
Schoolweging
De schoolweging van Twaspan is 27,55 , met een spreiding van 4,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 94,44% van de leerlingen gehaald, aanzienlijk boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept dat de school basisvaardigheden goed beheerst. Hoewel dit percentage iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 96,45% ligt, toont het een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52,22% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 61,13%, wat aangeeft dat er nog ontwikkelingspotentieel ligt in het uitdagen van cognitief sterke leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel laat een sterke focus zien op theoretische doorstroom: 30% havo en 10% havo/vwo-advies (gecombineerd 40%), tegenover 30% vmbo-k/-(g)t. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs of vwo-adviezen. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen, waar gemiddeld 18,61% vwo-adviezen worden gegeven. De school lijkt hiermee een bewuste keuze te maken voor midden- en bovenkaderopleidingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Twaspan | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In groep 1 en 2 worden de kinderen gevolgd d.m.v. een observatiesysteem op basis van de tussendoelen voor gecijferdheid, geletterdheid en motoriek. In groep 3 t/m 8 worden de leerlingen gevolgd door methodetoetsen en methode-onafhankelijke toetsen. De methodetoetsen worden conform de methodeaanwijzingen afgenomen. De toetsen worden geanalyseerd en vervolgens wordt er op basis van de hiaten extra lesstof aan de leerling aangeboden. Hierin wordt gedifferentieerd en wordt het aanbod aangepast aan het resultaat van de toets. Er worden methodetoetsen afgenomen voor de vakgebieden Begrijpend Lezen, Rekenen, Spelling en Taal en vanaf de middenbouw voor Wereldoriëntatie en Engels. De methode-onafhankelijke toetsen worden middels Cito Leerling in Beeld twee keer per jaar afgenomen voor de vakgebieden: Begrijpend Lezen, Rekenen/Wiskunde, Technisch Lezen (DMT en AVI), Spelling en Taalverzorging. Ook deze toetsen worden geanalyseerd. De analyse vormt samen met de analyse van de methodetoetsen de basis voor het opstellen van het groepsplan voor de volgende periode. Twee keer per jaar krijgen de leerlingen van groep 1 t/m 8 een rapport mee naar huis. Er zijn vier contactmomenten met ouders en kinderen (ouderkindgesprekken), waarvan twee facultatief: november (fac.), februari, april (fac.) en juli.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 28,57% van de leerlingen boven hun advies presteert in het VO, ruim boven het vergelijkingsgemiddelde van 25,27%. Geen enkele leerling zit onder advies (0% vs. 11,81% landelijk). Deze cijfers benadrukken dat het adviesproces met plaatsingswijzer en doorstroomtoets zorgvuldig afgestemde adviezen oplevert.
Sociale ontwikkeling
Kinderen komen optimaal tot leren als zij zich veilig en geaccepteerd voelen en als er een goede sfeer heerst. Ons Groepsdynamisch Onderwijs (GDO) biedt deze voorwaarden en zorgt er ook voor dat eventuele problemen snel verholpen kunnen worden. We meten het welbevinden van al onze leerlingen iedere maand met de OK-thermometer. Deze geeft ons inzicht in hoe de kinderen zich voelen en leidt in een aantal gevallen tot individuele kindgesprekken. Zodoende kunnen we veel voorkomen. We zetten ons als school in om onze leerlingen echt te kennen, zodat wij een zo goed mogelijk passend aanbod kunnen creëren. Voor de leerling is het van belang de eigen sterke en minder sterke eigenschappen te leren kennen en daarmee te leren omgaan. LEES MINDER
Vertrouwen
Respect
We laten niemand alleen
Wat is de werkwijze van SWS Twaspan voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
SWS Twaspan maakt gebruik van Groepsdynamisch Onderwijs (GDO) en neemt maandelijks de OK-thermometer af bij de kinderen. Daarnaast worden jaarlijks Kindbegrip vragenlijsten ingevuld door leerkrachten (groep 6 t/m 8 ook door leerlingen). Dit geeft inzicht in de sociale opbrengsten en maakt het mogelijk om vroegtijdig knelpunten te signaleren en aan te pakken.
Welke registratievormen gebruikt SWS Twaspan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
SWS Twaspan gebruikt Zien en de OK-thermometer om sociale opbrengsten in kaart te brengen.