
De resultaten van Basisschool Sint Franciscus in Brunssum
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Sint Franciscus, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Sint Franciscus bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Sint Franciscus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op Basisschool Sint Franciscus
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit landelijke criterium is gelijk voor alle basisscholen, waardoor we een helder beeld krijgen van onze prestaties ten opzichte van de landelijke norm.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Prestaties op Basisschool Sint Franciscus
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische doelen te bereiken. Ons streven is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen dit ambitieuze niveau te laten behalen. Voor elke school wordt een specifieke, op de leerlingenpopulatie afgestemde, signaleringswaarde door de inspectie vastgesteld. Dit percentage geeft aan welk deel van onze leerlingen het streefniveau idealiter zou moeten bereiken, wat ons helpt bij het monitoren van onze onderwijsontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Sint Franciscus?
Bij Basisschool Sint Franciscus geloven we in kansrijk adviseren, een aanpak die sinds 2021 centraal staat in het onderwijs. Na de bijzondere periode van Covid-19 maatregelen hebben we samen met het voortgezet onderwijs (VO) afspraken gemaakt om leerlingen optimaal te begeleiden naar het juiste schoolniveau. Ons doel is om te voorkomen dat leerlingen een te laag advies ontvangen, waardoor ze hun volledige potentieel kunnen benutten. Onze school is er trots op dat meer dan 80% van onze leerlingen drie jaar na de basisschool nog steeds succesvol is op het door ons geadviseerde niveau. Dit resultaat ligt aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde van 63%, wat de effectiviteit van onze aanpak onderstreept. We streven ernaar dat elke leerling de plek vindt die het beste past bij zijn of haar capaciteiten, ontwikkeling en persoonlijke interesses. Ons adviesproces is zorgvuldig en teamgericht. In een breed adviesteam, bestaande uit de directeur, intern begeleider en leerkrachten van groep 6, 7 en 8, bespreken we de voortgang en mogelijkheden van elke leerling. Hierbij kijken we niet alleen naar de resultaten van de Cito leerlingvolgsysteem toetsen voor begrijpend lezen, rekenen, technisch lezen en spelling, maar ook naar het functioneren in de klas, de resultaten van methodegebonden toetsen en de ontwikkeling van executieve functies zoals taakgerichtheid en werkhouding. Het schooladvies wordt gefaseerd opgebouwd. Eind groep 6 ontvangen leerlingen een eerste, voorzichtig advies. Dit wordt eind groep 7 bijgesteld tot een voorlopig advies, en midden groep 8 (rond februari/maart) ontvangen leerlingen het definitieve schooladvies. Mocht een leerling uitblinken op de eindtoets, dan wordt het definitieve advies altijd heroverwogen door het adviesteam, wat kan leiden tot een bijstelling naar boven, mits dit in het belang van de leerling is. Ouders die niet akkoord gaan met het definitieve schooladvies kunnen dit aangeven bij de schoolcontactpersoon, juf Melissa Willers. Wij bieden de mogelijkheid om een onafhankelijke derde, zoals een orthopedagoog, in te schakelen om het advies te beoordelen. Hoewel we uw feedback serieus nemen, behoudt het adviesteam het recht om het advies te handhaven als zij van mening is dat dit het beste is voor de leerling. Meer gedetailleerde informatie is te vinden in ons protocol PO-VO, opvraagbaar bij de directie of intern begeleider.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling Basisschool Sint Franciscus: Bloei in een Positieve Leeromgeving
Bij Basisschool Sint Franciscus, gelegen in Brunssum, staat het welbevinden van elk kind centraal. Onze missie 'Voel je als een vis in het water' weerspiegelt onze toewijding aan een veilige en stimulerende omgeving, essentieel voor optimale sociale ontwikkeling en leerprestaties. We realiseren dit door middel van School Wide Positive Behaviour Support (SWPBS), een bewezen aanpak die focust op het aanleren en positief bekrachtigen van gewenst gedrag. Deze methode, geworteld in de positieve psychologie, creëert een voorspelbaar, rustig en gestructureerd schoolklimaat. Duidelijkheid in verwachtingen en consequenties, zoals vastgelegd in ons reactieprotocol en SWITCH-protocol, waarborgt een consequente aanpak van ongewenst gedrag door alle teamleden. Ouders worden hierbij actief betrokken, wat bijdraagt aan een hechte schoolgemeenschap. Burgerschapsonderwijs is een integraal onderdeel van onze sociale ontwikkeling. Ons burgerschapsplan beschrijft gedetailleerd hoe we de kwaliteiten en behoeften van onze leerlingen ondersteunen. Wij geloven, net als Desiderus Erasmus, in het belang van positieve relaties en wijs handelen. Kennis, vaardigheden en een juiste houding zijn cruciaal om leerlingen te vormen tot respectvolle, empathische en zelfbewuste burgers die opkomen voor zichzelf en anderen. Een 'goede burger' is voor ons kritisch-democratisch, met oog voor gemeenschapszin, gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid. We stimuleren kritisch denken, aanpassingsvermogen en discipline, met respect voor democratische waarden. Onze school fungeert als een veilige oefenplaats waar leerlingen leren hun stem te laten horen, verantwoordelijkheid te nemen en wijs te handelen binnen de min-samenleving van de klas en school. Wij moedigen actieve participatie aan en stimuleren een houding van respect, veiligheid en verantwoordelijkheid. Leerlingen leren de waarde van democratie te ervaren via initiatieven zoals de leerlingenraad. Daarnaast besteden we aandacht aan de unieke behoeften en talenten van elk kind, en leren we hen de impact van hun eigen handelen op hun omgeving en de wereld om hen heen, inclusief zorg voor mens, dier en milieu.
