Kindcentrum 't Schrijverke!
Patagonstraat 1
5237 NE Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
27.83
Spreiding
6.66

De schoolweging van ’t Schrijverke Den Bosch is 27,83 , met een spreiding van 6,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,78% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat overstijgt zelfs het al hoge vergelijkingsgemiddelde (96,45%), wat duidt op stevige basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 62,57% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert de school ruim boven de inspectienorm (50,1%) en het vergelijkingsgemiddelde (61,13%). Dit past bij het beleid om te differentiëren naar capaciteiten, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 22,58% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 22,58% vmbo-(g)t/havo-combinaties. Praktijkonderwijs blijft met 3,23% vmbo-b advies onder het landelijk gemiddelde, passend bij de relatief gunstige schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t Schrijverke Den BoschGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor de bewaking van de kwaliteit van het onderwijs maakt 't Schrijverke gebruik van verschillende onderzoeksmiddelen en besluitvormingsprocedures. Waarmee meten wij onze kwaliteit: CITO resultaten Observatie-instrumenten (o.a.HOREB) Methodetoetsen Klassenbezoek/klassenconsultaties Leerlingtevredenheidsonderzoeken (LTO, klimaatschaal, Sproetje) Jaargesprek leerlingenraad over het gevoel van veiligheid Leerlingvolgsysteem Parnassys DUO onderwijsonderzoek Portfolio Oudergesprekken Evaluerende bouw-en teamvergaderingen. De CITO-toetsen zijn onderdeel van een groter geheel. Het toetsen helpt ons om het beeld van het kind, naast alle observaties in de klas, nog completer te maken. Ze geven de leerkracht inzicht in de groei van het kind en helpen om het onderwijsaanbod voor de groep te bepalen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat op advies presteert (75% vs. 62,93% landelijk). Hoewel 15% onder advies scoort (iets boven landelijk gemiddelde), blijft dit binnen acceptabele marges gezien de complexe spreiding in schoolweging.

Sociale ontwikkeling

In ons onderwijs is de basis van ons handelen, onze activiteiten en ons denken, de cirkel van ontwikkelingsgericht werken. De kern van deze cirkel beschrijft de voorwaarden die kinderen nodig hebben om tot ontwikkeling te komen: emotioneel vrij zijn, zelfvertrouwen hebben en nieuwsgierig zijn. We werken hierbij vanuit de kernwaarden veiligheid/vertrouwen, eigenheid/autonomie, gelijkwaardigheid en betrokkenheid. Dit met als doel: Alle leerlingen voelen zich op onze school veilig, zodat zij zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. Onze leerlingen leren op school zichzelf te leren kennen. Onze leerlingen leren te relativeren en leren te kijken achter het gedrag van anderen. Onze leerlingen durven en kunnen vertrouwen op eigen mogelijkheden. LEES MINDER

Veiligheid/vertrouwen

Eigenheid/autonomie

Gelijkwaardigheid en betrokkenheid

Wat is de werkwijze van Kindcentrum 't Schrijverke! voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum 't Schrijverke! integreert de sociaal-emotionele ontwikkeling gedurende de hele dag. Activiteiten voor sociale weerbaarheid worden opgenomen in thema's en aangepakt bij conflicten en miscommunicatie. Groepsdoelen worden opgesteld op basis van observaties, de klimaatschaal en de LTO (leerlingtevredenheidonderzoek). De school gebruikt de sociaal-emotionele werkwijze 'Ik maak me sterk' van Fides, een visuele methode met symbolen die in een EHBE-koffertje (Eerste Hulp Bij Emoties) in elke groep aanwezig is. De school start elke dag met een persoonlijke begroeting en houdt toezicht tijdens pauzes met leerkrachten die bekend zijn met de Fides-symbolen. Groepsvorming staat centraal in het eerste thema, met doelen gericht op persoonsvorming en samenwerking.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum 't Schrijverke! om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum 't Schrijverke! gebruikt de Klimaatschaal, LTO (Leerling Tevredenheid Onderzoek) en Horeb voor kleuters om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum 't Schrijverke!?

Kindcentrum 't Schrijverke! gebruikt Fides 'Ik maak me sterk' als methode voor sociaal-emotioneel leren.