Basisschool Basisschool Sint Franciscus in Brunssum

Het team van Basisschool Sint Franciscus in Brunssum

Current section: team
Wijenweg 143 d
6446 Brunssum

Zie hier hoe het team van Basisschool Sint Franciscus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Sint Franciscus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Sint Franciscus bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Sint Franciscus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Sint Franciscus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Sint Franciscus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (15.4%)
25-35 jaar (23.1%)
35-45 jaar (38.5%)
45-55 jaar (23.1%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Sint Franciscus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Sint Franciscus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Personeel bij Basisschool Sint Franciscus

Bij Basisschool Sint Franciscus zetten we ons volledig in om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen, zelfs bij afwezigheid van onze vaste leerkrachten. Vanwege het landelijke lerarentekort is de voormalige vaste vervangerspool van INNOVO, de INNforce, per schooljaar 2023-2024 opgeheven. Dit betekent dat we creatieve en effectieve oplossingen intern en extern moeten organiseren om lesuitval te minimaliseren. Onze interne flexibele schil, bestaande uit vier toegewijde teamleden, is speciaal opgericht om direct te kunnen bijspringen wanneer collega's afwezig zijn. We streven ernaar om dagelijks minimaal twee teamleden inzetbaar te hebben voor flexibele ondersteuning. Daarnaast maken we gebruik van taakuitbreiding bij parttimers en de gezamenlijke inspanningen binnen ons cluster van zeven INNOVO-scholen in Heerlen 1, altijd in nauw overleg en voor een afgebakende periode. Voor externe ondersteuning hebben we het geluk te kunnen rekenen op onze vaste oproepkracht, juf Marie-José Degens, bekend van haar werk met communie- en vormsellessen. Zij is flexibel inzetbaar op maandag, dinsdag en donderdag, afhankelijk van haar andere verplichtingen. Ook juf Carla, die met veel enthousiasme de 'kikkerlessen' (mindfulness) verzorgt, springt soms bij. Bij langdurige afwezigheid schakelen we gastdocenten in via Qrabbl. Deze creatieve professionals ondersteunen de talentontwikkeling van onze leerlingen, waarbij we zorgvuldig kijken naar de specifieke behoeften van de groep. In situaties waarin interne en externe opties ontoereikend zijn, grijpen we naar kortdurende noodoplossingen. Dit kan betekenen dat onze intern begeleider of de directeur voor de klas staat, of dat een klas tijdelijk wordt verdeeld over andere groepen. Deze maatregelen worden enkel op korte termijn ingezet, bijvoorbeeld voor een dag of dagdeel, om de impact op de onderwijskwaliteit te beperken. Vervangers en gastdocenten worden bij hun start warm onthaald door hun collega's en ontvangen alle benodigde informatie via ons digitale platform Teams (innovo 365) en het klassenlogboek. Bij kortdurend verlof of scholing van een leerkracht zorgen we voor tijdige en duidelijke communicatie, zowel mondeling als schriftelijk. Hoewel we er alles aan doen om lesuitval te voorkomen, kunnen er door gelijktijdige afwezigheid van meerdere teamleden situaties van tijdelijke personele onderbezetting ontstaan. In dergelijke zeldzame gevallen kan het voorkomen dat niet alle groepen volledig opgevangen kunnen worden, wat een direct gevolg is van het lerarentekort. Mocht dit toch leiden tot lesuitval, dan wordt dit binnen de unit opgevangen door de lessen te spreiden of, indien nodig, door leerlingen thuiswerk of online lessen aan te bieden, afhankelijk van de leeftijd en de mogelijkheden van de groep. Voor vragen hieromtrent kunt u altijd contact opnemen met de directie.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Units Ons onderwijs krijgt vorm door het te organiseren vanuit units. De teamleden werken in units intensief samen t.b.v. het leerstofaanbod en werkwijze. Ze werken hier samen aan tijdens het unitoverleg. Het groepsdoorbrekend werken wordt incidenteel toegepast en vindt alleen bij groep 1 en 2 structureel plaats (voorbeeldspel en hoekenklas). We kijken naar mogelijkheden om dit waar mogelijk weer (zinvol) op te pakken. Het kan voorkomen dat we een leerling laten aansluiten bij een lager/hoger instructieniveau (andere jaargroep). Dit laatste gebeurt in overleg met ouders.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Professionele Ondersteuning op Maat voor Elke Leerling bij Sint Franciscus