Veiligheid bevorderen in een positieve leeromgeving
Respect tonen voor elkaar en de omgeving
Verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en leerproces
Hoe bevordert Basisschool Sint Franciscus de sociale ontwikkeling van uw kind?
Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op positieve psychologie en SWPBS, gericht op het stimuleren van betrokkenheid en het bekrachtigen van positief gedrag. Dit resulteert in een positieve leeromgeving en een prettig schoolklimaat waar ieder kind zich gewaardeerd voelt. We investeren in de 'gouden weken' voor groepsdynamiek, gebruiken methodes zoals Kwink, en besteden aandacht aan persoonlijke ontwikkeling met de Gelukskoffer, seksuele voorlichting met Kriebels in je buik, en mentale veerkracht. Ons schoolprofiel legt accenten op persoonlijk leiderschap, eigenaarschap door participatie, zorg voor mens, dier en natuur, en omgaan met verandering. Ons samenhangende leerplan voor burgerschap is ontworpen om leerlingen competenties bij te brengen in het aangaan van relaties, participatie in de gemeenschap, het nemen van verantwoordelijkheid voor hun gedrag en het begrijpen van de democratische rechtsstaat. Deze vaardigheden worden stapsgewijs opgebouwd vanaf groep 1 tot en met groep 8. Voor meer gedetailleerde informatie over ons actieve burgerschap en sociale integratie, verwijzen wij u graag naar de INNOVO website: http://www.innovo.nl/actief-burgerschap-en-sociale-integratie.html. De Inspectie van het Onderwijs benadrukt het belang van sociale ontwikkeling voor levensloopsucces, het voorkomen van uitval en betere kansen op de arbeidsmarkt. Wij integreren actief burgerschap in ons dagelijks onderwijs en bieden aanvullend materiaal aan om leerlingen de betekenis ervan te laten ervaren. Ons aanbod omvat de sociaal-emotionele methode Kwink, aandacht voor nationale herdenkingen en vieringen, een leerlingenraad, democratische verkiezingen voor schoolactiviteiten, en participatie binnen het LEA-traject van de gemeente Brunssum. Extra ondersteuning bieden we met lespakketten zoals Kriebels in de klas en de Gelukskoffer, preventielessen en het GIPS-project, waarbij leerlingen in contact komen met diverse maatschappelijke groepen.
Welke instrumenten gebruikt Basisschool Sint Franciscus voor het monitoren van sociale ontwikkeling?
Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken wij gebruik van het instrument 'Leerling in beeld', specifiek gericht op het sociaal-emotioneel functioneren.
- Leerling in beeld, sociaal emotioneel functioneren
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool Sint Franciscus?
Basisschool Sint Franciscus hanteert een breed scala aan methodes om sociaal-emotioneel leren te bevorderen:
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
- Kwink
- Gelukskoffer
- Kriebels in de klas
Inspectierapport Basisschool Sint Franciscus: Inzicht in Onderwijskwaliteit
Basisschool Sint Franciscus in Brunssum streeft naar uitmuntend onderwijs, ondersteund door de bevindingen van de onderwijsinspectie. In het voorjaar van 2013 ontvingen we een basisarrangement, wat de basis vormde voor onze verbeterplannen. Deze waren gericht op opbrengstgericht werken, met een focus op data-analyse en de directe vertaling naar de dagelijkse lespraktijk. Ons onderwijsmodel is ontworpen om instructie op drie niveaus te bieden, zodat we de specifieke behoeften van elke leerling optimaal kunnen ondersteunen. Dit zorgt voor een gepersonaliseerde leerervaring, waarbij de verwerking van lesstof nauwkeurig wordt afgestemd op het individuele kind. Een themagericht onderzoek in het schooljaar 2019-2020, gericht op pedagogisch-didactisch handelen, bevestigde de significante vooruitgang van onze school. De inspectie constateerde dat ons pedagogisch en didactisch handelen van voldoende kwaliteit is. Hierdoor bleef het basisarrangement gehandhaafd, wat onze inzet voor continue verbetering onderstreept. De inzichten uit dit onderzoek dragen bij aan 'de staat van het onderwijs'.