
Schoolweging
De schoolweging van Het Avontuur Dalfsen is 29,55 , met een spreiding van 7,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 42,86% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, ruim boven het regionale gemiddelde van 18,61%. Tegelijk blijft praktijkonderwijs met 2,5% (regio 1,01%) belangrijk, wat de brede ondersteuningscapaciteit benadrukt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Avontuur Dalfsen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Bij het vaststellen van de vorderingen van de kinderen maken we gebruik van: Algemene observaties door de leerkracht. Het in kaart brengen van de brede ontwikkeling van het jonge kind m.b.v. een volgsysteem. Resultaten van de diverse methoden (taal, rekenen, begrijpend lezen e.d.). Resultaten van het Cito leerlingvolgsysteem. Resultaten van de AMN toets leerjaar 7 en de AMN eindtoets leerjaar 8. De onderwijsopbrengst wordt o.a. gemeten met Cito-toetsafnamen. Relevante toetsen zijn voor ons: Spelling, Begrijpend lezen (vanaf leerjaar 4), Technisch lezen en Rekenen & Wiskunde. De gegevens worden gebruikt en bewaard voor analyses, individuele ontwikkelingslijnen, trendverwachting e.d. De gegevens worden systematisch in kaart gebracht t.b.v. de eigen organisatie en het bestuur. Daarnaast worden gegevens opgevraagd door gemeente en inspectie. Voor de individuele leerling is niet alleen de toetsscore voor het bepalen van het niveau (I t/m V) van belang, maar ook de vaardigheidsscore. Die laatste toont of het kind groei doorgemaakt heeft. M.a.w. we kijken hoe het kind presteert in vergelijking met andere leerlingen, maar vooral of het binnen zijn of haar eigen ontwikkeling groei laat zien. De citouitslagen worden meegeven in het rapport.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het relatief hoge percentage leerlingen (25%) dat onder hun oorspronkelijke advies presteert in het voortgezet onderwijs, significant boven het landelijk gemiddelde van 11,81%. Dit roept vragen op over de aansluiting tussen advisering en vervolgonderwijs, mogelijk gerelateerd aan de relatief complexe leerlingenpopulatie.