7

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op Basisschool Sint Franciscus zetten wij vol in op de taal- en rekenontwikkeling van onze leerlingen. Dagelijks staan onze toegewijde intern begeleider en rekenspecialist, juf Petra Besteman, klaar om individuele begeleiding te bieden. Ook juf Maxime Crutzen, onze taalspecialist, is dagelijks aanwezig om leerlingen te ondersteunen bij taal en lezen. Wekelijks versterken we ons team met juf Bianca Laakmann, specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, en een jonge kind specialist van Radar. Daarnaast ontvangen we wekelijks een logopedist van de Praatmaatgroep. Voor gespecialiseerde hulp op afroep werken we samen met INNOVO voor onze orthopedagoog en clusterverbinders passend onderwijs (CPO'ers). Ook een logopedist van BCO onderwijsadvies en een dyslexiespecialist van Amacura zijn op afroep beschikbaar. Met het innovatieve project "dyslexie in transitie", in samenwerking met een externe dyslexiespecialist en de logopediste van BCO, voorkomen en signaleren we leesproblemen en dyslexie proactief. Deze ondersteuning richt zich specifiek op leerkrachten en leerlingen in groep 2 en 3, met als doel een vlotte start in het onderwijs te garanderen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Wij hechten enorm veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind op Basisschool Sint Franciscus. Met schoolbrede methodes zoals Positive Behavior Support (PBS), de gouden weken en SWITCH, gecombineerd met lespakketten als de Gelukskoffer en Kriebels in de Klas, creëren we een veilige en stimulerende leeromgeving. Onze intern begeleider, aandachtsfunctionaris en pestcoördinator, juf Petra Besteman, is dagelijks aanwezig. Wekelijks wordt ons team versterkt door juf Bianca Laakmann, specialist voor meer- en hoogbegaafdheid, en een jonge kind specialist van Radar. Daarnaast bieden wij wekelijks ondersteuning van een ergotherapeut van Praktijk Ergotherapie Jaimy de Kok. Voor extra expertise op afroep schakelen we de orthopedagoog en gedragsspecialist van INNOVO in, samen met hun clusterverbinders passend onderwijs (CPO'ers).

5

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimale Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Op Basisschool Sint Franciscus stimuleren we een positieve werkhouding en een effectieve taakaanpak. Onze intern begeleider, juf Petra Besteman, is dagelijks beschikbaar om leerlingen en leerkrachten te ondersteunen bij gedragsgerelateerde uitdagingen. Wekelijks versterken we onze expertise met juf Bianca Laakmann, specialist voor meer- en hoogbegaafdheid, een jonge kind specialist van Radar en een ergotherapeut van Praktijk Ergotherapie Jaimy de Kok. Zij bieden praktische ondersteuning om leerlingen te helpen bij hun concentratie en taakuitvoering. Voor aanvullende expertise en begeleiding op afroep kunnen we rekenen op de orthopedagoog, gedragsspecialist en clusterverbinders passend onderwijs (CPO'ers) van INNOVO. Deze samenwerking garandeert dat we voor elke leerling de juiste aanpak kunnen bieden.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Ergotherapeut
Vakleerkracht Gym

Toelichting van de school:

Basisschool Sint Franciscus bevordert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van haar leerlingen door middel van een gevarieerd aanbod. Wekelijks staat onze ergotherapeut van Praktijk Ergotherapie Jaimy de Kok klaar om leerlingen te ondersteunen bij fijne en grove motorische vaardigheden. Daarnaast verzorgt een gespecialiseerde vakleerkracht gym van RiskCare Preventie de gymlessen. Deze lessen zijn ontworpen om de fysieke fitheid, coördinatie en het plezier in bewegen te stimuleren. Zo zorgen we voor een gezonde en actieve schoolomgeving.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Zorgvuldige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool Sint Franciscus bieden we ondersteuning bij lichte medische handelingen en persoonlijke verzorging met de grootst mogelijke zorgvuldigheid. In specifieke gevallen, zoals bij leerlingen met diabetes, allergieën of astma, kunnen wij medicatie toedienen in noodsituaties. Hiervoor is een schriftelijke toestemmingsverklaring van ouders vereist, en het schoolteam ontvangt gerichte voorlichting van de behandelend arts of verpleegkundige. Hierdoor kunnen wij een veilige noodkaart opstellen en effectief handelen wanneer nodig. We onderhouden nauwe contacten met de GGD en de schoolarts om de gezondheid en het welzijn van onze leerlingen te waarborgen. Deze proactieve aanpak zorgt ervoor dat we adequaat kunnen inspelen op de individuele behoeften van elk kind.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
19
Totaal specialisten
19
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Chromebooks, Ipads, digiborden
Sportveld en speeltoestellen
Lift
Spreekkamer
Inpandige PSZ en BSO

