
Schoolweging
De schoolweging van Westerbreedte is 37,39 , met een spreiding van 5,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Zie streef_niveau voor gecombineerde analyse van beide niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
94.8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (landelijk: 92.1%), ruim boven de inspectienorm van 85%. Bij het streefniveau scoort de school 41.9% tegen een sectorverwachting van 32%, wat duidt op effectieve basisondersteuning. Deze resultaten zijn opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 37.39).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 19.05% vmbo-(g)t/havo (vs. 10.34% regio) en 14.29% vmbo-(g)t (vs. 16.45% regio). Aan de bovenkant valt 16.67% havo-advies op, terwijl vwo-adviezen met 4.76% juist fors onder regionale benchmarks (18.61%) blijven. Praktijkonderwijs (4.76%) ligt ruim boven landelijke trends (1.01%), passend bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Den Bosch | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij houden u op de hoogte van de ontwikkeling van uw kind. Op groepsniveau en individueel niveau registreert de leerkracht de leerresultaten en andere belangrijke zaken. U ontvangt tweemaal per jaar een rapport. Rond deze periode wordt u uitgenodigd voor een oudergesprek. Tijdens dit gesprek wordt u geïnformeerd over de vorderingen van uw kind en krijgt u te horen op welk niveau hij of zij aanbod krijgt. Daarnaast is er tweemaal per jaar een facultatief oudergesprek. Het kan zijn dat u als ouder een gesprek aanvraagt of dat u wordt uitgenodigd door de leerkracht om over de ontwikkeling van uw kind te praten. Naast deze vaste gespreksmomenten is het mogelijk dat de leerkracht u uitnodigt om met u over uw kind te praten. Ook kunt u als ouder altijd een gesprek aanvragen. Na de afname van de IEP middentoetsen in februari wordt er door de IB-er met de groepsleerkracht het aanbod voor de komende periode besproken. We bespreken de resultaten van de M-toetsen, de bevindingen, oorzaken en acties. Er is twee keer per schooljaar een overleg, waarin de groepen en individuele leerlingen worden besproken met de IB-er. Voorafgaande aan dit overleg wordt de desbetreffende groep door de IB-er geobserveerd. Aan het einde van het schooljaar vindt tenslotte een overdracht (schriftelijk en mondeling) plaats tussen de leerkrachten om alle individuele leerlingen én de groep als geheel te bespreken. Verschil methode toetsen en IEP toetsen. Methodegebonden toetsen sluiten naadloos aan op de lesstof. Er worden kennis en vaardigheden getoetst die de leerlingen in de weken eraan voorafgaand uitgelegd hebben gekregen en intensief hebben geoefend. We toetsen of uw kind de nieuw aangeboden stof beheerst. De toetsen van IEP zijn bedoeld om methode-onafhankelijk te toetsen. We kunnen daarmee checken of we een goed beeld hebben van de didactische vorderingen en het functioneringsniveau van iedere leerling. IEP is landelijk genormeerd en biedt ons, naast het individueel volgen van iedere leerling, ook de mogelijkheid om de kwaliteit van ons onderwijs goed te blijven monitoren en wanneer nodig passende vervolgacties uit te zetten. IEP-toetsen worden halfjaarlijks afgenomen. Midden in het schooljaar en aan het einde van het schooljaar. Belangrijkste redenen om methode gebonden toetsen af te nemen zijn: 1. We bekijken of de leerlingen de lesstof die ze net hebben geleerd voldoende beheersen. 2. We bekijken aan de hand van de toets resultaten aan welke leerlingen extra ondersteuning gegeven kan worden door extra uitleg, oefening of verrijking. Belangrijkste redenen om de IEP-toets af te nemen zijn: 1. Er wordt over een langere periode bekeken wat de leerling geleerd heeft. Hierdoor wordt duidelijk wat de leerling aan leerstof onthoudt. 2. In een IEP-toets worden niet de specifiek geoefende voorbeelden getoetst, maar wordt er gekeken of de leerling het geleerde ook kan toepassen in andere situaties. 3. De IEP-toets maakt de leerontwikkeling van de leerling over een langere periode zichtbaar. 4. De IEP-toets geeft inzicht over verschillende vakgebieden op schoolniveau.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
16.67% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.81%), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Desondanks scoort 19.05% boven advies (vergelijk 25.27% landelijk), wat wijst op robuuste doorstroombegeleiding. Het hoge percentage 'op advies'-presteerders (64.29%) sluit aan bij het oordeel van de inspectie over transparante advisering.
Sociale ontwikkeling
Kinderen ervaren de wereld als een geheel. Door samenhang in de leerstof aan te brengen en de maatschappij bij het leren te betrekken, leren leerlingen verbanden te leggen tussen wat ze leren op school en de wereld om hen heen. Scholen die dat doordacht doen, hebben een minder overladen curriculum. En meer tijd voor de begeleiding van leerlingen. Zo leren meer leerlingen meer. In het Kindcentrum werken we aan een doorgaande ontwikkelings- en leerlijn, zodat alle kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen op cognitief, sociaal-emotioneel, motorisch en creatief gebied. In het Kindcentrum worden verschillen gerespecteerd en talenten gestimuleerd. Dit ziet u terug in de adaptieve aanpak in alle groepen, onze lessen en activiteiten. LEES MINDER
samenleven
samenwerken
zelfstandig leren
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Westerbreedte voor sociale ontwikkeling?
Kinderen leren en ontwikkelen via de Jeelo projecten en Vreedzaam competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Binnen elk project wordt gewerkt aan de ontwikkeling van kinderen op het gebied van Wereldoriëntatie. Het is belangrijk dat de kinderen kennis maken met de maatschappij. Bij ieder project van Jeelo wordt de maatschappij niet alleen de school ingehaald, de kinderen gaan door leerzame excursies ook de maatschappij in.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Westerbreedte om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Westerbreedte gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Hart- en handeninstrumenten IEP LVS, KCM.