Openbare Daltonschool De Bundeling

De resultaten van Openbare Daltonschool De Bundeling in Bunde

Current section: resultaten
Lindenlaan 75
6241 BB Bunde

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Daltonschool De Bundeling, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Openbare Daltonschool De Bundeling

Schoolweging
25.58
Spreiding
5.81

De schoolweging van De Bundeling is 25,58 , met een spreiding van 5,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Openbare Daltonschool De Bundeling bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Daltonschool De Bundeling bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

De school behaalt met 95,95% ruim boven de inspectienorm van 85% voor het fundamenteel niveau. Deze score benadert het landelijk gemiddelde van 96,61%, wat aantoont dat de basisvaardigheden op orde zijn.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 51,35% scoort De Bundeling net onder de eigen signaleringswaarde van 53,8% voor het streefniveau. Dit ligt aanzienlijk lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 63,97%. De school zet extra in op maatwerk voor talentontwikkeling, zoals beschreven in het Dalton-concept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Daltonschool De Bundeling?

De Bundeling geeft opvallend veel vwo-adviezen (34,48% vs. 18,61% regio). Ook gecombineerde adviezen zoals havo/vwo (10,34%) zijn relatief hoog. Praktijkonderwijs komt met 0% significant lager uit dan vergelijkbare scholen (1,01%). Dit weerspiegelt de focus op theoretische leerwegen binnen het Daltononderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe BundelingGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We meten op meerdere momenten in een schooljaar hoe de resultaten en de ontwikkeling van een leerling is. Die meetmomenten zijn bedoeld om te kijken wat een kind al kan en wat het nog kan en moet leren. De resultaten zijn voor de leerkracht bedoeld, zodat deze kan zien waar een kind nog extra oefening of extra ondersteuning nodig heeft. En voor een leerling zodat hij/zij kan zien welke doelen al behaald zijn. Openbare Daltonschool De Bundeling maakt gebruik van verschillende meetinstrumenten om de ontwikkeling van een kind te volgen. Zoals methode gebonden toetsen (MGT) die na elk blok van rekenen, taal, spelling en lezen worden afgenomen. Twee maal per jaar maken de kinderen een Leerling in Beeld toets voor begrijpend lezen, rekenen, taal/spelling en lezen. Deze toetsen worden daarna geanalyseerd door de leerkracht. Opvallende onderdelen worden in de periode erna samen met jouw kind opgepakt. We meten twee keer per jaar de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind middels een vragenlijst. Tevens vullen kinderen 2x per jaar een lijst met ik-doelen in. We voeren kindgesprekken met elk kind; rond november en rond de tijd dat er een nieuwe rapportage wordt ingevoerd in het digitale portfolio. Daarnaast voeren we regelmatig reflectiegesprekken in elke groep over het sociale gedrag.

Zitten de oud-leerlingen van Openbare Daltonschool De Bundeling in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend veel leerlingen presteren onder advies: 30% tegen 11,81% landelijk. Dit contrasteert met slechts 15% bovenadvies tegenover 25,27% bij vergelijkbare scholen. Mogelijke verklaring is de nadruk op realistische advisering binnen het Daltonconcept, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

We vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school komen en hier de vaardigheden oefenen om met anderen om te gaan. We leren kinderen om op te komen voor zichzelf én om goed te begrijpen hoe je een ander zijn grenzen respecteert. Dit doen we door jaarlijks een aantal fysieke lessen Rots & Watertraining aan elke groep aan te bieden. Al onze leerkrachten zijn gecertificeerd Rots & Water trainer. Deze methodiek leert je sterk te staan en met zelfvertrouwen een ander tegemoet te treden; te weten wanneer de ander grenzen aangeeft en deze kunnen respecteren. Rots staat voor kracht en Water voor meebewegen. Leren in welke situatie je wat moet inzetten, is de kunst! Naast de fysieke training brengen wij kinderen vaardigheden bij die gestoeld zijn op de Daltonkernwaarden: - Zelfstandigheid: we lossen meningsverschillen zoveel mogelijk zelf op. - Ruimte krijgen en verantwoordelijkheid nemen: passend gedrag laten zien binnen de gegeven ruimte en als dat niet lukt daar de verantwoordelijkheid (lees consequenties) voor dragen. - Effectief zijn in je handelen: welke houding Rots of Water is in deze situatie het handigst? - Samenwerken: het samen oplossen. - Reflecteren op je eigen gedrag: wat was mijn rol en hoe kan ik het een volgende keer anders doen. LEES MINDER

Verantwoordelijkheid

Zelfstandigheid/zelfvertrouwen

Samenwerken

Wat is de werkwijze van Openbare Daltonschool De Bundeling voor sociale ontwikkeling?

Openbare Daltonschool De Bundeling werkt met Rots & Water en met persoonlijke ontwikkeldoelen per leeftijdsgroep. Samenleven wordt geleerd door te doen, waarbij de leerkrachten het goede voorbeeld geven en kinderen aanspreken op de vrijheid en de gebondenheid aan de daltonkernwaarden. Leerlingen van groep 1 t/m 8 vullen twee keer per jaar een vragenformulier in over de Ik-doelen, die Dalton-vaardigheden bevatten. Hiermee wordt gevolgd of de doelen behaald zijn en krijgen kinderen en de school inzicht in wat ze al kunnen en wat ze nog moeten leren. Kinderen worden aangesproken op zelfstandigheid en verantwoordelijkheid passend bij hun leeftijd. Uitgangspunt is een prettige en veilige omgeving voor iedereen, waarin ruimte ontstaat om te leren. Door samen te werken leren leerlingen van elkaar en door wekelijks te reflecteren, wordt steeds de vraag gesteld: wat vind ik zelf fijn? Wat heb ik nodig? En wat vindt de ander fijn en heeft hij/zij nodig van mij?

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Daltonschool De Bundeling om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Daltonschool De Bundeling gebruikt de Ik-doelen vragenlijst en Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Daltonschool De Bundeling?

Openbare Daltonschool De Bundeling gebruikt Rots & Water, Kiezel en Druppel voor alle groepen en Ik-doelen met bijbehorende reflectiemomenten.