Ontdek de Ondersteuning op Basisschool Sint Franciscus: Voor een Succesvolle Schoolloopbaan

Ons Schoolondersteuningsprofiel: Een Gids voor Ouders en Leerlingen

Bij Basisschool Sint Franciscus in Brunssum is het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) een essentieel onderdeel van ons schoolplan. Dit profiel vormt de basis voor hoe wij leerlingen ondersteunen en plaatsen, met een focus op hun individuele onderwijsbehoeften. Ons SOP is goedgekeurd door de onderwijsinspectie en garandeert een solide basis voor elke leerling. Wij excelleren in planmatig en handelingsgericht werken, wat zorgt voor een gestructureerde leeromgeving. Onze school biedt specifieke expertise op het gebied van veiligheid, gedragsmanagement, hoogbegaafdheid, rekenen, taalvaardigheid, leesontwikkeling en dyslexie. Doorlopende lijnen in ons didactisch en pedagogisch beleid, met het directe instructiemodel en Positive Behavior Support (PBS)/SWITCH, garanderen een consistente en effectieve aanpak. Onze school is ideaal voor kinderen van 4 tot 12 jaar die gebaat zijn bij een reguliere basisschool met een sterk aanbod in kernvakken. Wij bieden een veilige, rijke en uitdagende omgeving waar leerlingen leren omgaan met diverse prikkels en interacties, inclusief samenwerking met verschillende leerkrachten en onderwijsondersteuners. Leerlingen die veel intensieve begeleiding of sturing nodig hebben vanwege complexe onderwijsbehoeften, passen mogelijk minder goed binnen ons huidige ondersteuningsprofiel. De leerkracht en intern begeleider monitoren de voortgang van elke leerling nauwgezet, gebruikmakend van observaties, begripstoetsen, schaduwtoetsen en gestandaardiseerde Cito-toetsen. Op basis van deze inzichten stemmen we het onderwijs af op de specifieke ondersteuningsbehoeften van de groep en passen we onze methoden aan waar nodig. Wij streven naar een ononderbroken ontwikkeling voor elke leerling, waarbij we maximale kansen bieden binnen hun individuele mogelijkheden. Goede afstemming met de voorschoolse educatie en het voortgezet onderwijs, inclusief een warme overdracht, is hierbij cruciaal om een soepele overgang te verzekeren. Passend Onderwijs in Zuid-Limburg: Samenwerking voor Elk Kind De schoolbesturen in Zuid-Limburg werken samen om voor alle leerlingen passend onderwijs te realiseren, zo thuisnabij en inclusief mogelijk. Dit doen we binnen drie samenwerkingsverbanden: Regio Westelijke Mijnstreek, Regio Maastricht-Heuvelland en Regio Parkstad. Basisschool Sint Franciscus is onderdeel van het samenwerkingsverband Parkstad, dat scholen in onder andere Brunssum, Heerlen en Landgraaf omvat. Ouder- en Jeugdsteunpunt en Gemeentelijke Ondersteuning Het samenwerkingsverband biedt een Ouder- en Jeugdsteunpunt voor informatie en ondersteuning, bereikbaar via hun website. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor aanvullende jeugdhulp, jeugdgezondheidszorg en schoolmaatschappelijk werk. Indien nodig, wordt deze gemeentelijke ondersteuning ingezet naast onze onderwijsgerichte hulp. Zorgondersteuning en Knooppuntprocedure Voor zorgondersteuning vanuit de Wet Langdurige Zorg (Wlz) of Zorgverzekeringswet (Zvw) maken we afspraken met ouders over de inzet tijdens schooluren. Wanneer een school niet volledig kan voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van een leerling, organiseren we een 'knooppunt'. Hierin werken we samen met kernpartners zoals ouders, jeugdarts, schoolmaatschappelijk werk, leerplicht en gemeentelijke toegang om de beste oplossing te vinden. Aanmelding en Toelaatbaarheid tot Speciaal (Basis)Onderwijs Ouders kunnen hun kind schriftelijk aanmelden, minimaal 10 weken voor de gewenste startdatum. Een aanmelding garandeert geen plaatsing. De school beoordeelt of zij de benodigde ondersteuning kan bieden. Indien nodig, zoekt de school een passende plek op een andere basisschool of een school voor speciaal (basis)onderwijs. Voor toelating tot speciaal (basis)onderwijs is een toelaatbaarheidstraject via het samenwerkingsverband vereist. Bij een overstap naar een andere school zorgen de betrokken scholen voor een soepele informatieoverdracht en begeleiding, in overleg met de ouders. Meer Informatie Voor gedetailleerde informatie over passend onderwijs en de samenwerkingsverbanden kunt u terecht op www.passendonderwijszuid.nl. Hier vindt u ook informatie over de medezeggenschapsraad. Contact Samenwerkingsverband Parkstad: Adres: Nieuw Eyckholt 282, 6419 DJ Heerlen Telefoon: 085 - 488 12 80 E-mail: info@swvzlpo.nl Toekomstvisie: Versterking van ons Onderwijsteam In de toekomst willen we ons team versterken met leerkrachten die gespecialiseerd zijn in de behoeften van jonge kinderen, zoals een jonge kind specialist. Dit om onze ondersteuningsmogelijkheden verder uit te breiden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan: Kwaliteitszorg bij Basisschool Sint Franciscus

