om bepaalde trends te kunnen signaleren. Zo blijft de verbetering van ons onderwijs steeds in beweging.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
13,9% van de leerlingen presteert onder advies (iets boven het landelijk gemiddelde van 11,8%), terwijl 25% boven het advies uitstroomt. Dit benadrukt de nauwkeurigheid van het adviesproces, waarbij de school bewust kiest voor een realistische inschatting, gecombineerd met extra ondersteuning voor talentontwikkeling.
Sociale ontwikkeling
Een positieve sfeer en een veilige omgeving vinden wij belangrijk. We helpen de leerlingen in het ontwikkelen van sociaal vaardig gedrag. We voeren gesprekken met kinderen vanuit een positieve grondhouding en gaan op zoek naar wat er achter het gedrag van een kind schuilt. Om de executieve functies te versterken maken we gebruik van de methode Breinhelden. Bijvoorbeeld de kracht om hun aandacht bij een taak te houden, de kracht om een reactie uit te stellen of de kracht om met veranderingen om te gaan. ?Volgehouden aandacht, flexibiliteit, doelgericht doorzetten en emotieregulatie zijn een aantal?executieve functies?ofwel regelfuncties van ons brein. Het zijn de functies die we nodig hebben om ons gedrag te sturen. Executieve functies zijn bepalend voor je (school)succes. LEES MINDER
Veilig
Sociaal
Uniek
Wat is de werkwijze van Basisschool Fonkel voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Fonkel werkt preventief aan een goed en veilig klimaat, gebaseerd op kernwaarden en gedragsverwachtingen die gelden voor leerlingen, leerkrachten en ouders. De school hanteert vier gedragsverwachtingen. De eerste twee weken van het schooljaar zijn de Gouden Weken, gericht op groepsvorming, gevolgd door Zilveren Weken na de kerstvakantie. De methode Breinhelden wordt in alle groepen ingezet. Actuele zaken in de groep krijgen prioriteit. De school monitort sociale opbrengsten via IEP; Hoofd, hart en handen en de vragenlijst van VenstersPO (groep 5 t/m 8). Een gedragsspecialist ondersteunt leerkrachten bij het creëren van een optimale sfeer in de groepen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Fonkel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Fonkel gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: ParnasSys leerlijnen bij jonge kind - 4 tot 6 jaar, IEP: Hoofd, hart en handen en Breinhelden.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Fonkel?
Basisschool Fonkel gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Breinhelden.