
Schoolweging
De schoolweging van De Wel Broeksterwâld is 31,01 , met een spreiding van 5,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95.8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school scoort hiermee consistent hoger dan vergelijkbare scholen (95.7%), wat wijst op sterke basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 62.5% behaalde streefniveaus overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 45.5% (+17 procentpunt). Dit laat een effectieve aanpak zien voor hogere leerdoelen, vooral opvallend gezien de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een duale focus: 20.83% vwo-advies (vs. 18.61% regio) naast 12.5% vmbo-b. Praktijkonderwijs ontbreekt volledig (0% vs. 1.01% regio). De combinatie van hoge theoretische ambities en aandacht voor kwetsbare leerlingen valt op, mede gezien de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wel Broeksterwâld | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om inzicht in de ontwikkeling van de kinderen te krijgen, volgen we in groep 1 en 2 de kinderen vooral op sociaal-emotioneel en taal- en rekengebied. We gebruiken hiervoor de Kanjertraining en de leerlijnen het jonge kind van Parnassys. Kanjertraining werkt met een ankerverhaal waarin de verschillende petten met daarbij het gedrag wordt uitgelegd. Ook doen we vertrouwensoefeningen en rollenspelen bij de Kanjertraining. De leerlijnen voor het jonge kind van Parnassys worden gebruikt om door middel van thema's de activiteiten voor de ontwikkeling van kinderen te volgen, te plannen en te evalueren. Om de vorderingen vanaf groep 3 “zichtbaar” te maken gebruiken we methode-afhankelijke en methode-onafhankelijke toetsen. De methode-afhankelijke toets geeft een beeld van de mate, waarin een kind de kort daarvoor behandelde leerstof beheerst. Bij een aantal methoden maken deze toetsen deel uit van het programma. De resultaten van deze toets zeggen echter niet, hoe die score is in vergelijking met leeftijdgenootjes. De methode-onafhankelijke toetsen kennen wel zo’n vergelijking. Door regelmatig deze toetsen af te nemen kunnen we de vorderingen “in beeld” brengen. Deze toetsen zijn een logisch vervolg op de doorgaande ontwikkeling van groep 1 en 2. Op de toetskalender staat voor elke leerkracht aangegeven wanneer welke toetsen afgenomen dienen te worden. In groep 8 wordt in april de Eindtoets afgenomen, mede als verantwoordingsdocument naar de inspectie v.w.b. de leeropbrengsten maar ook als ondersteuningsinstrument c.q. second opinion t.a.v. gemaakte schoolkeuzes naar het voortgezet onderwijs. Schoolkeuzes worden m.n. gebaseerd op de uitkomsten van de z.g. plaatsingswijzer VO. In deze plaatsingswijzer staan de gegevens uit het leerlingvolgsysteem vanaf groep 6 centraal. Meer hierover kunt u lezen op: www.plaatsingswijzer.nl Toetsen worden door de leerkrachten geanalyseerd en er worden conclusies getrokken over wat vervolgens moet worden gedaan om de kinderen de leerdoelen te laten halen. In de klas vindt dan de afstemming van onderwijs plaats, zodat de leerdoelen daadwerkelijk worden gehaald. Dit wordt geconcludeerd na evaluatiemomenten met hulp van toetsen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage boven advies (37.5% vs. 25.27% landelijk). Slechts 12.5% zit onder advisering, wat aansluit bij het beleid van 'doorlopende ontwikkellijnen' en vroege signalering. De combinatie van hoge ambities en realistische plaatsing blijkt effectief.
Sociale ontwikkeling
Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We gebruiken daarvoor onder andere de Kanjertraining en we doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de school/groepsbespreking besproken (team/leerkracht en kwaliteitsmedewerker). In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken. LEES MINDER
Sterke Identiteit
Rekening houden met elkaar
Samenwerken
Wat is de werkwijze van Kindcentrum de Wel voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum de Wel hanteert kernwaarden die samen met team, ouders en kinderen zijn vastgesteld. Een veilige leeromgeving staat centraal. Er is een vertrouwenspersoon op school die de klassen bezoekt. Bij sociaal onwenselijk gedrag wordt een gedragsplan opgesteld. Burgerschap en sociaal-emotionele ontwikkeling vindt plaats met behulp van de methode 'Kind op Maandag' en de Kanjertraining. Er is ook een leerlingenraad.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum de Wel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum de Wel gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum de Wel?
Kindcentrum de Wel gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.