Welke ambitieuze doelen stellen we in ons schoolplan?

Onze school streeft naar excellente onderwijskwaliteit, verankerd in een continu verbeterproces. Dit beleid is zichtbaar in ons onderwijsportfolio en omvat onze visie op kwaliteit, de specifieke context van onze school, veiligheid, het onderwijsproces, en onze resultaten. We hanteren de vijf kernbouwstenen van kwaliteitsbeleid: veiligheid, inzicht in leerlingontwikkeling en begeleiding, pedagogisch-didactisch handelen, onderwijsresultaten, en effectief sturen op onze ambities. Ons beleid is erop gericht om van papier naar een dagelijkse professionele praktijk te komen, met concrete actiepunten opgenomen in ons jaarlijkse kwaliteitsplan en ons vierjarige schoolplan. Belangrijke verbeterpunten uit ons schoolplan omvatten het stimuleren van formatief handelen, het versterken van didactische coaching, het bevorderen van leesplezier en -motivatie, het vergroten van ouderbetrokkenheid (met focus op lezen), het aanleren van burgerschapsvorming, en het ontwikkelen van digitale geletterdheid. Ook gedeeld leiderschap binnen een professionele cultuur is een focuspunt. Specifieke onderwijskundige ambities zijn het behalen van fundamentele leerniveaus voor alle leerlingen in lezen, taal en rekenen. We streven ernaar dat 70% van de leerlingen een gevorderd niveau (2F) bereikt voor taal en lezen, en 60% voor rekenen (1S). Tevens zetten we in op de veiligheid, veerkracht en participatie van onze leerlingen en ouders. Op personeelsgebied focussen we op hoogwaardig pedagogisch-didactisch handelen, waarbij leerkrachten differentiëren en een veilig, warm schoolklimaat creëren. Formatief handelen wordt actief toegepast om leerlingen een passende leerroute te bieden. Samenwerking en continue professionalisering van ons team zijn essentieel. Onze burgerschapsdoelen richten zich op identiteit, democratie, wereldburgerschap en participatie. Leerlingen ontwikkelen zelfkennis, veerkracht, respect voor diversiteit en maatschappelijke betrokkenheid. Digitale geletterdheid wordt eveneens gestimuleerd. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons specifiek op het versterken van onze kwaliteitsstructuur, het verdiepen van leesbevordering en ouderbetrokkenheid, en het bestendigen van formatief handelen en didactisch coachen. Meer details vindt u in ons schoolplan, burgerschapsplan en kwaliteitsplan. Maak gerust een afspraak voor een persoonlijk gesprek.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelstellingen?

Wij realiseren onze doelen door middel van een planmatige aanpak en frequente evaluatiemomenten. In plaats van alleen aan het einde van het schooljaar, evalueren we tussentijds de effectiviteit van onze interventies. Dit gebeurt in het managementteam, kwaliteitsteams en maandelijks tijdens teamsessies, zodat we continu bijsturen op basis van de voortgang. We zien een positieve ontwikkeling in de eindopbrengsten voor het basisniveau (1F) op het gebied van lezen, taal en rekenen, evenals de tussenresultaten voor spelling. Hoewel de 1S-niveaus voor rekenen nog aandacht behoeven, en we de tussenresultaten voor begrijpend lezen en spelling verder willen verbeteren, zijn we op de goede weg. Komend schooljaar ligt de focus op kwaliteitsverbetering, leesbevordering, formatief handelen en didactisch coachen. De ambities uit ons schoolplan worden continu gemonitord met kwantitatieve data. We onderzoeken hoe we deze metingen kunnen aanvullen met kwalitatieve evaluaties. Voor een gedetailleerd inzicht in onze plannen en resultaten, kunt u een afspraak maken met de directeur of intern begeleider om ons schooljaarplan in te zien.

