
Schoolweging
De schoolweging van Boschveld is 33,34 , met een spreiding van 7,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke benchmark (93,4%) en ver boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de toegankelijkheid van het basisonderwijs voor alle niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische trajecten: 47% VMBO-T en 29% HAVO/VWO/VWO (tegenover 35% VMBO-T en 25% HAVO/VWO regionaal). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (5,9%), wat lager is dan het regionale gemiddelde van 6,8%. Dit sluit aan bij het gepersonaliseerde leerlijnbeleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Boschveld | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Jaarlijks volgen wij de leerling in hun ontwikkeling. Dit doen wij door observatie en toetsing. We werken met een toetskalender, die jaarlijks door de intern begeleider vastgesteld wordt. Kindcentrum Boschveld evalueert de opbrengsten volgens een vaste structuur. De vaardigheidsgroei van de kinderen wordt in kaart gebracht en besproken op leerling- unit- en schoolniveau. Tijdens een schoolbespreking wordt samen met het team besproken welke interventies er nodig zijn. We monitoren of kinderen vanaf groep 6 op weg zijn naar 1F, 2F en 1S. We hebben als school ook een schoolstandaard en schoolambitie waar we naartoe werken in het kader van opbrengstgericht werken. De intern begeleider en directie stellen één keer per jaar een forecast op. Twee keer per jaar is er een schoolbespreking. In februari wordt deze gebaseerd op de tussenresultaten, in juni/juli op de eindresultaten, de eindtoets, de adviesprocedure en het doorstroomniveau van leerlingen in het derde leerjaar van het VO. De forecast wordt opgesteld voor groep 6 tot en met 8. We monitoren twee keer per jaar hoe kinderen in groep 6, 7 en 8 op weg zijn naar de referentieniveaus 1F, 2F en 1S. We werken met de kindvolgsystemen 'Mijn Kleutergroep' en 'IEP'. Beide volgsystemen zijn gebaseerd op het principe om kinderen met zichzelf te vergelijken. De systemen helpen ons om ons beredeneerd aanbod binnen alle units nog beter neer te kunnen zetten. Professionals volgen hiervoor een implementatietraject.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (14,3%) ligt iets boven het landelijk gemiddelde (11,8%), wat mogelijk samenhangt met de complexe populatie. Tegelijkertijd scoort 28,6% boven advies – een positief resultaat gezien de schoolweging. Dit past bij de beschreven focus op individuele groeimogelijkheden.
Sociale ontwikkeling
De school start in 2024 met de Vreedzaam, een methodiek hoe om te gaan met de sociale ontwikkeling van kinderen en burgerschap. Alle teamleden worden hierin geschoold en getraind. Op basis van de scholing en training komen we tot een gezamenlijke aanpak en afspraken hoe we omgaan met sociale vorming en burgerschap. Dit wordt vastgelegd in een kwaliteitskaart, waarin ook helder wordt beschreven hoe we dit monitoren. We vinden het van groot belang om een doorgaande lijn binnen de school te hebben, waarin we sociale vaardigheden en burgerschap koppelen aan ons thematisch onderwijs. Vanuit onze visie vinden we het belangrijk dat kinderen actieve, kritische en verantwoordelijke burgers kunnen worden. Diversiteit en inclusie vormen ook belangrijke onderdelen binnen ons aanbod, zodat kinderen respectvol leren te spreken, te luisteren en om te gaan met anderen. Vrijheid, solidariteit en gelijkwaardigheid zijn de basis van onze schoolgemeenschap. Op school kunnen kinderen oefenen en dat gaat met vallen en opstaan. LEES MINDER
Zelfredzaam/zelfstandigheid
Autonome leerlingen
Respect voor elkaar
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Boschveld voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum Boschveld wil samen met ouders kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve burgers. De unit en de school worden beschouwd als oefenplaatsen. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van een gemeenschap en leren daaraan een bijdrage te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen en zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang. De school werkt vanuit de pedagogische visie van Vreedzaam, waarbij het constructief oplossen van conflicten, het creëren van een positieve sociale en morele norm en het bevorderen van sociale verbondenheid centraal staan. De afspraken en regels die we met elkaar maken zullen in 2024-2025 zichtbaar worden binnen de school.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Boschveld om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Boschveld gebruikt de IEP talentenkaart en zelfevaluatie, de Signum Tevredenheids Monitor en Mijn Kleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Boschveld?
Kindcentrum Boschveld gebruikt de Vreedzame school, WISH groep 6/7 (Weerbaarheid in 's-Hertogenbosch) en trainingen via het Regionaal Trainingscentrum als methoden voor sociaal-emotioneel leren.