Openbare Basisschool De Meander
Florijnstraat 3
2645 HH Delfgauw

Schoolweging

Schoolweging
23.85
Spreiding
6.37

De schoolweging van De Meander Delfgauw is 23,85 , met een spreiding van 6,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school uitstekend. Dit ligt ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 97,7%. De basisvaardigheden taal en rekenen worden hiermee consequent goed beheerst.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft het inspectiedoel voor het streefniveau ruimschoots: 69,1% behaalt dit niveau tegen een doel van 58,9%. Dit is ook hoger dan het vergelijkingsgroepgemiddelde van 67,7%. De focus op maatwerk blijkt effectief, mede gezien de relatief gunstige schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is sterk theoretisch gericht: 21,7% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 34,8% gecombineerd vmbo-(g)t/havo of havo/vwo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1% regio). De combinatie van 2,2% vmbo-b en 8,7% vmbo-k laat zien dat de school ook aandacht houdt voor leerlingen met praktische talenten.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Meander DelfgauwGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Methode gebonden toetsen Al onze methodes zijn voorzien van methode gebonden toetsen. Hierdoor kan de leerkracht per hoofdstuk constateren welke leerlingen de stof beheersen, welke leerlingen nog niet en daarnaar handelen. Cito-toetsen Twee keer per jaar worden een aantal Cito-toetsen afgenomen volgens de landelijke Cito-kalender: Taal voor kleuters (eind groep 1 en groep 2) Rekenen voor kleuters (eind groep 1 en groep 2) DMT/AVI (groep 3 t/m 8) Spelling (groep 3 t/m 8) Rekenen en wiskunde (groep 3 t/m 8) Begrijpend luisteren (groep 3 en 4) Begrijpend lezen (groep 4 t/m 8) Hulp bij uitval Leerlingen die uitvallen krijgen in de klas van de eigen leerkracht ondersteuning. Als een leerling op het gebied van lezen, spelling of rekenen 2x een E scoort voor de Cito-toetsen komt het in aanmerking voor een IHP. Deze hulp wordt 2x in de week 30 minuten buiten de groep gegeven.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het relatief hoge percentage onderadvisering (17,1% vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 23,85). Toch presteert 17,1% van de leerlingen boven advies, wat aansluit bij de hoge streefniveauscores. De school hanteert blijkens het ondersteuningsprofiel een zorgvuldige adviesprocedure met ontwikkelingsperspectieven.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met elkaar om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Sociale competenties zijn de 21ste eeuw vaardigheden, zoals samenwerken, conflicten oplossen, het omgaan met de Social Media en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. LEES MINDER

goed omgaan met elkaar

respect voor iedereen

samenwerken en samenspelen

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Meander voor sociale ontwikkeling?

Samenwerking staat centraal bij Openbare Basisschool De Meander: samen werken, samen spelen, en iedereen hoort erbij.

Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool De Meander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Meander gebruikt Kijk!, de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Meander?

Openbare Basisschool De Meander gebruikt Kanjer trainingen, Kinderen en… hun sociale talenten, De Gelukskoffer en zelf ontwikkelde Topics voor sociaal-emotioneel leren.