
Schoolweging
De schoolweging van Bastion is 28,76 , met een spreiding van 5,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96.12% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (landelijk: 95.88%), ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basisdidactiek, ondanks de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28.76).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 56.59% score voor streefniveau presteert de school net onder het vergelijkingsgemiddelde (57.79%), maar ruim boven de eigen signaleringswaarde van 47.1%. De focus op maatwerk voor leerlingen met een schoolweging van 28.76 verklaart deze relatieve sterkte t.o.v. eigen norm.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een academische focus: 40% vwo-advies (dubbel zo hoog als regio's 19.2%) en 10% havo-advies. Praktijkonderwijs (2 leerlingen in 2023-2024) blijft beperkt tot 2.5%, vergelijkbaar met landelijke trends. Opvallend is de combinatie van hoge ambities (50% vmbo-(g)t/havo/vwo) met zorgvuldige doorstroombegeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Bastion | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.33 | 174.84 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerkrachten observeren de hele dag door, stellen vragen en voeren gesprekken met kinderen. Op deze manier merkt een leerkracht snel of kinderen de lesstof beheersen en/of er vragen zijn en/of kinderen sociaal emotioneel goed in hun vel zitten. Methodetoetsen en niet-methodetoetsen worden afgenomen om te kijken of de lesstof dat aan bod is geweest, beklijft is en toegepast kan worden. Wij maken gebruik van CITO Leerling In Beeld, voor de niet-methodetoetsen. Deze worden twee keer per jaar afgenomen. Gegevens hieruit voortkomend worden geanalyseerd en omgezet in acties en beschreven in groepsplannen, zodat er heel doelgericht gewerkt wordt aan deze doelen. De intern begeleider bezoekt de groepen en heeft gesprekken met leerkrachten om dit proces goed te monitoren en waar nodig leerkrachten te coachen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 13.04% presteert onder advies (landelijk: 11.81%), terwijl 30.43% bovenadvies functioneert. Dit laatste percentage ligt 5% hoger dan landelijk gemiddeld (25.27%), wat het accuraat inschattingsvermogen van het team onderstreept. Het % op-advies (56.52%) sluit aan bij de schoolvisie op realistische doorstroom.
Sociale ontwikkeling
''t Bastion vindt het belangrijk dat leerlingen zich open stellen voor de gemeenschap waarin ze leven en dat ze in die gemeenschap een positieve rol innemen. Mede vanuit onze interconfessionele identiteit zijn we nieuwsgierig naar de ander en gericht op ontmoeting. We leggen een nadruk op je open stellen voor anderen, leren van elkaar, betrokken zijn met elkaar (Dalton, PBS). De school is daarbij een belangrijke plaats waar leerlingen leer- en leefvaardigheden meekrijgen, waardoor zij zich later als volwassenen kunnen redden en een meerwaarde kunnen bieden voor de gemeenschap. Werkend vanuit de daltonkernwaarden is dit verweven in ons onderwijs. LEES MINDER
Betrokken zijn bij elkaar
Open stellen voor anderen
Leren van elkaar
Wat is de werkwijze van Basisschool Bastion voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Bastion creëert en behoudt een goed pedagogisch klimaat met behulp van de methodes "Blink", “Trefwoord”, “Rots en Water” en “Leefstijl”. Vanaf groep 4 vormen kinderen de Kinderraad, die maandelijks overlegt met de directeur. De school bevordert kennis en inzicht m.b.t. eigen identiteit en de identiteit van anderen. In groep 5 t/m 8 komt dit ook aan de orde vanuit het aanbod bij Nieuwsbegrip, het jeugdjournaal en Blink.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Bastion om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Bastion gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.