Ontdek Ons Stimulerende Aanbod Voor Jonge Kinderen (Groep 1 & 2)

Toelichting van de school

Bij Basisschool Sint Franciscus bieden we een warme en ontwikkelingsgerichte omgeving voor onze jongste leerlingen in groep 1 en 2. Wij focussen op het welzijn en de optimale ontwikkeling van elk kind, waarbij we inspelen op individuele leerbehoeften, talenten en interesses. Ons onderwijs is erop gericht om een veilige basis te leggen voor levenslang leren. Spelend Leren met Thematisch Aanbod Centraal in onze kleuterklassen staat spelenderwijs leren. We werken thematisch, waarbij onze klaslokalen en speelhoeken (hoekenklas) volledig zijn ingericht om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Dit motiveert hen om spelenderwijs belangrijke doelen op het gebied van motoriek, sociaal-emotionele vaardigheden, taal en rekenen te behalen. Ontwikkelingsgerichte Methode: Onderbouwd Voor groep 1 en 2 maken we gebruik van de bewezen methode 'Onderbouwd'. Deze methode stimuleert de ontwikkeling van jonge kinderen op een speelse, bewuste en doelgerichte manier. Villa Letterpret en de Rekenflat Twee unieke leertorens, Villa Letterpret en de Rekenflat, vormen de kern van 'Onderbouwd'. Deze kleurrijke omgevingen worden bewoond door handpoppen die op een aantrekkelijke wijze nieuwe leerdoelen introduceren. Elke handpop staat voor specifieke taal-, reken- of motorische ontwikkelingsdoelen, wat kinderen helpt te begrijpen waar ze mee bezig zijn. Ontdekken en Ervaren door Spel Kinderen leren het best door te spelen, op hun eigen tempo en met aandacht voor hun individuele interesses. Onze hoeken zijn zo ingericht dat kinderen spelenderwijs kunnen ontdekken en ervaren. Door middel van thema's, die we terug laten komen in de klas en de hoeken, bieden we een rijke leeromgeving. Leerlingvolgsysteem voor Persoonlijke Groei We observeren nauwgezet de voortgang van elk kind binnen elk thema. Dit doen we om te verzekeren dat leerdoelen worden behaald en om het leerproces te optimaliseren. Door dagelijkse voortgangsregistratie bouwen we aan een gedetailleerd leerlingportfolio. Samen met ouders en kinderen creëren we een stimulerende leeromgeving, die aansluit bij de behoeften van elk kind. Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Basisschool Sint Franciscus biedt aanvullende Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang aan. We werken nauw samen met Pluk Peuteropvang, locatie West, die gevestigd is in ons schoolgebouw. Doorgaande Lijn met Peuteropvang Via VVE-thuis betrekken we ouders actief bij het leerproces thuis. Een sterke band met de peuterspeelzaal zorgt voor een naadloze doorgaande leerlijn en een warme overdracht naar de basisschool. Gezamenlijke activiteiten door het schooljaar heen versterken deze samenwerking. Onze VVE-aanpak kenmerkt zich door: - Doorlopende leerlijnen in ons educatieve aanbod. - Afgestemde educatieve werkwijzen en begeleiding. - Coördinatie van zorg en ondersteuning. - Kwaliteitszorg die ook gericht is op VVE. - Een warme en zorgvuldige overdracht van peuter naar basisschool.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Sint Franciscus extra educatieve programma's voor jonge kinderen?

Ja, onze school biedt aanvullend programma voor het jonge kind, namelijk Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang, om hun ontwikkeling optimaal te ondersteunen.

Ja, onze school biedt aanvullend programma voor het jonge kind, namelijk Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang, om hun ontwikkeling optimaal te ondersteunen.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke externe partners werkt onze school samen voor het jonge kind programma?

Voor onze programma's voor jonge kinderen werken we nauw samen met Peuteropvang Pluk, locatie Brunssum West, om een doorlopende leerlijn te garanderen.

Voor onze programma's voor jonge kinderen werken we nauw samen met Peuteropvang Pluk, locatie Brunssum West, om een doorlopende leerlijn te garanderen.

Team | Basisschool Sint Franciscus in Brunssum | [2025] Schoolregister